2023.03.07, 14:29
5 jó dolog az új Honda Civicben

Szereted a sportosabb autókat és a műszakiságot? Akkor ez a Te autód!

Ez most egy gyors teszt lesz. Nálunk járt a Honda Civic e:HEV hibridautó, Advance felszereltséggel. Na nem azért, hogy járőrkocsi legyen belőle, bár sohasem lehet tudni, inkább Pofátlan(TAN)ításra használnánk. Röviden összefoglalva a Civic egy alsó-középkategóriás autó, ezen a néven az elsőt 1972-ben mutatták be. Az új generáció tavaly érkezett a piacra, hozzánk késő ősszel került a fehér tesztautó, amelynek az ára akkor 13 609 000 forint volt. A kocsit műszaki kifinomultság és jó vezethetőség jellemzi, amely annak az irányzatnak az eredménye a japán márkánál, hogy rátalált újra a gyökereire, és ez több újgenerációs típusán is megmutatkozik.

Az első jó dolog: ahogy kinéz

A megjelenés megítélése mindig szubjektív, hiszen az érzéseinkre hat. Öröm látni a régi autóépítési iskola teremtményét, lapos, arányos, sportos. A korábbi Civic formailag kicsit túldíszített volt. Ez sokkal letisztultabb és jól áll neki. Ez teljesen új kasztni, 35 mm-rel nagyobb a tengelytáv az elődnél, 18 mm-rel nagyobb a hátsó nyomtáv, de, hogy mégse nőjön túl nagyra a kocsi, ezért 20 mm-rel csökkentették a túlnyúlásokat, így minimális a hossz növekedése az előző generációhoz képest. A géptető alumínium, a csomagtérfedél műanyag, csökkentettek így az önsúlyon. Mégis nőtt a kasztni csavarószilárdsága, ez kanyarokban, kikerülőmanővereknél fontos tényező.

2302 Teszt Honda Civic 02
Mutatós az élekkel rajzolt orr-rész, kék a hondajelvény. Van tetőablak, Bridgestone téligumikon gördült, a méret 235/40 R18

A második jó dolog: a hajtáslánc

Egy kétliteres benzinmotor dolgozik együtt két villanymotorral, a váltó automata. Az összteljesítménye 184 lóerő, a nyomatéka 315 Nm (ez utóbbi adat érdekmúlttá teszi a klasszikus Honda cikizést, amely szerint öt Hondában van annyi forgatónyomaték, mint egy VW Golf TDI-ben). Van egy másik cikizés is, ami a kompakt hibridek spórolósságára és szerény teljesítményére utal: ha utolérsz egy feltorlódott sort, az elején biztos egy Prius megy. Na itt ezzel nem lesz gond, nem azért, mert nem lehet vele spórolni, hanem mert jó erőben van, és a teljesítményét élhetően lehet előhívni. Jól gyorsul, ha kell, azonnal reagál a gázpedál mozdulatára, és dicséret a Hondának a jól kiszámított motorfékhatásért is. A WLTP szerint 4,7 literes a fogyasztás száz kilométerenként, van körülmény, hogy ez elérhető. A városi üzemet szereti fogyasztási szempontból, ahol a hibridség minden előnye előjön: ekkor 5 literes fogyasztást mértünk. Ha messzire megyünk, autópályán inkább 7 literes átlagra számítsunk, hiszen az a terep elsődlegesen a benzines motoré.

 

2302 Teszt Honda Civic 03
8,1 másodperc alatt gyorsul állóról százra (a kevésbé felszerelt könnyebb változata ugyanezt 7,8 mp alatt megteszi). A hibridség miatt ez már amolyan “nem nyúlkálunk bele” motortér

A harmadik jó dolog: a futómű

Egy kompakt Hondától valamelyest elvárjuk a sportos tulajdonságokat, hozzá tartozik a márka imidzséhez. Tesztautónk ennek az elvárásnak igencsak megfelelt. Ami azért is öröm (elsősorban a Honda rajongóknak), mert hát volt olyan Civic, amelynél ezt elfelejtették megadni. Tesztautónk rugózása jól sikerült: kicsit feszes, sportos, illik a Civic karakterhez, mégsem rázós. Hogy a mérnökök milyen jó munkát végeztek az ekkor tudatosul igazán, ha megnézzük az igen jól felszerelt tesztautó gumiméretét: a dögös fekete 18 colos felniken 235/40 R18 méretű gumiabroncsok feszültek. Azaz igen alacsonyfalú abroncsok, amelyek kevés komforttartalékkal rendelkeznek, elméletileg rázóssá kellett volna tenniük az autózást, főleg egy ilyen könnyű kompakt autó esetén. A „peres” gumik szerepet kapnak a pontos kormányzásban is: a Civic azonnal reagált a kormánymozdulatokra, és igen pontosan kormányozható. A jó súlyelosztás, a hátul szélesebb nyomtáv, a jó gumik (pedig téligumik), mind szerepet kaptak abban, hogy a Civic nagyon jó teljesítményt nyújtott a kanyarokban. Az átlagnál jóval nagyobb kanyarsebességeket engedett meg, mindezt kontrollálhatóan, biztonságosan. Majdhogynem semlegesek a kanyartulajdonságai. Ritka ma már az ilyen jó futómű a kompakt kategóriában.

