Az első autópályát Olaszországban építették, pont 100 éve adták át a forgalomnak.
Olaszországban a ma is létező „Autostrada dei Laghi” Milánó és Varese városait köti össze (az autópálya a nevének – dei Laghi – megfelelően az észak-olasz tavak közötti forgalmat volt hivatott kiszolgálni). A hivatalos átadás 1924. szeptember 21-én volt, a felavatást III. Vittorio Emanuele olasz király, valamint a tervező mérnök, Piero Puricelli végezték. Az első „Autostrada” irányonként egy-egy forgalmi sávval rendelkezett, ám ezek a sávok szélesek voltak. Az út teljes szélessége 11-14 méter között volt, és felülete 18-20 cm vastag betonlapokból állt. Az út vonalvezetése csaknem teljesen egyenes, az íves szakaszokon meghatározták, hogy azok sugara nem lehet kisebb, mint 400 méter, a lejtők szöge pedig nem haladhatta meg a 3 százalékot.
Az első autópálya – eltérően a mai gyorsforgalmi utaktól – szintbeli útkereszteződésekkel épült. A kivitelezés 90 millió lírába kerültek, és több mint négyezer ember dolgozott rajta éjjel nappal, akik kb. kétmillió köbméter földet mozgattak meg. Akkoriban sokan feleslegesnek tartották a beruházást, mert az első időszakban naponta alig néhány tucat autós vette igénybe az új utat (napjainkban több mint 50 millió gépjármű közlekedik az itáliai utakon, 1924-ben alig 85 ezer járműből állt az olasz gépjárműpark). Az „Autostrada” használatáért díjat kellett fizetni, a bevételekből az építési és karbantartási költségeket fedezték.
A reggel 6 és 13 óra közötti menettérti jegyre 20 százalék kedvezmény járt. Érdekesség, hogy 1946-ig az útdíjszedők céges egyenruhát viseltek, és tisztelegtek minden elhaladó autónak. Az „Autostrada dei Laghi” napjainkban az olasz autópálya-hálózat része, és magába foglalja az A8-as és A9-es gyorsforgalmi utakat, amelyek olyan népszerű tavakhoz vezetnek, mint a Lago di Maggiore és a Lago di Como. (Bár 1924 előtt is létezett már néhány autópálya – pl. New York-ban, valamint Berlinben -, de a feljegyzések szerint ezeket nem kizárólag a közforgalom számára, hanem motorsport rendezvények céljából, illetve magánforgalom számára építették. Az első, kizárólag a közforgalom számára átadott gyorsforgalmi út az olaszok szerint az „Autostrada dei Laghi” volt).
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.