Beléptünk a motorkerékpáros szezonba. A jó idővel sokan veszik elő a gépeket, így megnő az utakon a motorosok száma, így a közlekedés többi résztvevőjének is jobban kell rájuk figyelni.
Az elmúlt évek baleseti tapasztalatai azt mutatják, hogy a motorosbalesetek több mint fele vezetői hibára vezethető vissza. A motoros balesetek jellemző okai között vezető helyen áll a nem megfelelő (túlzó) sebesség, a kanyarodási szabályok megsértése, valamint a figyelmetlenül, szabálytalanul végrehajtott előzés. A balesetek – néhány kivételtől eltekintve – alapvetően emberi hibákra vezethetők vissza, ami azt jelenti, hogy a balesetek megelőzhetők.
Közúti baleset bekövetkezésekor a motorkerékpáros védelmére a bukósisak és a motoros védőruházat szolgál. A motorkerékpáros legfontosabb védőfelszerelése a bukósisak, ennek a fő feladata a fej és így az agy védelme, az emberi fejet érő erőhatások energiájának elnyelése. A bukósisak további védelmi funkciókat (áll, arc, fülek védelme), valamint kényelmi funkciókat is elláthat (beépített fejhallgató).
A bukósisak 70 %-kal képes csökkenteni az agykárosodás lehetőségét Általános használatra a teljes védelmet nyújtó, állat is védő bukósisak viselése ajánlott. A becsatolt, megfelelő méretű, repedés- és sérülésmentes bukósisak nyújthat kellő védelmet. Az évek kedvezőtlenül befolyásolják a bukósisakok által nyújtott védelmet, az anyaguk elöregszik, ezért időnként cserére szorulnak. A motoros védőruházat nagyon fontos a sérülések súlyosságának csökkentése szempontjából. Első sorban megfelelő szellőzésű, protektorokkal ellátott védőöltözet (hosszú ujjú ruha, hosszú nadrág), valamint motoros csizma és kesztyű viselése ajánlott!
A védőfelszerelések és jó állapotú motorkerékpár mellett a közlekedési szabályok megtartása a legfőbb kulcsa a balesetek elkerülésének. A legfontosabb alapelv motorozás közben, hogy mindig mindenki a saját biztonságosnak érzett tempójában közlekedjen. Sokan túlvállalják a sebességet és veszélyes szituációkba kerülnek. Előzéskor mindig megfelelő oldaltávolságot kell tartani, hogy az előzendő jármű vezetője (egy esetleges kanyarodás esetén a visszapillantó tükrében) időben észrevehesse az előzési szándékot. Igen fontos, hogy kanyarban nem szabad előzni. Számítani kell arra, hogy bármelyik pillanatban hirtelen kell fékezni, ezért a helyes követési távolság megválasztása igen fontos, de emellett mindig úgy kell motorozni, hogy legyen menekülő útvonal.

A biztonságos motorozáshoz fontos a vezetési tudás. Ez jól fejleszthető vezetéstechnikai kurzusokon, mert a járművezető képzés ideje alatt lehetetlen valamennyi forgalmi szituációval találkozni, a veszélyekkel szembesülni, azok elkerülését elsajátítani. Indokolt a korábban megtanultak átismétlése, a vezetéstechnikai ismeretek továbbfejlesztése tavasszal, a motorkerékpáros szezon megkezdése előtti időszakban. Napjainkban több professzionális motorkerékpáros vezetéstechnikai tanfolyam közül lehet választani Magyarországon. Vezetéstechnikai továbbképzéseken való részvételre nem csak a kezdőknek, hanem a rutinosabb motorkerékpárosoknak is jót jöhet.
Ajánlások a biztonságos motorozáshoz:
– Motorkerékpár vásárlása előtt érdemes figyelembe venni a használat jellegét, a vezetési képességet, a megszerzett rutint. A motorkerékpár teljesítményének a növekedése gyakorlatlan motorosnak a baleseti és sérülési kockázatát növelheti!
– Kizárólag a jogszabályi előírásoknak megfelelő, karbantartott, kellően felkészített motorkerékpárral szabad részt venni a közúti forgalomban! A jó minőségű gumiabroncsok használata még fontosabb a motorkerékpároknál, mint a gépkocsik esetében.
– Motorkerékpár vezetésekor nagyon fontos a megfelelő fizikai és mentális állapot! Biztonságos vezetésre alkalmatlan állapotban kerülni kell a motorozást is (fáradtság, nem megfelelő pszichés állapot, vezetési képességre hátrányosan ható szer előzetes fogyasztása, erős éhségérzet, szomjúság stb.)
– Használni kell a passzív védőeszközöket! Ezek a megfelelő méretű, optimális védelmet biztosító motorkerékpáros bukósisak, a motoros védőruha!
– Mindenkor tartsa meg a közúti közlekedés szabályait! A KRESZ a bizalmi elvre épül!
– Közlekedjen mindenkor óvatosan, figyelmesen, és defenzív módon, számítva más közlekedők esetleges hibájára, szabálytalanságára is!
– Ismerje meg motorkerékpárját, legyen tisztában saját képességeivel, és fejlessze tovább vezetéstechnikai ismereteit!
– Legyen mindenkor partner a közlekedésben! Közlekedjen úgy, ahogy azt saját biztonsága érdekében másoktól is elvárja!
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
