Pár napja két jelöletlen elfogóvadász rendőrautó indult speciális bevetésre: egy kék Skoda a totalcar.hu munkatársaival és egy fekete Audi velünk.
Délelőtt tízkor indultunk és délután háromkor hagytuk abba a bevetést a képrögzítővel ellátott jelöletlen Audival. Közben egyszer tértünk vissza a bázisra, letölteni a felvételeket, mivel dél felé betelt az eseményrögzítő memóriája. Ez 205 percet tud rögzíteni, és már benne volt a fekete Audi reggeltől tízig végzett munkája is.
A jelöletlen autók a rendszám és a típus ismerete nélkül is kiszúrhatók a forgalomban, ha valaki figyel. Ugyanis a megkülönböztető jelzés jobb észlelhetőségéért a tetejükre egy mágneses kék villogót (rendőrzsargonban bóbitát) is kiraktak. De miért, ha a lényeg ezeken a bevetéseken a rejtettség? Mert az autósok így se figyelnek. A járőrök tapasztalata szerint aki szabálytalankodik, az a szabálytalankodással van elfoglalva. Sokszor még a „csíkos” feldíszített járőrautót sem veszik észre a forgalomban.

És valóban: alig gördültünk ki máris megvolt az első szabálytalankodó. Holott épp arról beszélgettünk, hogy a forgalom nem „ideális” a bevetéshez, mert viszonylag nyugodt, haladós, és az autósok az ilyen jellegű forgalomban ritkábban szabálytalankodnak, hiszen haladnak. A budapesti Fiumei útról a Baross tér irányába fordulva és megállva, a közlekedési lámpa piros jelzésénél húzott el mellettünk egy fehér Ford Mondeo.
Ahogy áthajtott a piroson már villog is a kék, és eredtünk utána. Sofőrünk és társa profi módon terelte ki a Fordot az út szélére, ahol már nem zavarta a forgalmat a két félreálló autó. A szabálytalan autós elismerte a szabálysértést, így a papírmunka volt hátra a rendőrautóban. Mivel a tilos jelzésen áthaladás fix-bírságos, így karácsony előtt egy 50 000 forintos helyszíni bírságot kapott a másokat veszélyeztető sietéségért cserébe.

Folytattuk az utunkat. Felvettük a kapcsolatot a totalcar.hu munkatársaival járőröző Skodával, mert együtt indultunk, csak az intézkedések miatt elszakadtunk egymástól. A kötelékben repülésre azért törekedtünk, mivel a „técések” (Jellinek Dóra operatőr és Zách Dániel szerkesztőriporter) videóztak, és együtt haladva, egy eseményről így több kamerabeállításban is készülhetett kép.
Közben kibeszéltük a Fordos esetet: mi történik, ha nem ismeri el a szabálysértést? Akkor jön a helyszíni bírság helyett a feljelentés és a szabálysértési eljárás, de úgy a büntetése duplázódik, tehát 100 000 Ft-ra emelkedik. A videófelvétel, amelyen tisztán látszik az esemény, a szabálysértő autós, a rendszám: bizonyító erejű. Más, nem megszabott bírságösszegű szabálysértések esetén az intézkedő rendőr dönthet, hogy csak szóbeli figyelmeztetéssel él, vagy helyszíni bírságot szab ki. Ez utóbbinak az összege 5-től 50 000 forintig terjed. (Felmehet 70 000 forintra, ha az autós ugyanazt a súlyos szabálysértést követi el újra, amelyért korábban már megbüntették).