2302 Teszt Honda Civic 04
Ötajtósként furcsa ötajtós, olyan ellapított hátul, de lehet csak a SUV-ok uralma alatt elszoktunk az ilyen formáktól. Vagány a spoilerezéssel, fekete felnikkel. Érdekes az üveg aljának a díszlécei is feketék, én a felső krómot is feketére cserélném, és kicsit csicsásnak érzem a hátsó kisablak króm “fejdíszét”

 

A negyedik jó dolog: a vezetői helyzet

Persze részben ez is személyes ízlés dolga, de végre nem egy traktorfülkéből pulpitoson ülve néz szét a sofőr. A Civicbe beül az ember és nem felül, ugyanis mély az üléshelyzet. Ilyen egy lapos, sportos vonalvezetésű kocsi. Azért voltak ez esetben is ügyesek a Honda mérnökei, mert hozták a ma elvárt passzív biztonsági szintet, megadták az átlag feletti karosszériamerevséget (például gyatra útburkolatú országúton gyorsan vett kanyarokban, terhelésváltáskor sem csavarodik a kasztni, így könnyebben, biztonságosabban irányítható). Szóval megvan a merevség, adott a védett utascella, ezek rendszerint jó vastag tetőoszlopokat igényelnek. Vastagok is, de úgy, hogy belülről nézve mégis karcsúnak tűnnek: így alakították ki a profiljukat. Így az „A”-oszlopok (a szélvédő mellett) nem zavarják a kilátást, és hangulatra megadják azt a japán autós könnyedséget, ami a korai típusaikat jellemezte. A tükrök is jó látószögűek. Az Advance felszereltség része a bőrkárpitozású kényelmes ülés (jól tartja a hátat, vállat, jó az oldaltartása, hosszú az ülőlapja, támasztja a combot). A jó fogású és átmérőjű kormány is bőrös, és fűtött. Váltani léptető üzemmódban váltófülekkel is lehet, átvéve az irányítást az automata felett. A műszerfal digitális, jó rajzolatú, könnyen leolvasható, nem zavaros. Így hosszú távon se fárasztó a Civic vezetése.

 

2302 Teszt Honda Civic 07
Az utastér meglepően csendes a kategóriájában, prémiumos a hatás. Méhsejtrácsos, fényes fekete és álkarbon díszítéseket alkalmaztak, van  indukciós töltő, digit klíma, ülésfűtés, távirányíthatós zene, központi nagy kijezlő, ahol pl. hajtáslánc helyzetét is meg lehet jeleníteni

 

Az ötödik jó dolog: komfort, felszereltség és összeszerelési minőség

Nem csak sofőrként jó használni az új Civicet. A hátsó üléstér is kényelmes, 172 cm magas sofőr mögött 22 cm a térdhely. Az ülés kényelmesen döntött támlás. Az utastérben felhasznált anyagok minősége és az összeszerelés színvonala a ma divatos szóval prémium szintű. Minthogy magas a felszereltségi szint (Advance), így sok extrát megkapott a tesztautó. Ebbe belefért a mindenféle vezetéstámogató rendszer (holttérfigyelés, sávtartó, aktív kormányzás, parkolássegítő, „dugó-asszisztens”). Bevallom ezek javát a kipróbálás után kikapcsolom, mert nem én vagyok a célcsoport, de amit nagyra értékelek, az például a tolatáskor a keresztirányú forgalom figyelő, amely egy parkolóhelyről, kapubeállóból való kitolatáskor nagy segítség, valós biztonsági pluszt ad.  A vezetéstámogató rendszerek működése a finomabbak közül való, kivéve az aktív kormányzást, az kifejezetten zavaró, de erről a végén. Én alapvetően nem szeretem a ledes fényszórókat: felhasználóként túl nagy a fénykontraszt a megvilágított és a megvilágítatlan terület között, így a természetes maradékfényt nem látjuk, hiszen az erősen megvilágított területre „áll rá” a szem. Továbbá a gyengébb konstrukciójú ledlámpák színhőmérséklete, a vetített szivárványos szegély is zavaró, egyes lámpák árnyékképzése sem szerencsés. A ledfényszórós tesztautók között a kifinomult vezérlésű, a fényt formáló típusok mennek át nálam a vizsgán, és a Civic ilyen. Kicsit zavarba is hozott, mert automata állásban észlelve, hogy elhagytuk a városi környezetet, azonnal átállt távolsági fényre, és szembeforgalom esetén sem veszi le (marad a kék visszajelző lámpa, és ez az első alkalommal rutinból cselekvésre ösztönzött), mert a fényformálással oldja meg, hogy ne vakítsa el a szembejövőt. Mivel nehéz egyszerre vezetni is, meg szembejönni is, így nem tudom ez milyen élmény másik autóból nézve, de mivel senki sem villogott, vélelmezem, hogy jól oldotta meg a Honda a feladatot. És még egy fontos dolog: kategóriájában kifejezetten csendes az autó, még autópályán is.

