A vasúti átkelőkben történő balesetek megelőzésére közös közúti-vasúti ellenőrzést szervezett a MÁV és a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság, az Országos Mentőszolgálat közreműködésével.
A nyári szezonban a MÁV és a rendőrség közös akciójában öt pénteken keresztül nyolc Balaton-parti, illetve velencei-tavi település útátjárójában hívja fel a közlekedők figyelmét a közút és vasút kereszteződéseiben, az útátjárókban bekövetkező balesetek megelőzésére. A MÁV hálózatán csak az elmúlt egy hétben 13 személyi sérüléssel járó balesetből 5 vasúti átjáróban történt.
A járvány miatti veszélyhelyzet idején a mérsékeltebb közúti közlekedés is közrejátszott abban, hogy idén júliusig, tizeneggyel kevesebb, 30 baleset történt a vasúti átjárókban 2019 hasonló időszakához képest. Ebből 2 halálos kimenetelű volt, 12 személyi sérüléssel, 16 eset pedig anyagi kárral végződött; míg tavaly 41 esetből 10 volt halálos, 12 személyi sérüléssel, 19 pedig anyagi kárral járt.
Csibrik Csaba rendőr alezredes, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság, Közlekedésrendészeti Osztály, Autópálya Alosztály vezetője elmondta, hogy a közlekedők a vasúti átjárókban gyakran figyelmetlenek vagy túlbecsülik saját képességeiket. A baleseti okok között előfordul a gyorshajtás, az agresszív vezetési stílus, a vasúti fényjelző tilos jelzésének figyelmen kívül hagyása és a vezetés közbeni telefonálás is.
Biber Anett a MÁV szóvivője hozzátette: „Az útátjárós balesetek oka elsődlegesen az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése. Gyakran tapasztalható, hogy a járművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás („még átérek”), a vezetés közbeni telefonálás és az ahhoz kapcsolódó tevékenység okozza. Az elmúlt tíz évben a MÁV hibájából nem történt vasúti átjárós baleset, azonban ezek következtében a vasúttársaság jelentős, évente százmilliós nagyságrendű kárral kénytelen számolni.”
Kiemelten veszélyeztetettek azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok is, akik körültekintés nélkül haladnak át a kereszteződéseken. Az őket ért baleseteket sok esetben az érzékszervek működését akadályozó tényezők (fülhallgatóval történő közlekedés, kapucnis ruházat, mobiltelefon használata stb.) okozza. A záródó sorompórudakat látva a járművezetők megállás helyett sokszor gyorsítanak, néhányan még a lezáródott félsorompót is megkerülik. Gyakorta megtörténik, hogy a teherautók, kamionok egymást viszonylag szorosan követve haladnak, és ilyenkor a kamionsor elején lévő járművek áthaladása közben lecsukódó sorompóról a hátrébb közlekedők nem, vagy későn vesznek tudomást. A statisztikák szerint évente 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok.
A MÁV a vasúti átjárókban történt események számának csökkentése, és a figyelem felhívása céljából közút és vasút kereszteződéseiben 2018 óta folyamatosan, éves szinten 60-70 helyszínen tart közös vasúti-közúti közlekedésbiztonsági ellenőrzést a rendőrség területileg illetékes munkatársainak közreműködésével. Legfőbb cél a baleset-megelőzés: felhívni a figyelmet arra, hogy a balesetek elkerülhetők lennének, ha a gyalogosok és a gépjárművezetők figyelmesen, kiemelt körültekintéssel, a közlekedési szabályok betartásával közelítenék meg a vasúti átjárókat. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés elkerülésére.
A Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság az alábbi KRESZ-szabályok betartását kéri:
- A vasúti átjárót csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni.
- Vasúti átjáróban és közvetlenül a vasúti átjáró előtt tilos előzni.
- A vasúti átjárón csak folyamatosan, azaz megállás nélkül, legalább 5 kilométer/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
- Biztosított vasúti átjárón csak akkor szabad áthajtani, ha mindkét sorompó nyitva van, a fényjelző vagy hangjelző berendezés nem ad tilos jelzést, illetve a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést ad.
- Ha a vasúti átjárót biztosító berendezés nem működik, minden esetben meg kell állnunk az átjáró előtt. Csak azután szabad továbbhaladni, ha meggyőződtünk róla, hogy nem jön vonat!
- Fénysorompónál az jelzi az üzemzavart, ha egyik fény sem világít!
- A tilos jelzés a gyalogosokra és a kerékpárosokra is vonatkozik, de még a megkülönböztető jelzést használó járművekre is!
- A telefonálás is elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre a sofőr.
- A szembe sütő nap elvakíthatja a jármű vezetőjét, aki nehezebben veheti észre a fényjelző készülék jelzését. Ugyanígy a fényjelzőre tűző nap is okozhat észlelési problémát. Ilyenkor érdemes lassítani, és meggyőződni arról, milyen jelzést mutat a lámpa, nem közelít-e vonat.
A MÁV, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság és az Országos Mentőszolgálat arra kéri a közlekedőket, hogy minden körülmények között tartsák be a fenti szabályokat, és csak akkor hajtsanak át a vasúti átjárón, ha kétséget kizáróan meggyőződtek arról, hogy semmilyen veszély nem akadályozza az áthaladást!
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Az Opel a legnépszerűbb használtautó
A magyar használtautó-piacon októberben 81 100 személygépkocsi cserélt gazdát.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Áramot benzinkúton
Az OMV 2025 végéig közel 50 ultragyors elektromos-töltőpont átadását tervezi.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Ha olcsóbb, akkor is drágább?
Netrisk: a kgfb-kampány első két hetében 5 százalékkal nőttek a díjak éves szinten.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Bekeményítettek az olaszok
Olaszországban szigorították a KRESZ-t, zéró toleranciát léptetnek életbe a drogfogyasztással és a mobiltelefon használattal szemben.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Országos hóhelyzet
Az utak burkolata havas, latyakos szinte az ország egész területén. A tisztítást folyamatosan végzik, de továbbra is torlódásokra kell számítani.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Éles szemmel, tapadó gumikkal
Véget ért a „Láss jól, vezess biztonságosan!” közlekedésbiztonsági kampány.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Fékezés után gyorsítást várnak
Szakértők szerint csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.
Spórolnak a biztosításon
Az alkuszszövetség szerint a vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány.