Elindultak a mezőgazdasági munkák. A munkaterületre kivonuló, gyakran nagyméretű és lassú eszközök veszélyforrásnak számítanak a közúti közlekedésben.
Több balesetről hallhattunk, amelyben mezőgazdasági gépek is részt vettek. Az ilyen balesetek közös jellemzője, hogy rendszerint a traktorokhoz, kombájnokhoz és egyéb gépekhez képest gyengébb szerkezetű személy-, vagy kisteherautók húzzák a rövidebbet, és nem ritka a súlyos sérüléssel járó, vagy tragikus végkimenetelű eset sem.
A mezőgazdasági gépek a közúton a személy- és tehergépjárművek forgalmi tempójához képest lassabban haladnak – a lassú járművek 25 km/h, a mezőgazdasági vontatók 40 km/h sebességgel. A feltűnésükre az autópályákon és a gyorsforgalmi utakon kívül, ahol mezőgazdasági tevékenység folyik, bárhol lehet számítani. A KRESZ szerint minden olyan útra behajthatnak, ahol tábla a haladást nem tiltja; de ha a jármű más irányból nem tud eljutni az úticéljához, akkor a számára tiltott utat is használhatja.
Mivel a forgalmat figyelmeztető kísérőjármű csak akkor kell, hogy felvezesse a mezőgazdasági járművet, ha több mint 4,5 méter széles, így az autóvezetőknek fel kell készülniük rá, hogy váratlanul is felbukkanhatnak az utakon. A kíséretre nem kötelezett járművek java is túlméretes, és sebességük alacsony (ez gyakran okoz torlódást, próbára téve az autósok türelmét), gyakran húznak vontatmányt, így a hosszúak is lehetnek. Villogó, sárga fénnyel kell ellátni az olyan járműveket, amelyek szélesebbek 3 méternél.
Ugyan a mezőgazdasági gépeket megfelelően ki kell világítani, illetve meg kell takarítani a rátapadt sártól, hiszen ez szennyezi a közutat és balesethez vezethet, ez nem mindig történik meg, így az észlelésük nehezebb. A pótkocsi rakományát le kell takarni, majd pedig rögzíteni, illetve megjelölni, ha a járművön túlnyúlik.
A traktorok, és más mezőgazdasági gépek a többi járműhöz viszonyítva ritkán szenvednek balesetet, többek között a szezonális használat miatt, valamint mivel az üzemidejüknek csak kis részét töltik közúton. A Központi Statisztikai Hivatal az egyéb jármű kategóriába sorolja ezeket a járműveket, évente átlagosan s baleseteknek 3%-ában szerepelnek mezőgazdasági gépek. Tegyünk érte, hogy ez a szám tovább csökkenjen! Vezessük figyelmesen, és ha ilyen járművet érünk utol, legyünk készségesek és türelmesek. Segítsük, ne megnehezítsük a haladásukat!
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Ne marja a rozsda
Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni
A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
10 dolog, amit ne tegyünk ködben
Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!
Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.
Segítünk a téligumi vásárlásban
Ok lehet a vásárlásra, ha sérült, vagy elkopott az eddig használt gumigarnitura, de az is, ha valaki új(abb) autót vásárolt, és nem kapott hozzá évszakos váltókészletet.