A büntetés összegének a meghatározása az intézkedő rendőr helyzetmegítélésétől függ. A mérlegelésben szerepet játszanak a körülmények, hogy az adott eset mennyire veszélyeztette a forgalom többi résztvevőjét, és az is, hogy a rajtakapott autós miképp viselkedik. Nem arról van szó, hogy ne védekezhetne, hiszen majd mindenki sorolja a kifogásokat: sok az elintéznivaló, orvoshoz-, vagy kórházba siet, vagy a gyerekért (ezek a legjellemzőbbek). De bizony oda is kell érni egyben, baleset nélkül, annak pedig az egyik alapja a szabályos közlekedés.
A kék Skodát az Üllői úton értük utol, ahol egy személyautó épp egy megkülönböztető jelzést használó mentővel ütközött. A kollégák közel voltak, beálltak helyszínt biztosítani, amíg megérkeztek a többiek. A baleset a klinika előtt történt a befelé menő oldalon, ahol a résztvevők mindhárom sávot elfoglalták. Rövid idő alatt jelentős torlódás alakult ki.
A baleseti helyszínről elindulva már érkezett is a visszaigazolása annak, amiről korábban a kocsiban beszélgettünk: ahogy kialakul a dugó, lassul a forgalom, rögtön felszaporodnak a szabálysértések. A belső sávban haladtunk, amikor egy Nissan 370 Z Roadster érkezett balról hátulról, ugyanis a szembe jövő sávban előzte végig a sort, a sor elején a két jelöletlen rendőrautóval. Így két civilnek látszó kocsin éledtek fel a fényjelzések és kezdtek visítani a szirénák, ahogy mindketten utána eredtünk az első kis leágazó utcába besöprő Nissannak.

Két kereszteződésen át folytatódott a kergetőzés, mire félreállt a peches sofőr. Mint mondta azt gondolta, hogy delegációt kísérő rendőrautók elé érkezett, ezért nem állt félre, ne zavarja a haladást. Amúgy reggel elaludt és a fodrászhoz sietett. De elismerte a szabálysértést, így zárvonal átlépésért kapott helyszíni bírságot. Összegre a korábbi tiloson áthajtó Fordoshoz képest az ötödével megúszta, hiába volt az ő szabálysértési „akciója” sokkal látványosabb. A bírságösszegek súlyozása függ a szabálysértés veszélyességétől: a tiloson áthajtás miatt több baleset történik.

A belváros felé vettük az irányt, már éledt a fővárosi dugó. Mondjuk a belvárosban, a Deák tér környékén lényegében már napszaktól és hétvégétől függetlenül szinte állandósult a zsúfoltság, aki dugóban állna, bármikor oda látogathat. A Dohány utca után a kék Skodával a kollégák félreállítottak egy a tilos jelzésen átbringázó futárt, így ismét szétvált a kötelék. Visszafordultunk az Astória felé, elhaladva még láttuk az intézkedést, a kerékpáros rosszkor-rossz helyen tette a fővárosi bringás rutint, a tilos jelzésen való átszivárgást. De a KRESZ rá is vonatkozik: nem mehet át a tilos jelzésen, ez nem szabad, hogy szokássá váljon, mert vagy őt ütheti el egy autó, vagy ő tekerhet neki egy szabályos gyalogosnak, vagy másik kerékpárosnak. Ennek a szabálysértésnek a fix birsága 50 000 forint, a rendőr nem mérlegelhet. Miképp megkapta a Fordos is a helyszíni bírság csekkjét, úgy a kerékpáros is, hiszen ugyanazt a szabálysértést követték el.
Folytattuk a Pofátlan(TAN)ítást…..
Közzétette: Baleset-megelőzés – 2019. december 23., hétfő
Araszoltunk a dugóban, figyeltük a forgalmat. Közben beszélgettünk, ki mire „ugrik”, mi az a szabálysértés amit a legvérlázítóbbnak tart? Sofőr őrmesterünk az autópályák leállósávjában haladást említi, ő azt tartja az egyik legveszélyesebbnek. Van alkalma lépni ellene, hiszen a BRFK-hoz tartozik az autópályák városközeli szakasza is. Járőrtársa a teherautók szabálysértéseit említi: véleménye szerint egy nagy jármű által okozott kis hiba is sokkal nagyobb következményekkel jár a forgalom többi résztvevője számára. A hátsó ülésen mellettem ülő rendőr az új eseményrögzítő eszköz kezelésének megismerésére tartott velünk, őt a gyengébb fél sérelmére elkövetett szabálysértések zavarták a legjobban, tehát ha gyalogosnak, bringásnak, motorosnak nem adják meg az elsőbbséget.
Az Üllői úton tartottunk kifelé, álltunk a lámpánál a Ferencz körút előtt, a Mária utcánál. Ekkor a szemből érkezők közül ketten szabálytalanul, a záróvonalat átlépve visszafordultak. Már indultunk is utánuk. „Kettőt egy csapásra? – kérdeztem. Nem, két autót nem tudunk egyszerre kivenni – válaszolták a járőrök”. Így a hátulsó jármű, egy taxi lett a félreállított, az előtte szabálytalankodó kis Renault Clio megúszta, eltűnt a városi forgatagban.

