A vezetéstámogató eszközök szenzorainak egy csoportja a szélvédő mögötti elhelyezésű. Szélvédőcsere esetén nagyon fontos a rendszerek újrakalibrálása, hogy megbízhatóan működjenek. Ez bizony plusz költséggel is jár, de a vezetésbiztonság megér ennyit.
A szakmai szóval ADAS rendszereknek rövidített (Advance Drive Assistance Systems – fejlett vezetéstámogató rendszerek) eszközök közös jellemzője, hogy a működésükhöz adatokat gyűjtenek, elsősorban videó- vagy radar elven működő szenzorokkal. E szenzorok elhelyezése műanyag fedelek alatt történik a lökhárítóban, vagy a hűtőmaszkban, illetve az optikai elvet alkalmazókat szélvédő mögé helyezik. Az érzékelőknek meglehetősen sérülékeny az elhelyezésük. Az orr részen beszerelt szenzorok már a legkisebb parkolói lökdösődés során is károsodhatnak. A szélvédő mögöttiek elhelyezése jóval védettebb, esetükben nem a szenzor károsodása a jellemző, hanem a szélvédő sérülése, amely egyrészt zavarhatja az észlelést, másrészt a szélvédő cseréjénél ad plusz feladatot a szakműhelyeknek.

Ugyanis a szélvédőn át kitekintő ADAS rendszerekkel szerelt autókban nem elég precízen visszaragasztani az új üveget: be is kell állítani a vezetéstámogató eszközöket. Autószélvédőkre szakosodott szakműhelyek szerint tíz szélvédőcseréből négy esetben szükséges az asszisztens rendszerek beállítására a szélvédőcsere után. Ezzel mindenképp számolni kell annak, aki ADAS rendszerrel felszerelt autót használ. Maga a beállítás „laptoppal” történik, az OBDII szervizcsatlakozó segítségével.

A javításra érkező autó fedélzeti számítógépét kikérdezik, a kapott eredményt eltárolják. Az új szélvédő beragasztása után ismét lekérdezik a vezérlő egységet, hogy generált-e a beavatkozás új hibajelet. Ha ez megvan, akkor kezdik a kalibrálást, akkor is, ha nincs hibajel. Ugyanis az ADAS eszközök a jól elvégzett szélvédőcsere során a legritkább esetben jeleznek hibát. Épp ez a veszélyes a dologban. Ugyanis a rendszerek működnek, csak a megváltozott szélvédő állás, üvegvastagság, az üveg fénytörése, szennyezőanyagtartalma okán rossz helyre pozicionálnak. Ez természetes, hiszen a beszereléskor nem kerül ezredmilliméter pontossággal ugyanoda az üveg, ami ráadásul az anyagjellemző miatt nem lehet pont ugyanolyan, mint amivel a gyárban szerelték, még akkor sem, ha ugyanaz a gyártó készítette.

Emiatt van szükség a rendszerek utólagos kalibrációjára. Ez történhet statikusan műhelykörülmények között, vagy dinamikusan, azaz valós körülmények között. Igazán mindkettő körülbelül fél-, háromnegyed órát igényel, csupán a szabadban a kalibráció elvégezhetősége függ az időjárástól és a napszaktól (este nem lehet, ahogy esőben sem). Típusfüggő, hogy miként kell eljárni. A markerjelek alapján a szoftverrel ellenőrizhető, hogy mit látnak a szenzorok, és eszerint állítható be az ADAS rendszer. A lényeg, hogy a működése, érzékenysége ne térjen el a gyári beállításoktól, hiszen nem mindegy, hogy például a sávtartó rendszer hova gondolja az autót, vagy, hogy a holttérfigyelő mikor jelez.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó
Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.
Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.

Nem árt az autónak egy őszi átvizsgálás
A rövidebb nappalok, a hidegebb éjszakák, a ködös hajnalok, a több csapadék a meleg évszaktól eltérő kihívások elé állítja az autót és a gazdáját is. Végigvesszük milyen karbantartásokat és ellenőrzéseket érdemes elvégezni ilyenkor az autón, hogy hűen szolgáljon.
Az izzócsere lassan a múlté
A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.

Az izzócsere lassan a múlté
A látni és látszani alapja, hogy működjenek a kocsi világítótestjei. Ez a feladat mára bonyolult feladvánnyá vált.
Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.

Legyen az autóban tűzoltókészülék!
A gépjárműtűz jellegzetessége, hogy váratlanul alakul ki, gyorsan teret nyer, sokszor mire kivonulnak a tűzoltók, már csak roncsot oltanak. A tűzesetek elhárításánál, a kár mérsékléséhez fontos az egyéni felkészültség.
Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.

Mi történik, ha gázolaj kerül a benzinbe?
A félretankolások esetén az a gyakoribb tévedés, ha benzin kerül a dízel autó tankjába. Nézzük meg mi történik fordítva, ha valahogy dízelolajat sikerül valakinek a benzines autó üzemanyagtartályába tölteni.
Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó
Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.

Újabb veszélyes hiba: ha elromlik a forgásjeladó
Rossz élmény, ha az autópályán egyszer csak elfogy a teljesítmény az autóból és hibajelekkel hinti be a műszerfalat. Ilyet is okozhat a forgásjeladó hibája.
Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá
Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.

Defektjavítás – bármikor szükség lehet rá
Talán nincs olyan autós, aki rendszeresen használja a kocsiját és még ne kapott volna defektet. Mindenképp bosszúság, ráadásul költeni is kell a javításra. Szerencsés esetben a gumi javítható, megnéztük mikor és miképp.
Így ápold a dízeledet!
A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.

Így ápold a dízeledet!
A dízelautók másféle használati és karbantartási eljárásokat kívánnak, mint a benzines társaik.