A gyermek biztonsági rendszerek, gyermekülések, babahordozók, ülésmagasítók annyiféle kivitelben készülnek, hogy a köztük való eligazodás figyelmet igényel. Összegyűjtöttük mik azok az alapvető ismérvek, amelyek alapján kiválasztható a gyermek korának, és az autó típusának is megfelelő, legnagyobb biztonságot nyújtó gyerekülések.
A gyerekek izomzata és csontozata nem olyan ellenálló, mint a felnőtteké, sérülésre hajlamosabbak, valamint a testméretük alatta marad annak, amelyhez az autók beépített felár nélküli biztonsági rendszereit tervezték. Így a gyerekek utaztatása külön figyelmet kíván, a biztonságuk érdekében gyermekbiztonsági rendszereket kell alkalmazni, magyarul gyermekülésben jó utazniuk.
A magyar KRESZ pontosan meghatározza a feltételeket a gyermekbiztonsági rendszerek használatához. A jogszabályi fogalmazás mellőzésével, gyakorlatilag 3 évnél fiatalabb gyermek csak olyan személyautóban szállítható, amelynek a gyári kialakítása lehetővé teszi a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazását – szükséges a gyermekülés használata. Tehát például egy biztonsági övvel nem rendelkező veterán autóban nem szállítható 3 évnél fiatalabb kisgyerek.
A kor mellett a másik kitétel a magasság. Elhagyható a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazása, tehát gyermekülés, vagy ülésmagasító nélkül utazhatnak a 3 évnél idősebb, és 135 cm-nél magasabb gyerekek, de csak a hátsó ülésen és csak bekapcsolt biztonsági övvel. Az első ülésre akkor ülhetnek át a gyerekek, ha elérték a 150 cm-es testmagasságot.
A testmagasság azért fontos, mert az autók passzív biztonsági rendszerei az adott magasságok alatt nem hatékonyak, sőt sérülést is okozhatnak. A túl alacsony ember kicsúszhat például a biztonsági öv alól, illetve az öv felső szára, nem a vállnál, hanem a nyaknál fut, ami szintén veszélyes. Az ülések kicsúszásgátló párzánata sem funkcionál megfelelően, a légzsákok sem az alacsony utasnak megfelelő felületeket védik.
A gyerekek biztonságos utaztatásához tehát nagyon fontos a jóminőségű, a kornak, testmagasságnak és az autóhoz is megfelelő gyermekülés. A gyereküléseket a gyártók az alábbi kategóriákba sorolják (öt kategória van):
0 és 0+ csoportú ülés:
Legfeljebb 13 kilogramm testtömegű gyerekek számára készülnek. Ezekben az úgynevezett babaülésekben a menetiránynak háttal utazhatnak a csecsemők, így vészfékezéskor kevésbé terhelődik a hátuk és a nyakuk. A babákat az ülés behelyezése előtt érdemes becsatolni, majd az ülés a biztonsági övvel rögzíthető az autóülésen. Ennek során a biztonsági öv hevederét az e célra kialakított rögzítőszemeken kell átfűzni, majd becsatolni, és ezután a hevedert a megadott módon az ülés mögött elvezetve feszesre húzni. A gyerekülés hordozófogantyúját menetpozícióba kell állítani, végül pedig a gyerekülés és az öv erőteljes meghúzásával ellenőrizni kell azok megfelelő elhelyezkedését és a biztonsági öv feszességét. Alternatív megoldásként a 0 vagy 0+ csoportú ülés előzetesen behelyezett ISOFIX-csatlakozási ponthoz is rögzíthető, gyermekülés vásárlása előtt ellenőrizni kell, hogy az adott autó rendelkezik-e ISOFIX horgonyzópontokkal, és az ülés szintúgy.
1-es csoportú ülés:
Az 1-es csoportba a kilenc hónap és négy év közötti életkorú gyerekek számára készült ülések tartoznak, amelyeket többnyire menetirányban helyeznek el. Óvják az olyan érzékeny testtájakat, mint például a fej és a nyak, emellett egyfajta oldalpajzsként védenek a repülő tárgyakkal, üvegszilánkkal szemben. A megfelelő ülés kiválasztásakor fontos figyelembe venni az ülés méretét, mert csak a kellően nagy ülés biztosíthatja a szükséges kényelmet. A gyerekülés beszerelése ez esetben is a horgok az e célra kialakított ISOFIX-rögzítőszemekbe kattintásával kezdődik, majd a felső hevedert (Top-Tether) az üléstámla hátoldalának megfelelő tartójához kell csatlakoztatni. Természetesen léteznek biztonsági övvel rögzíthető típusok is, de 2010 utáni gyártású autók esetén már jellemző az ISOFIX rögzítési pontok megléte. Az ülés állandóra rögzíthető az autóban, a gyereket az ülés ötpontos biztonsági övével a beülés után kell becsatolni, a meleg ruházatot – például vastag télikabátot – pedig biztonsági okokból előnyös levenni. Ezzel csökken a biztonsági öv és a gyerek teste közötti távolság, így vészfékezéskor az öv gyorsabban felfoghatja a testet.
