Kivonuló gyártók, leállt gyárak, engedélyezett szürkeimport, hiperűrsebességgel emelkedő árak jellemzik az orosz autópiacot.
A háborús helyzet, az embargós szorítás rákényszeríti az orosz gazdaságot és ipart az átstrukturálásra. Rengeteg kaput rácsaptak az oroszokra, az országvezetésük igyekszik újakat nyitni és forrásokat is biztosítani, hogy egyrészt a honi termelés beinduljon, másrészt az importot új forrásokból pótolják. Az embargók nem csak azt okozták, hogy kivonultak a „nyugati” autógyártók, hanem, hogy számos olyan autóalkatrészt sem tudnak importból beszerezni, amit eddig beszállítottak az oroszországi gyártáshoz. Hiába van ott a gyár, ha nem tud mit összeszerelni.
Az orosz gazdasági elemzők szerint az autókereskedelem 70 százalékos csökkenést fog idén átélni a háborúba keveredett országban. Az Avtostat adatai alapján áprilisban 27 200 autót értékesítettek. Márciusban még jobb volt a helyzet, akkor 55 100 személyautót és kishaszonjárművet adtak el (ez 63 százalékos visszaesés 2021 márciusához képest). A korábbi antirekord 2020. áprilisában, a koronavírus-járvány idején volt. Viszont akkor egy hónap alatt az idén áprilisi szám közel kétszerese, 54 500 autó kelt el. A visszaesés április utolsó két hetében mérséklődött, és az eladások elkezdtek feljebb kapaszkodni – az első ijedtség után a lakosság látja, hogy az élet megy tovább, lassan visszatér a vásárlói kedv.
Érdekes az orosz autópiac népszerű márkáinak sorrendje, bár az első helyezetten nem lepődünk meg. Áprilisban a LADA vezette a piacot (6377 darab), második lett a Kia (3396), harmadik a Hyundai (2877) és a negyedik a Renault (2166). Ezek a márkák adták az eladások bő felét. A felsorolt márkákat eladási sorrendben követi a Skoda (1402), a Toyota (1225), a Chery (1143), a Volkswagen (1064), a BMW (1006), és a kínai Haval (979).
Az eladások visszaesését nem csak az okozza, hogy nincs elég autó, a szankciók és a logisztikai nehézségek miatt eszméletlen az áremelkedés. Februárban még a Lada Grantát 599 000 rubelért lehetett megvásárolni, áprilisban ugyanennek az ára 1,35 millió rubel lett. A Kia Rio ára egymillióról 1,4 millióra ugrott, a Renault Duster 1,1 millióról 2,1 millió rubelre drágult. És a folyamatnak nincs vége, mert az autóforrások csökkenésével számolnak, hiszen az oroszországi tevékenység felfüggesztéséről vagy megszüntetéséről döntött a Renault, a Toyota, a Nissan, a BMW, a Cadillac, a Chevrolet, az Opel, a Daimler, a Volvo, a Jaguar Land Rover és még több márka is.
Persze bőven van orosz gyár, de még a legoroszabb, a Renault tulajdonú AvtoVAZ sem tudja folytatni a háború előtti modellmix gyártását. Lemondhatnak az új generációs Lada C-SUV és Vesta, valamint a Largus gyártásáról, mert ezek import alkatrészeket igényelnek, amelyeket még nem tudnak hazai gyártásból helyettesíteni. Igaz, a Ria Novosty szerint még van remény arra, hogy a Renault nem viszi el a szállítószalagokat és technológiát – akkor a Lada Largus és a Lada X-ray megmenekül. Amiben biztosak, hogy a Lada Granta és a Lada Vesta gyártható, a szankciók lényegileg nem akadályozzák ezeknek a gyártását.
A Rosstat adatai szerint januártól márciusig 244 000 autót szereltek össze Oroszországban, 33,2 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Márciusban a csökkenés már 72,1 százalékos – mindössze 40 900 autót gyártottak. A gyártási volumen helyreállítása nem lesz gyors: az orosz piacot elhagyó nyugati autómárkák visszatérése nem valószínű, így ezeket részben ázsiai, elsősorban Kínából és Dél-Koreából származó modellek váltják majd fel. De ez nem lesz gyors folyamat.
Az autóéhinség mérséklésére az Ipari és Kereskedelmi Minisztérium már engedélyezte az úgynevezett szürkeimportot, azaz a megszokott, kedvelt autótípusok bevihetők az országba közvetítőkön át: ez vonatkozik az orosz piacot hivatalosan felmondó olyan márkákra, mint a Land Rover, Jaguar, Bentley, Hummer, Tesla, Mercedes-Benz, Maybach, Lexus, Infiniti, Lamborghini, Ferrari, Aston Martin, Porsche, Rolls-Royce, Maserati, Bugatti, Toyota, Volkswagen, Skoda, BMW, Renault, Audi, Mini és Nissan. Természetesen arra senki nem számít, hogy az árak maradnak a régiek, ez úton is jelentős drágulásra számítanak, de legalább érkezhet autó.
A használtautó piac is azonnal reagált az új helyzetre: megdrágultak a kocsik. Orosz források szerint a háború előtt egy új autó eladására három használt vásárlás jutott – tehát a használtpiaci aktivitás háromszorosa az újautópiacnak. Például 2021-ben Oroszországban 1,53 millió újat adtak el, és 5,95 millió használtat. Az Autostat előrejelzése szerint 2022-ben a használt autók eladása 10-30 százalékkal fog csökkenni. Arra számítanak, hogy az újautók alternatívájának számító három-öt éves autók iránti kereslet megnő: áprilisban januárhoz képest már megháromszorozódott az érdeklődés a “háromévesek” iránt. Az árcéduláikra átlag 17 százalékkal magasabb összegeket írtak, mint az év elején. Elemzők szerint az árak valószínűleg nem térnek vissza a 2021-es szintre, így az autók szinte luxuscikkek lesznek. Arra is számítanak, hogy kitolódik az autók csereperiódusa: aki eddig öt évente cserélt, az most 10 évente fog.
Minthogy ez a probléma a teljes társadalmat érinti a kormányzat kiutakat keres. Sajtóértesülések szerint az orosz Ipari és Kereskedelmi Minisztérium 55,3 milliárd rubeles támogató csomagot tervez a honi autógyártók támogatására és az autóalkatrészek helyi gyártásának ösztönzésére. Ezen túlmenően a kormány 30 milliárd rubel értékű, autóalkatrészek gyártására irányuló programot is indít. Persze, hogy ettől helyreáll-e az orosz autópiac, az még kétséges. Kérdés, hogy meg tudják-e oldani a nagy volumenű helyi gyártást, kérdés, hogy belátható időn belül visszatérnek-e a nemzetközi autógyártók Oroszországba (hiszen hatalmas piactól és így bevételtől esnek el, illetve adják át másnak), és kérdés, hogy a vásárlók mennyire tudják tolerálni és követni az elrugaszkodott árakat.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
A rossz idők szele hozta a harcias pickupot
Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.
A rossz idők szele hozta a harcias pickupot
Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.