2302 Teszt Honda Civic 06
A hátsó ülés is kényelmes. Az ajtóburkolat összetett, jó lenne ide is ülésfűtés

 

Mondjunk valami rosszat is

Igazán leginkább egy vezetéstámogató rendszer működése zavart, amelyet a Honda Agilis Vezetési Segédletnek (AHA) nevez. A rendszer a kormányzásba szól bele, például a visszaforgási ütembe. Nehéz teljesen elhatárolni a működéseket, mert a sávtartó rendszer is belenyúlhat a kormányzásba, meg ez utóbbi is. A sávtartó is meglehetősen aktívan tevékeny, így hamar kikapcsoltam. Legalábbis virtuálisan, de ahogy már évek óta hozzászokhatunk egyéb eszközeinken, a kikapcsolás nem jelenti azt, hogy ténylegesen ki is kapcsol az a valami, amit éppen nem szeretnénk működtetni (okoseszközök, számítógépek, alkalmazások, programok). Így ennek is marad egy vészhelyzeti alkalmazása. Továbbá ott az AHA. Nos, ha mindent kikapcsoltam, a jelenség akkor is megmaradt, elsődlegesen országúton, autópályán, az erre kényes szakaszok összvezetési idejének 20-30 százalékában. Egyrészt a kormányzás furán holtjátékossá válik, kanyarokban pedig rossz a kormányvisszaforgás üteme, emiatt vagy vállalja az ember az elrontott kanyarívet (ami nem mindig működik és kockázatos) vagy aktívan dolgozik a helyes visszaforgási ütemen (elsősorban körforgalmakban észlelhető). A jelenséget felvetettem a Honda szalonban, ahonnan átvettem az autót, és számukra sem volt újdonság, a megfejtésen dolgoznak, illetve várjuk a gyári szoftverfrissítést.

A másik dolog, ami nem tetszett a komolytalan kürt hang: az a cérnahangú, bocsánat, hogy élek dudaszó, minimális figyelmeztető hatással. Vannak dolgok, amiket tolnak a gyártók, pedig a működési megbízhatóságuk alacsony, ilyen a táblafelismerő, amely hozta a szokásos tévesztéseket a Civic-ben is. Megrendelni pénzkidobás.

 

2302 Teszt Honda Civic 01
Nem sajnálták a munkaórát a ledes fényszórók megkomponálásánál

 

Honda Civic e:HEV technikai adatai (gyártói közlés)

Hengerűrtartalom: 1993 cm3

Teljesítmény

Villanymotor: 105 kW/143 LE

Belső égésű motor: 135kW/184 LE

Váltómű: e-CVT

Üzemanyag: benzin

Vegyes üzemanyag-fogyasztás   5,0 l/100 km (WLTP)

CO2-kibocsátás :113 g/km (WLTP)

Környezetvédelmi besorolás: EURO 6

 

2302 Teszt Honda Civic 13
Érdekes megoldás, hogy a csomagteret egy balról jobbra kihúzható rolóval takarhatjuk el

A tesztautó ára:

A Civic e:HEV ADVANCE  felszereltséggel: 13 299 000 Ft (a 2022. szeptember 1-én közzétett árlista szerint)

Metálfény: 220 000 Ft

Egyéb kiegészítők: 90 000 Ft

Összesen: 13 609 000 Ft

 

2302 Teszt Honda Civic 10
Jól formázott, bőrhuzatú kormány, ami fűthető

Az Advance felszereltség plusz része:

10,2″-os, teljesen digitális műszeregység, 18″-os, kéttónusú, fekete, könnyűfém kerekek, Adaptív, közlekedési helyzethez igazodó fényszóró, Automatikusan elsötétedő belső visszapillantó tükör, Első utasülés – Elektromosan állítható (4 irányban), Első utasülés – Elektromosan állítható deréktámasszal, Első ülés – zseb az első ülések hátoldalán, Fekete szintetikus bőr/bőr kárpitozás, Fűthető kormánykerék, Hangszórók – 12 db,, Premium Audio (BOSE), Hangszórók – középen, Mélynyomó, Panoráma napfénytető, Szellőző rostélyok a hátsó üléseknél, Vezetőülés – Elektromosan állítható (8 irányban), Vezetőülés – Elektromosan állítható magasság