2-es és 3-as csoportú ülés
A 2-es és 3-as csoportba tartozó ülések négyéves kortól és 36 kilogramm testtömegig alkalmazhatók. Ebbe a csoportba tartoznak az úgynevezett ülésmagasítók is, de vannak háttámlával és az oldalpárnákkal kialakított ülések is. A gyermekülést az autóülés ülőfelületére kell helyezni és a benne ülő gyerekkel együtt kell a biztonsági övvel becsatolva rögzíteni, emellett alternatív megoldásként még az ISOFIX-rendszerrel is rögzíthető. Az ülés kiválasztásakor ügyelni kell az ülés, valamint a be- és kiszállás megfelelő kényelmére.
A tapasztalatok szerint egy személyautó legbiztonságosabb ülése a jobb hátsó ülés. Így elsődlegesen ide érdemes berakni a gyereküléseket. Már csak azért is, mert ez a járda felőli oldal, itt a legbiztonságosabb a be- és a kiszállás, így a legkényelmesebb a biztonsági öv be- és kicsatolása. A kisebb gyermekek menetiránynak háttal – kikapcsolt utasoldali első légzsák mellett – az első utasülésen elhelyezett gyerekülésben is utazhatnak.
A menetirányba néző elhelyezés csak akkor engedélyezett, ha a gyerekülés hivatalos jóváhagyással rendelkezik az ilyen használatra. A vonatkozó információk a gyerekülés vagy a gépkocsi kezelési útmutatójában találhatók. A gyerekülést megvásárlása előtt célszerű próbaként az autóba helyezni, így még időben észlelhető például a túl rövid biztonsági öv, vagy a túl nagy méretű az adott autóhoz az ülés.
A gyerekülések hárompontos biztonsági övvel vagy az ISOFIX-rendszer segítségével rögzíthető az autóban. Utóbbi esetében a gyerekülés két horga az autóülés háttámlája és ülőpárnája közötti két ISOFIX-rögzítőszembe kattintható, amelyek szilárd kapcsolatban állnak a karosszériaszerkezettel. Ez az erős csatlakozás fokozott biztonságot nyújt, az egyszerű kezeléssel pedig minimálisra csökken a behelyezéskori hibák lehetősége.
Az ISOFIX-rögzítőszemek mellett egy harmadik rögzítési pont is gondoskodik a gyerekülés stabilitásáról, amely többnyire az ülések előtti lábtérben található. Az ISOFIX-rögzítőszemeken kívül – harmadik rögzítőpontként – speciális felső hevederes (Top-Tether) rögzítés is létezik, amelyek a hátsó ülés két külső üléshelye támlájának hátoldalán helyezkednek el. Autótípustól függő, hogy melyik kocsi rendelkezik felső hevederes (Top-Tether) ISOFIX-rendszerrel.
Nem újonnan vásárolt, használt ülések esetén érdemes figyelni rá, hogy miként a bukósisakok, úgy a gyermekülések is évhez kötött lejárattal rendelkeznek. Az anyagok öregedése miatt a gyártó megadja azt az évet, amelyig szavatolja az ülés újkori állapotával megegyező védelmi szintet.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Rémtörténetek a műhelyből
Hiába fiatal és jó nevű egy autó, ugyanúgy igényli a karbantartást. Az elmulasztott javítások életveszélyessé tehetik az autót.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Kinek jó a defektmentes abroncs?
Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Megelőzhető lerobbanások
Az alkatrészek gyártói meghatározzák az élettartamokat, így ismerhető a csereperiódus. Mégis az esetek többségében csak a lerobbanáskor cserélik a hibát okozó alkatrészt az autóban.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
Folytatódik a zivataros idő!
Továbbra is számítani lehet viharos, zivataros időjárásra, így a közlekedők jól teszik, ha felkészülnek a csapadékos, szeles körülményekre.
Folytatódik a zivataros idő!
Továbbra is számítani lehet viharos, zivataros időjárásra, így a közlekedők jól teszik, ha felkészülnek a csapadékos, szeles körülményekre.