Ma már teljesen természetes, hogy az autóba a gyerekek a számukra készített biztonsági ülésben utaznak. Pedig nem volt ez mindig így.
Korábban írtunk a gyermekülések biztonságos használatáról. Az említett cikkben felsorolt komplex kínálat kialakulásához közel 100 év kellett, a fejlődés a kezdeti fémvázas kis ülésektől indult.
1928 augusztus 16-án, Gertrude Muller, amerikai üzletasszony társával benyújtotta az első „Comfy-Safe Auto” szabadalmat. A Comfy-Safe ülést fémvázzal rögzítették az autóülés aljához és a háttámlájához. Így oldották meg, hogy a gyerek magasabban üljön, ezáltal kilátott az autóból. A ülőkéhez tartozott egy heveder is, amely megakadályozta, hogy egy hirtelen fékezésnél a gyerek kiessen az ülésből.
Aztán szép lassan a gyerekülések a hátsó ülésre kerültek, az elsődleges funkciójuk pedig az volt, hogy a visszapillantó tükörben a szülő lássa a hátul ülő gyereket. 1962-ig kellett várni, amikor már valóban biztonsági gyereküléseket kezdtek gyártani. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a biztonsági övvel is csak 1959 után kezdték el felszerelni a járműveket.
És megint egy nő, egy anya, Jean Helen Ames brit újságíró az, aki elsőként javasolt biztonsági üléseket az autóban utazó gyerekeknek. Fia, Richard Ames szerint az anyja arra törekedett, hogy ő a lehető legnagyobb biztonságban legyen az autóban.
Aztán egyre többen kezdtek el foglalkozni a biztonsági gyereküléssel. Leonard Rivkin, egy denveri üzletember és nyugdíjas építőmérnök olyan vasvázas ülésmagasítóval ellátott ülést tervezett, amely egy akkoriban forradalmi, ötpontos hevederrendszert használt. Az ötlet onnan jött, hogy az autójába hátulról belerohantak, fia pedig a hátsó ülésről előre repült a felesége lábai elé.
1964-ben egy svéd professzor, Bertil Aldman felismerte a hátrafelé néző autósülések védő hatását, miután megnézett egy amerikai tévéműsort, amely az űrhajósok helyzetét mutatta be a Gemini űrkapszulában. Ő tervezte az első menetiránynak háttal beszerelendő autósülést. Ennek nyomán Svédország felállította a „T-szabványt”. Ennek köszönhetően a svéd gyerekek 4 éves korukig ma is hátrafelé néző gyerekülésben ülnek.
1968-ra az autógyártók is megtervezték az első biztonsági gyereküléseket. A Ford kifejlesztette a Tot-Guardot, a General Motors pedig a Love Seat-et. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően 1997-ben megjelent az első ISOFIX rendszer, ahol a gyerekülést már nem a biztonsági övvel, hanem a karosszériába épített horgonyrendszerrel lehet rögzíteni. Ma pedig már csak a pénztárca szab határt annak, hogy ki, milyen biztonsági gyerekülést vagy ülésmagasítót használ az autójában.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.