A gyalogosan közlekedők közül a forgalomban való részvételük közben igen sokan használnak okos telefont. Egyrészt telefonhívásaikat bonyolítják le a smartphone-ok által, de az egyre gyarapodó számú, már-már követhetetlenül széles skálán mozgó mobil alkalmazások is igen gyakran kötik le tulajdonosaik figyelmét (sms küldés, fényképezés, szelfizés, skype, játék, filmnézés, hírek, vagy éppen regény olvasása stb.)
A német DEKRA cég a közelmúltban egy érdekes felmérést végzett hat európai fővárosban, mely a gyalogosok okos telefon használatával kapcsolatos szokásait, s annak veszélyeit vette nagyító alá. A vizsgálatban 14 000 önkéntes vett részt. A felmérések az egyes városok több pontját érintették, így például Berlinben három különböző helyen kérdezték meg a gyalogosokat.
A felmérés főbb megállapításait tartalmazó jelentés szerint a gyalogosok 17%-a rendszeresen használja okos telefon készülékét, miközben gyalogosan közlekedik. (Eszerint minden hatodik gyalogos figyelmét gyakran vonja el napjaink egyik legnépszerűbb technikai vívmánya.) Igencsak meglepő, hogy a felmérés végzése idején az úttesten tartózkodó, ott éppen áthaladó gyalogosok mintegy 8%-a olvasta a telefonon kapott szöveges üzeneteit, további 2,6%-uk éppen telefonált, míg 1,4%-uk mindkét alkalmazást egyidejűleg használta (pl. fülhallgató segítségével telefonált, miközben a keze a klaviatúrán dolgozott. Ezen a téren az egyes városok között jelentős eltérés nem volt.
A fentieken túl az úttesten áthaladó gyalogosok hozzávetőleg 5%-a hallgatott zenét (vagy rádiót), szótlanul, többnyire fülhallgatót használva. Ez a tulajdonság jellemzően a fiatalabb korosztályokra, de azon belül is különösen a 25-35 év közöttiekre voltjellemző (az idősebb korosztályoknál a zenehallgatás jóval ritkábban fordult elő.)
Érdekes az okos telefon használatának eltérősége a nemek közötti viszonylatban: míg a szebbik nem tagjai általában szövegírással, sms küldéssel voltak elfoglalva, addig a férfiak nagyobb arányban hallgattak zenét.
“A telefonálás, a zenehallgatás, a szöveges üzenetek írása és küldése, valamint más alkalmazások használata egyértelműen kockázatos figyelemeltereléshez vezet a közúti közlekedésben” – jelentette ki Clemens Klinke, a DEKRA igazgatósági tagja, majd hozzátette: „Sok gyalogos túlságosan alábecsülik a mobiltelefonálás veszélyeit és ezzel jelentős veszélyeknek teszik ki magukat”.
Összességében az okos telefonok gyalogosok általi használatának különbségei Európában nem jelentősek, bár bizonyos eltérések kimutathatók. A legkisebb arányban Amsterdamban használták a gyalogosok smartphone készülékeiket haladásuk közben (mindössze 8,2 %-uk), ezzel szemben – nem kis meglepetésre – a „használati csúcsot” a Föld egyik legbiztonságosabb közúthálózattal rendelkező országának fővárosában, Stockholmban mérték (23,6%). Rómában ugyanez az arány 10,6%, Brüsszelben 14,5%, Párizsban 14,1%, Berlinben pedig 14,9% volt.
A DEKRA felmérést végző csoportja számos extrém veszélyhelyzetet is tapasztalt, miközben a közlekedési, okos telefon használati szokásokat térképezte fel. Az egyik igen jellemző példa, ami számos esetben, és több városban is előfordult: fiatalokból álló csoport úgy haladt át az útesten, hogy oda a körültekintés teljes hányában léptek le, s áthaladásuk közben folyamatosan egyik társuk okos telefonjának képernyőjét nézték. Előfordult, hogy egy ilyen csoport a figyelmetlensége miatt kerékpárossal ütközött.
További riasztó példák: egy asszony úgy tolta át az úttesten babakocsiban ülő gyermekét, hogy a forgalomirányító fényjelző készülék tilos jelzést mutatott, és az anya folyamatosan az okos telefon billentyűit nyomkodva üzenetet írt. Egy másik esetben egy apuka tolt egy babakocsit az úttesten, de a gyermekét nem a babakocsiban, hanem a karjában tartotta, s áthaladás közben a válla és a füle közé szorított telefonban folyamatosan beszélt.
A legmeglepőbb jelenetet a felmérés végzői Stockholmban látták: egy fiatal lány haladt át az úttesten, majd annak közepén váratlanul megállt, telefonját elővette, s intenzíven üzenetírásba kezdett. Amikor egy autóbusz vezetője rádudált, a lány felnézett fel, s csak akkor fogta fel, hol is van, és milyen szituációba keveredett. „Ilyen és ehhez hasonló szituációk sokaságával szembesült a felmérést végző csoport, miközben a munkáját végezte” – jelentette ki Clemens Klinke.
Stockholm történeti belvárosában az okos telefonjaikat használó, az egyébként keskeny, kevésbé belátható utakra körültekintés nélkül lelépő gyalogosok jelensége korántsem ismeretlen. Ez a veszélyes jelenség egy helybelit egyenesen arra ösztönzött, hogy egy figyelmeztető táblát készíttessen és helyezzen el Stockholm óvárosának egyik utcájában. Noha a tábla korántsem felel meg a hivatalos svéd előírásoknak, ráadásul azt nem is a közút kezelője, hanem egy magánszemély helyezte ki, a gyalogosok közlekedésére jellemző veszélyek miatt a város vezetése a táblát mégsem távolította el.
A járdán és az úttesten való áthaladásuk közben a fejüket lehajtó, kezükben okos telefont tartó, a környezetükről és a rájuk veszélyt jelentő tényezőkről tudomást sem vevő gyalogosok (az autósok körében terjedő, a gyalogosokra nézve korántsem megtisztelő szóhasználat szerint: az „agyhalottak”) száma a tapasztalatok szerint rohamosan nő, így ez a rendkívül veszélyes trend mielőbbi kezelést igényel. Több országból lehet hallani olyan híreket, hogy a helyzet kezelésének egyik módjaként a gyalogosok közlekedését szabályzó egyes közúti jelzéseket a járda burkolatára (is) fel kívánják festeni, de még a gyalogosforgalmat irányító fényjelző készülék járdába való beépítésének gondolata is felmerült.
Az ilyen gyalogos balesetek elkerülésének legfőbb módját azonban alapvetően a prevenció, a közlekedésbiztonsági kommunikáció, a gyalogosok felé irányuló, a reális veszélyeket és a balesetek következményeit tudatosító felvilágosító munka jelentheti.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.