Az amerikai hadsereg számára az Oshkos Defence bemutatta az első tölthető-hibrid harcjárművet.
Az Oshkosh Defense a meglévő, sorozatban gyártott Joint Light Tactical Vehicle (JLTV) típusból alakított ki tölthető (plug-in) hibrid változatot. Az „eJLTV” jelzésű könnyű páncélozott járművet január 26-án mutatták be. Kiemelték, hogy teljesen elektromos üzemben is használható, ez egy „csendes hajtás”, amely módban a szimpla dízel változatokhoz képest csökkentett akusztikai és hőjellemzőkkel rendelkezik, így nehezebben felderíthető a harctéren. Az eJLTV további előnye, hogy képes más eszközöket elektromos árammal, „export power” módban táplálni.
Az USA Védelmi Minisztériuma (DOD) még nem rendelte meg a járművet, de az amerikai hadsereg érdeklődést mutatott a teljesen elektromos vagy hibrid-elektromos járművek iránt. A katonák számára a lényeg, hogy a normál változatokhoz képest valami értékes pluszt adjon a hibrid hajtásláncú jármű. Nagy a tét, mert a tervek szerint több mint 49 000 JLTV-t rendelnének, amelyet a Humvee utódjaként terveznek, ezek közé beférne pár drágább hibrid is.
Az eJLTV fejlesztésekor a tehergépjárművekre és katonai technikákra szakosodott Oshkosh a már meglévő elektromos haszonjárművek (EV) technológiáit házasították a moduláris felépítésű JLTV-vel. A JLTV-ből több mint 15 000-et gyártottak már, igazi többcélú harcjármű, a harctéri mentőktől a páncélvadászig bármit összelegózhatnak belőle. Az új elektromos rendszer a JLTV bármelyik változatánál bár némi többletsúlyt jelent, de alapvetően nem változtat a jármű méretein vagy az általános képességein.
Az egyik legnagyobb kérdés a tölthető elektromos járművek bevezetése kapcsán a töltőállomások és más elektromos infrastruktúra iránti igény, amely a harci zónában gyakorlatilag nem állhat rendelkezésre. Az Oshkosh ezért döntött a hibrid meghajtás mellett, mert a JLTV dízelmotorja képes feltölteni a hibridjármű lítium-ion akkumulátorait. A gyártó szerint a dízelmotor 30 perc alatt képes feltölteni az eJLTV akkumulátorát. A teljes feltöltés 30 percnyi elektromos működést biztosít a jármű vezetési módjától függően, és a vezetők menet közben válthatnak a dízel és a „csendes hajtás” üzemmódok között.
Ez utóbbi előnye, hogy az új csendes hajtásrendszerrel az ellenség nem fogja hallani az eJLTV-ket. Az elektromosáram tárolókapacitás megléte azt is jelenti, hogy a jármű nagy áramigényű működésfenntartó, vagy fegyverrendszereit a dízelmotor beindítása nélkül is lehet üzemeltetni. Sőt a gyártó kiemeli, hogy az eJLTV akár 115 kilowatt teljesítményt is képes „exportálni”, így hasznos lehet mobil erőműként, amely szükségtelenné teszi a vontatott generátorokat.
A hadsereg korábban hibrid dízel-elektromos Humvee-kel kísérletezett 2011-ben, de akkor arra jutottak, hogy majd a jövő akkumulátortechnológiái teszik életképessé ezt a koncepciót. Glenn Dean tábornok, a US Army Ground Combat Systems vezetője azt nyilatkozta, hogy a teljesen elektromos járművek katonai célra még alkalmatlanok. Esetleg a robotplatformok kapcsán van most esélyük. Példaként említette, hogy ha a jelenlegi technológiát vesszük alapul, akkor egy elektromos üzemű M1 Abrams tank működtetéséhez akkora akkumulátortelepre lenne szükség, mint maga a harckocsi (ami 50 tonna feletti öntömegű). Dean azonban hozzátette, hogy a hadsereg megvizsgálja az Oshkosh hibrid elektromos rendszerét, mert érdekes lehetőségek lehetnek benne.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
A rossz idők szele hozta a harcias pickupot
Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.
A rossz idők szele hozta a harcias pickupot
Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.