A napsütés már jelzi, hogy kopogtat a motorosszezon! Jó, ha gép és ember is felkészül rá.
A tavasz a motorkerékpáros szezon kezdete, és bár még vissza-visszatérhet a hidegebb idő, a motorozás szerelmeseit ez már nem tarthatja vissza. Azonban mikor a motorkerékpár több hónapot állt a garázsban, vagy tárolóban, akkor érdemes az indulás előtt pár dolgot ellenőrizni rajta. Az állás során valószínű, hogy a gumiabroncsok levegőnyomása csökkent, érdemes ellenőrizni és beállítani azok nyomását. A kerekek ellenőrzésekor a fékeket is jó ellenőrizni, hiszen nem csak a saját, hanem mások épségét is kockára teheti a tulajdonos, ha kopott fékbetétekkel és tárcsákkal vág neki a tavaszi szezonkezdetnek. Indulás után érdemes egy kicsit a fékeket megvasalni, hogy a tárcsáról a felületi korrózió lejöjjön.
A motor üzembe helyezésénél az akkumulátorra is figyelmet kell fordítani. Ha az akku ritkán, vagy egyáltalán nem volt töltve a tél folyamán, akkor célszerű az első indítás előtt feltölteni. Kerüljük a gyorstöltést, tanácsos kis töltőáramú készülékkel úgynevezett csepptöltést végezni. Egy átlagos kapacitású és állapotú akkumulátoron maximum egy nap alatt elérhető a teljes töltöttségi szint. Nem szabad megfeledkezni továbbá a lánc-, illetve a szíj feszességének ellenőrzéséről sem. Szükség esetén tisztítsuk meg őket, illetve gondoskodjuk a megfelelő kenőanyagról. Fontos továbbá a hűtő-, illetve a fékfolyadék szintek ellenőrzése is.
Szintén indokolt lehet elvégezni a motorolaj, illetve a levegőszűrő-cserét is abban az esetben, ha ősszel elmulasztotta megtenni a motorkerékpár tulajdonosa. A jó minőségű, gyártó által ajánlott, megfelelő viszkozitású motorolaj nemcsak a motor megfelelő üzemeltetéséhez, hanem a hosszú élettartam eléréséhez is hozzájárulhat. Fontos lépés lehet emellett a gyújtógyertya megtisztítása, vagy indokolt esetben annak cseréje is. A „látni és látszani” elvnek megfelelően a motor felkészítésénél ellenőrizni kell a világítást, az indexeket és a féklámpát.
Végül, de nem utolsósorban érdemes elvégezni a motoron egy alaposabb tisztítást függően attól, hogy a motorkerékpár garázsban, vagy esetleg ponyva alatt töltötte a telet. A tisztítással nemcsak esztétikusabb megjelenést kölcsönözhetünk a motornak, hanem a fényezést és a karosszéria egyes elemeit is megóvhatjuk a károsodásoktól.
Amennyiben elvégeztük a szükséges ellenőrzéseket, akkor rendszámos motor esetében ellenőrizzük a papírokat (biztosítás és műszaki vizsga), majd válasszunk egy nem túlságosan hosszú útvonalat. Az egyes megállásoknál pillantsunk rá a blokkra, a vízhűtésre, a villaszárakra és a főfékhengerre. A téli állás miatt egyes gumi alapú alkatrészek, például csövek, tömítések meg tudnak keményedni, esetlegesen akár repedések is keletkezhetnek rajtunk, éppen ezért célszerű szemmel tartani őket az első kilométereknél. Ha menetközben szivárgás jelei mutatkoznak, akkor feltétlenül gondoskodjunk a megfelelő karbantartásról.
Vezetéstechnikai szempontból nem szabad megfeledkezni arról, hogy ilyenkor több hónapos kihagyás állhat egy motoros mögött, ezért a szokásosnál körültekintőbben kell megtenni az első tavaszi utat. Nem beszélve arról, hogy még az autósoknak is szokni kell ilyenkor, hogy adott esetben egy, vagy akár több motor is feltűnhet a visszapillantóban.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Csereidő: mehetnek fel a téligumik
Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Itt az ideje a téli felkészítésnek
Ha jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