 

2302 Teszt Honda Civic 11
Méhsejtrácsos sportosság

 

(A Honda Motor Europe Limited Magyarországi Fióktelepe fenntartja magának a jogot, hogy árait és az egyes típusok felszereltségét előzetes értesítés nélkül megváltoztassa. Az árlistában található bruttó kiskereskedelmi ár tartalmazza a kiadáskori regisztrációs adót és a 27 % ÁFÁ-t, azonban nem tartalmazza a forgalomba helyezés költségeit, valamint a szállítási díjat. Jelen árlista 410 HUF/EUR árfolyamig érvényes (MNB középárfolyam). A feltüntetett listaár a 2023 március 31-ig megérkező megrendelt autók esetében érvényes. Részletekről, valamint az aktuális és pontos árakról minden esetben érdeklődjön márkakereskedéseinkben.)

 

2302 Teszt Honda Civic 12
Le kellett fotóznom: először ilyen gombot a legendás Honda S2000-esben nyomogathattam, igaz akkor még nem világított

 

2302 Teszt Honda Civic 08
A digitális műszarfali megjelenítés sok autógyártót megbolondít, és készítenek kesze-kusza, nehezen értelmezhető rajzolatokat. A Hondáé tiszta, gyorsan értelmezhető, dícséret érte: vezetés közben a sofőrnek nincs ideje olvasgatni

 

A volánt forgatta, az exponáló gombot nyomogatta, majd a billentyűzetet koptatta: Dombóvári Mihály

 

Gyakoribb az autóelkobzás, mint gondolnánk

Több európai országban is az autó elkobzásával járhat, ha valaki durván megszegi a közlekedési szabályokat.

...
2024.03.28. 14:33

Gyakoribb az autóelkobzás, mint gondolnánk

Több európai országban is az autó elkobzásával járhat, ha valaki durván megszegi a közlekedési szabályokat.

Ha nem Fiat, akkor Vespa

Igazi sztár lett abból a 103 éves olasz hölgyből, aki jogosítvány nélkül Fiatot vezetett.

...
2024.03.26. 13:22

Ha nem Fiat, akkor Vespa

Igazi sztár lett abból a 103 éves olasz hölgyből, aki jogosítvány nélkül Fiatot vezetett.

„Sweet sixteen”

Billy Idol dalában jobban hangzik, a Központi Statisztikai Hivatal összesítésében már kevésbé, a 16-os szám, amely felé a személyautóink átlagéletkora tart.

...
2024.03.23. 07:45

„Sweet sixteen”

Billy Idol dalában jobban hangzik, a Központi Statisztikai Hivatal összesítésében már kevésbé, a 16-os szám, amely felé a személyautóink átlagéletkora tart.

Követik az idők szavát: páncélozott Toyota

Gyári extraként rendelhető páncélozás a Toyota Hiluxhoz: de nem az európai piacon.

...
2024.03.20. 11:05

Követik az idők szavát: páncélozott Toyota

Gyári extraként rendelhető páncélozás a Toyota Hiluxhoz: de nem az európai piacon.

2,6 millió km-t futott Toyota: és még bírta volna

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban.

...
2024.03.16. 08:05

2,6 millió km-t futott Toyota: és még bírta volna

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban.

Ilyen sem történik sokszor

Megbírságoltak egy 103 éves olasz nőt, mert lejárt jogosítvánnyal és biztosítás nélkül vezetett.

...
2024.03.15. 07:05

Ilyen sem történik sokszor

Megbírságoltak egy 103 éves olasz nőt, mert lejárt jogosítvánnyal és biztosítás nélkül vezetett.

Autók negatív extrákkal

450 ezer kilométert tüntettek el egy Volvo számlálójából, hogy jobb áron eladhassák. Ilyen és ehhez hasonló rekordok születtek tavaly.

...
2024.03.14. 11:24

Autók negatív extrákkal

450 ezer kilométert tüntettek el egy Volvo számlálójából, hogy jobb áron eladhassák. Ilyen és ehhez hasonló rekordok születtek tavaly.

LEGO-BMW csodák

A Speed Champions sorozat 676 alkatrészből álló újdonságaként lesznek kaphatók a BMW versenyautói LEGO-készletben.

...
2024.03.10. 14:18

LEGO-BMW csodák

A Speed Champions sorozat 676 alkatrészből álló újdonságaként lesznek kaphatók a BMW versenyautói LEGO-készletben.