2023.12.24, 06:52
Havasak, latyakosak, lefagyottak az utak, óvatosan vezessenek!

A kifejezetten télies útviszonyok között még a gyakorlott vezetőknek is figyelniük kell, amíg megszokják a megváltozott körülményeket.

Mikor leesik a hó, az embert és gépet egyaránt próbára tesz. Ilyenkor nem szabad rutinból vezetni, gyorsítani, fékezni, kanyarodni. A havas, latyakos útfelületek sokkal jobban csúsznak, akár a vizes aszfaltál is, így óvatosabban kell bánni úgy a fék-, mint a gázpedállal, vagy akár a kormányzással.

Nagyon fontos, hogy hótól letakarított autóval vágjanak neki az útnak. Elinduláskor tapasztalják ki, hogy mennyire tapadnak a gumik: óvatos gázadással induljanak, és ha nincs a közelükben másik közlekedő, akit megzavarhatnak, akkor próbálják ki, hogy a fékre hogy reagál az autó, milyen intenzív fékezésre kezd el csúszni.

Menet közben tartsanak a megszokottnál nagyobb követési távolságot, hiszen csúszós útfelületen nagyobbak a fékutak. Lassításkor használják a motorféket, kéziváltós autóknál visszakapcsolással, automataváltósoknál tegyék a váltót téli állásba. Induláskor is segíthet a váltó, csúszós felületen érdemes kettes fokozatból indulni, óvatos kuplungkezeléssel, így nehezebben kapar el a hajtott kerék.

A kanyarodást ne a megszokott tempóval végezzék. A csúszós úton a biztonságos kanyarsebesség jóval alacsonyabb, mint egyenesen. Egyenes úton, ha túl nagy a tempó, azt érezhetik az autó mozgásán, elkezd „riszálni”, tehát a kocsi előbb finoman ütemesen mozgást végez, ha erre a sofőr nem figyel, és tovább fokozza a sebességet akkor megpördülés lesz a vége. Az útviszonyokhoz képest gyorsan vett kanyarban az autó szintén kicsúszhat, esete válogatja, hogy ezt miképp teszi.

Ha eleve túl nagy a tempó, akkor rá se áll az ívre, majd a kormányelfordítás fokozásával egyre jobban elveszti a tapadását, és megcsúszik. Tehát szinte tovább megy a kocsi egyenesen, vagy a kanyarodási ív valamely részén érintőlegesen elhagyja az ívet. A gumik állapotától, a vezető reakcióitól függően a túlzott sebességű kanyarodás során a kocsi megfarolhat, csúszhat négy keréken, de meg is pördülhet. Nagyon rutinos sofőrök tudják ilyen helyzetben „összeszedni” a járművet és menteni a helyzetet.

Vezetés közben mindig figyeljék az utak állapotát. Másképp csúszik a friss- és a letaposott hó, a tisztított-, a latyakos-, a hófoltos, vagy a felfagyásos út. A legrosszabb az ónos eső, ilyenkor inkább ne induljanak útnak, mert az ónos eső igazi ellenszere csak az, ha megelőzőleg az útkezelő sózza az utakat. Jobb elkésni, mint balesetbe keveredni. Vezetés közben kerüljék a hirtelen kormánymozdulatokat, nagy gázadásokat, rugásszerű fékezéseket, mind tapadásvesztést okozhat.

Minden havazás során az első havas nap rendszerint útpálya elhagyásos balesetekkel, rácsúszásokkal, városi környezetben koccanásokkal terhelt. Így könnyen kialakulnak dugók, lényegében bármely környezetben, legyen város, falu, bekötőút vagy autópálya. Fel kell készülni akár hosszabb várakozásra, így fontos a telitank, hogy legyen fűtés, a meleg ruha és a feltöltött telefon. Ha pedig a csomagtartóban van pár eszköz, amellyel a bajban egymásnak is segíteni tudnak, például kislapát, vontatókábel, akkor elmondhatják, hogy felkészülten vágtak neki az útnak.

 

 

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

...
2025.03.10. 07:01

Szélvédőcserénél fontos utómunka

A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

...
2025.03.02. 07:29

Koszos szélvédőn a vezetéstámogató rendszerek se látnak ki

Sokan nem is gondolnak bele, milyen kellemetlen és veszélyes közlekedési szituációkat teremthet egy koszos szélvédő. A „Látni és látszani” elv első felének tesz keresztbe. Az utóbbi tíz év autóinál a fedélzeti segédrendszerek jó működését is zavarja.

Amikor már a vizsgán is bukik

A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

...
2025.02.24. 06:13

Amikor már a vizsgán is bukik

A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

10 javaslat üzemanyag spórolásra

Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

...
2025.02.20. 06:23

10 javaslat üzemanyag spórolásra

Télen nehezebb az üzemanyaggal takarékoskodni, hiszen a belső égésű motoroknak a hideg nem a kedvenc közegük. Mégis érdemes megpróbálni, hogy kevesebbe kerüljön az autózás.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

...
2025.02.14. 06:28

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Még mindig benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még jó ideig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

...
2025.02.11. 05:14

Legyen tele az ablakmosótartály!

A ködös, nedves, nyálkás hideg időben a szélvédő a felvert koszos vízpermettől gyorsan koszolódik, nagyban rontva a kilátást.

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

...
2025.02.06. 09:29

Kinek jó a defektmentes abroncs?

Több autósban felmerül, hogy a hagyományos abroncsait defektmentesre cserélteti, ezzel kiváltva egy lehetséges defekt okozta kellemetlenségeket. Sokan próbálták, de keveseknek vált be.

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

...
2025.01.29. 07:42

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.