A taxis félreállt. Záróvonal átlépésért kapta a felelősségre vonást, de nem örült az eseménynek. „Mi van, most a taxisokra utaztok ?” – kérdezte. Nem, a szabálytalankodókra. 10 000 Ft helyszíni bírság. Megyünk tovább. „- Szoktak nektek beszólni?” – kérdezem a járőrt. „- Hát persze!” – kapom a választ. „- És mi volt a legdurvább?”. Sofőrünk válaszol: „Tegnap megbüntettem egy taxist és azzal búcsúzott, hogy kínok közt haljál meg!”. Mindezt egy szintén tízezer forintos csekkért.

Egyébként menet közben tényleg nem nagyon veszik észre az autósok az Audin a „bóbitát”. Átnéznek és rácsodálkoznak a rendőr egyenruhákra. Meg besoroláskor nem engedik be a fekete Audit: a „csíkost” mindig beengedik, akkor is ha nem akar arra menni a járőr. A taxis megbüntetése után alig pár perc felvételi idő maradt, így visszatértünk a bázisra letölteni a betelt eseményrögzítő-memóriát.
Délután egy órakor még elindultunk még egy körre, hiszen a kék Skoda is kint volt még a forgalomban, bár akkor már visszafelé tartottak. A forgalom már érezhetően élénkült, egyre többet álltunk, de az autósok is nekibátorodtak a sietségnek. A Kerepesi úton haladtunk kifelé, mikor az Asztalos utca után a buszsávban elhúzott mellettünk egy Mazda SUV. Ha a fedélzeti eszközünk sebességet is tudott volna mérni, akkor nem csak a buszsáv-használatért eredhettünk volna utána.

A sofőr flegma, de elismeri a szabálysértést, a büntetés 15 000 Ft helyszíni bírság. Az elhaladók nézik az eseményeket: bizony az ilyen akció feltűnést kelt, elgondolkoztat, és várhatóan visszatartja azokat, akik morfondíroznak azon, hogy ha más is büntetlenül használja a buszsávot, akkor néha ők is előnyt nyernének ezen a módon. De ott lehet egy jelöletlen rendőrautó a közelben, ami félreállítást, időveszteséget, pénzbírságot és bizony büntetőpontokat is jelent.

Ráfordultunk a Hungária körútra, araszoltunk, kezdett beállni a forgalom. A sofőrök unatkoztak. Sokuk mellett ott volt az okostelefon. Van aki önfeledten használta, kézben tartva, beszélgetve. Hangjelzés, villan a kék, az öreg Suzuki Vitara sofőrje meglepetésében eltátotta a száját és kiejtette a kezéből a telefont. Megmosolyogtató jelenet volt, a sofőr elismerte a szabálysértést, autószerelő, vitte a kocsit a műhelybe. Előtte kisorolt egy másik autó, a munkatársa, odajött kibickedni. Sebaj, a járőrkocsiban a kollégák lekérdeztek minden adatot, rendben van-e a műszaki vizsga, a kgfb-biztosítás, és van-e érvényes jogosítványa a Vitarát vezető szerelőnek, mert átadni nem tudta, nem volt nála.

