2022.01.26, 15:32
A lényeg a settenkedés

Az amerikai hadsereg számára az Oshkos Defence bemutatta az első tölthető-hibrid harcjárművet.

Az Oshkosh Defense a meglévő, sorozatban gyártott Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) típusból alakított ki tölthető (plug-in) hibrid változatot. Az „eJLTV” jelzésű könnyű páncélozott járművet január 26-án mutatták be. Kiemelték, hogy teljesen elektromos üzemben is használható, ez egy „csendes hajtás”, amely módban a szimpla dízel változatokhoz képest csökkentett akusztikai és hőjellemzőkkel rendelkezik, így nehezebben felderíthető a harctéren. Az eJLTV további előnye, hogy képes más eszközöket elektromos árammal, „export power” módban táplálni.

Az USA Védelmi Minisztériuma (DOD) még nem rendelte meg a járművet, de az amerikai hadsereg érdeklődést mutatott a teljesen elektromos vagy hibrid-elektromos járművek iránt. A katonák számára a lényeg, hogy a normál változatokhoz képest valami értékes pluszt adjon a hibrid hajtásláncú jármű. Nagy a tét, mert a tervek szerint több mint 49 000 JLTV-t rendelnének, amelyet a Humvee utódjaként terveznek, ezek közé beférne pár drágább hibrid is.

Az eJLTV fejlesztésekor a tehergépjárművekre és katonai technikákra szakosodott Oshkosh a már meglévő elektromos haszonjárművek (EV) technológiáit házasították a moduláris felépítésű JLTV-vel. A JLTV-ből több mint 15 000-et gyártottak már, igazi többcélú harcjármű, a harctéri mentőktől a páncélvadászig bármit összelegózhatnak belőle. Az új elektromos rendszer a JLTV bármelyik változatánál bár némi többletsúlyt jelent, de alapvetően nem változtat a jármű méretein vagy az általános képességein.

2201 Oshkosh Ejltv 2
Oshkosh e-JLTV

Az egyik legnagyobb kérdés a tölthető elektromos járművek bevezetése kapcsán a töltőállomások és más elektromos infrastruktúra iránti igény, amely a harci zónában gyakorlatilag nem állhat rendelkezésre. Az Oshkosh ezért döntött a hibrid meghajtás mellett, mert a JLTV dízelmotorja képes feltölteni a hibridjármű lítium-ion akkumulátorait. A gyártó szerint a dízelmotor 30 perc alatt képes feltölteni az eJLTV akkumulátorát. A teljes feltöltés 30 percnyi elektromos működést biztosít a jármű vezetési módjától függően, és a vezetők menet közben válthatnak a dízel és a „csendes hajtás” üzemmódok között.

Ez utóbbi előnye, hogy az új csendes hajtásrendszerrel az ellenség nem fogja hallani az eJLTV-ket. Az elektromosáram tárolókapacitás megléte azt is jelenti, hogy a jármű nagy áramigényű működésfenntartó, vagy fegyverrendszereit a dízelmotor beindítása nélkül is lehet üzemeltetni. Sőt a gyártó kiemeli, hogy az eJLTV akár 115 kilowatt teljesítményt is képes „exportálni”, így hasznos lehet mobil erőműként, amely szükségtelenné teszi a vontatott generátorokat.

A hadsereg korábban hibrid dízel-elektromos Humvee-kel kísérletezett 2011-ben, de akkor arra jutottak, hogy majd a jövő akkumulátortechnológiái teszik életképessé ezt a koncepciót. Glenn Dean tábornok, a US Army Ground Combat Systems vezetője azt nyilatkozta, hogy a teljesen elektromos járművek katonai célra még alkalmatlanok. Esetleg a robotplatformok kapcsán van most esélyük. Példaként említette, hogy ha a jelenlegi technológiát vesszük alapul, akkor egy elektromos üzemű M1 Abrams tank működtetéséhez akkora akkumulátortelepre lenne szükség, mint maga a harckocsi (ami 50 tonna feletti öntömegű). Dean azonban hozzátette, hogy a hadsereg megvizsgálja az Oshkosh hibrid elektromos rendszerét, mert érdekes lehetőségek lehetnek benne.

2201 Oshkosh Ejltv 3
Oshkosh e-JLTV

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

...
2024.10.30. 11:24

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.

...
2024.10.27. 08:43

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.