Beköszöntött az az időszak, amikor a szabadban parkoló autók üvegfelületeire reggelre ráfagy a pára, vékony, jeges felületet képezve. Elindulás előtt ezt gondosan le kell takarítani!
Sajnos megszokott látvány a reggeli forgalomban, hogy autók úgy vesznek részt a közlekedésben, hogy a szélvédőjüket, üvegfelületeiket éppencsak megkapirgálta a sofőr, sietségében a tankok figyelőnyílásaihoz hasonló csíkot húzva a jeges felületen. Bizonyára abban bízva, hogy hamar felmelegszik az autó, a szélvédő is, és majd az ablaktörlővel letolja a maradékot. Pedig a kilátás nagyon fontos, már az első métereken is történhet olyan esemény, amit a sofőr az átláthatalan üvegeken át nem vesz észre.
Pedig nem nagy ügy megtisztítani indulás előtt az autó üvegeit, persze érdemes ezért 1-2 perccel korábban indulni. A hajnalban képződött jégréteg letisztítására számos eszköz áll az autósok rendelkezésére. Jégkaparók nagy választéka vásárolható, nem is beszélve a jégoldó folyadékokról. De ha valakinek nagyon nem tetszik az ilyen reggeli torna, az a szélvédő letakarásával is megúszhatja a jegesedést.
A jegesedett szélvédő letisztításnak kezdetekor érdemes a motort beindítani, a fűtést felkapcsolni és a légbefúvókat a szélvédőre irányítani. Pár perces motorüzemet követően, bár szinte kézzel nem érezni, hogy az autó szellőzőrendszere már melegebbet fúj, de megindul a leolvasztás. A vastagabb jégréteget ezeken, a szélvédő alján kialakuló olvadó pontokon a legkönnyebb megkezdeni. Ha már egyszer megindul, akkor egyre könnyebb lehúzni.
A jégkaparók erős műanyag éleit, mint az eszköz neve is mutatja, a vastag jégnél érdemes használni, a gumiélekkel a lekapart felületeket érdemes áthúzni. Ugyanis a műanyag él nem követi a szélvédő ívelését, így csíkos marad az üvegfelület, amely beülve nagyon zavarja a kilátást. A gumiéllel a nagyon vékony visszafagyó csíkok, illetve a hajnalban felfagyott vékonyabb páraréteg távolítható el hatékonyan.
Természetesen előfordulhat, hogy az autósnál épp nincs jégkaparó. Esetleg kirakta az autóból, vagy a csomagtartóban tartja, ami befagyott, vagy éppen eltört, az autós pedig sietve indulna. Ekkor jó kényszermegoldások is akadnak, például a pontgyűjtőkártyák, klubkártyák plasztiklapjaival nagyon jól el lehet távolítani a szélvédőre fagyott párát. A kártyaméretű műanyag lapok elég rugalmasak ahhoz, hogy idomuljanak a szélvédő ívéhez, és elég élesek ahhoz, hogy letolható legyen velük a jég.

Előfordulhatnak olyan esetek, amikor a szélvédő belülről is lejegesedik. Ez olyankor szokott előfordulni, ha például a kocsi beázik, illetve, ha a belső tere nagyon elvizesedett (például télidőben a cipőkön sok havat hordtak be), és a bezárt kocsiban így magas lett a páratartalom. Mivel az üvegek lehűlnek, a pára azokon csapódik le. Fagypont körül, vagy alatt így a lecsapódott pára ráfagy belülről is az üvegre. Ennek az eltávolítása macerás, de fontos. Teljesen jó erre a feladatra a fent említett pontgyűjtőkártya, vagy kiselejtezett bankkártya – az éleset kár lenne tönkretenni.
A jégtelenítés közben járó motor rendszerint a jégtelenítés végére már termel annyi hőt, hogy ne fagyjon vissza semmi az üvegekre. Természetesen előnyt élveznek, akiknek nem csak a hátsó, hanem az első szélvédő is fűtött. A szélvédőfűtéseket és a tükörfűtést is jó bekapcsolni. A motorhővel jégtelenítők között a legrosszabb helyzetben a régi, még elektromos fűtőpatron és olaj/hűtőfolyadék hőcserélő nélküli dízelautók tulajdonosai állnak, mert az ő autóik nehezen melegednek be, szemben például egy kis hengerűrtartalmú benzinessel.
És még egy fontos dolog: amíg az autó nem melegedett át, és a külső hőmérséklet fagypont alatti, addig ne használják a szélvédőmosó berendezést, mert a hideg üvegre szórt víz azonnal felfagy, megakadályozva a kilátást. Ez akkor is így történik, ha amúgy téli ablakmosó folyadék van a kocsi tartályában. De bárhogy is van kérjük ne induljanak el letisztítatlan szélvédővel, mert a balesetveszély a kilátás romlásával egyenes arányban nő.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Ködben, esőben vezetni
Esős idő, reggeli hidegek, köd - csupa olyan körülmény, ami próbára teszi a sofőröket és a járművüket is. Felkészültséggel, figyelemmel kell közlekedni, és letenni a "szárazúti" rutint.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a jó világítás a ködben?
A „Látni és látszani” elvnek megfelelni ködös időben rendkívül fontos. Azonban nem mindegy a megoldás mikéntje.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?
A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Defekt után mankókerék
A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Óraátállítás: meg kell szokni
Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Fénylik, de nem mindegy hogyan!
Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Vonóhorog felszerelése
Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak
A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.