A félreállított kocsival és a sofőrjével minden rendben volt, a jogosítványért szóbeli figyelmeztetést kapott, legyen mindig nála ha vezet, a telefonálásért pedig 10 000 forintos helyszíni bírságot. Indultunk tovább, újra vissza a bázisra, mert a kék Skoda is visszatért a totalcar.hu stábjával. Megbeszéltük a dolgokat, megköszöntük a parancsnoknak és a kollégáknak a segítséget, és mindenki ment az útjára.
Beültem a kocsiba, még egy indulás előtti gyors e-mail ellenőrzés, majd motor beröffent, váltót rükibe rámoltam, index kivágva, álltam ki tolatva a parkolóhelyről, lesve ki hátrafelé, jött valaki. Megálltam, de rámvillantott, kiengedett. Fekete Audi volt, bárkié lehetne, de a BRFK-é, benne a járőrpárral, folytatták a napot, még 18 óráig bevetésben. Köszi fiúk, hogy kiengedtetek, és köszi a járőrözős, akciós napot is!
Korábbi cikkeink ebben a témában: országos szintű a rejtett ellenőrzés, elindult a rejtett ellenőrzés
A totalcar.hu videóriportja az elfogóautók bevetéséről, működéséről (a videó a fent említett Nissan elfogással indul):
Dugóoldás
Hatsávossá bővítik az M1-es autópályát Győrig. Megépül az M100 is.

Dugóoldás
Hatsávossá bővítik az M1-es autópályát Győrig. Megépül az M100 is.
Elcsalt műszaki vizsgák
Vizsga nélkül adtak ki friss műszakit, ezért vádat emeltek a volt vizsgabiztosok és társuk ellen.

Elcsalt műszaki vizsgák
Vizsga nélkül adtak ki friss műszakit, ezért vádat emeltek a volt vizsgabiztosok és társuk ellen.
Leginkább menedzsmenti autók vásárlására használják a vállalati e-autó programot
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági társaságok állami hozzájárulásra tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez.

Leginkább menedzsmenti autók vásárlására használják a vállalati e-autó programot
Egy éve indult a vállalati e-autó program: 2024. február 5. óta pályázhatnak a hazai gazdasági társaságok állami hozzájárulásra tisztán elektromos személygépkocsi, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez.
Földút helyett aszfalton
Megjelent a külterületi utak fejlesztését segítő pályázat.

Földút helyett aszfalton
Megjelent a külterületi utak fejlesztését segítő pályázat.
A horrorkaravánok a büntetési csúcstartók
Mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és személyszállító járművek ellenőrzésekor a Közlekedési Hatóság.

A horrorkaravánok a büntetési csúcstartók
Mintegy 4,5 milliárd forint bírságot szabott ki tavaly a közúti teher- és személyszállító járművek ellenőrzésekor a Közlekedési Hatóság.
Autóból buszra
A gépkocsiforgalom csökkenését remélik az első Park & Ride parkolótól Kolozsváron.

Autóból buszra
A gépkocsiforgalom csökkenését remélik az első Park & Ride parkolótól Kolozsváron.
Szombattól nem érvényesek a tavalyi útdíj e-matricák
A 2025-re eddig 1,4 millió darab éves országos-, és vármegyei úthasználati jogosultságot váltottak meg.

Szombattól nem érvényesek a tavalyi útdíj e-matricák
A 2025-re eddig 1,4 millió darab éves országos-, és vármegyei úthasználati jogosultságot váltottak meg.
Márciusi dugók az Árpád hídnál
A fővárosban hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, március 1-jén lezárják a déli hidat. De már februárban is lesznek kisebb korlátozások az előkészítés során.

Márciusi dugók az Árpád hídnál
A fővárosban hamarosan kezdődik a Flórián téri felüljárók felújítása, március 1-jén lezárják a déli hidat. De már februárban is lesznek kisebb korlátozások az előkészítés során.