2023.12.05, 06:13
Amikor már a vizsgán is bukik

A bemattult fényszóró a műszaki vizsgán is bukások lehet, de ami rosszabb, hogy a fény alig jön ki belőle, így sötétben a sofőr látótávolsága jelentősen csökken.

A kilencvenes évek végétól terjedtek el a műanyag fényszórók, amelyek több előnyt is hoztak az addig alkalmazott üveghez képest. A gyártásuk olcsóbb, a formai szabadság nagyobb, kevésbé érzékenyek a kőfelverődésre, könnyebbek, mint üvegből készült társaik. Ellenben van egy nagy hátrányuk: a műanyag öregszik, szárad, sárgul, karcérzékeny, így mattul. Tudták-tudják ezt a gyártók is, ezért gyárilag kapnak egy védőfelületet (lakkot), de ez sem örök életű. Gyártótól és az autótartás-használat-tárolás körülményeitől függ a műanyag fényszórók élettartama. Egy biztos, messze nem éri el az üvegburák élettartamát a műanyag, ráadásul az üveg, amíg be nem tört, addig a fényt teljes mértékben átengedte.

2312 Lampapolir 7
Maszkolás, durvább csiszolás indulásnak

Elméletileg a bemattult, besárgult műanyag fényszórók javításának a leghatákonyabb módja a csere.  Ez bizony nem olcsó mulatság, minél újabb, illetve minél alacsonyabb darabszámban gyártott az adott autótípus, annál nehezebb beszerezni hozzá új fényszórót, illetve annál drágábban lesz beszerezhető. Ritka típusokra az alkatrész utángyártók se „mozdulnak rá”, így több autófajtánál az olcsóbb, utángyártott alkatrész sem alternatíva.

A háttéripar és a kisipar is tisztában van ezzel a problémával, és kidolgoztak módszereket a műanyag fényszórók javítására.  Ez is többféle szinten végezhető el. Az alapeset a lámpapolírozás, amellyel a műanyagbura felületéről lényegében lecsiszolják a megöregedett felső réteget. Ennek hátránya, hogy hamar visszamattul a bura, hiszen nem pótolják rajta a védőréteget. A következő szint a védőréteg felvitele: ez lehet valamely „felkenős” szer, a modern kerámia alapúak már egész jók és jelentősen megnyújtják a visszamattulásig tartó időt. Vagy lehet speciális lakk, amit szórópisztollyal visznek fel, ez hatékony, de drágább megoldás.

2312 Lampapolir 2
Már csiszolás alatt műlik a sárgaság

Az igazi az, ha fényszóróspecialista szétszedi és belülről is kitisztítja a burát, frissíti illetve ha elég, akkor letisztítja a foncsort, a vetítőlencsét, mert ugyan a fényszóróházak elméletileg zártak, gyakorlatilag idővel belül is elkoszolódnak, ami szintén gyengíti a fényszóró képességüket. Ez utóbbi megoldás alapos, de ez sem olcsó, körülbelül az új utángyártott fényszórók árszintjét jelentik egy „konfekció” típusnál, azonban ritkább-drágább autóknál már egyértelmű a megoldás árelőnye. Az más kérdés, hogy vannak olyan fényszórók, amik lényegében már javíthatatlanok, ez akkor fordul elő, amikor a műanyag már anyagában kezd repedezni, ezekkel a belső hajszálrepedésekkel nem lehet mit kezdeni, mert nem felületiek.

2312 Lampapolir 5
Polírozás

Mi egy gyorssegélyt követtünk végig, amelyben a karbantartásra érkezett Mazda 3 erősen besárgult és matt fényszóróit igyekeztek használhatóvá tenni az autószervizben. A Mazda lámpájának az állapota már kritikus volt, látni vele alig lehetett, és biztos, hogy a műszaki vizsgán se ment volna át. Így kapott egy polírozást és egy felületkezelést, amely kondícionáló folyamat az alábbiak szerint folyt le.

  • A fényszórót körbemaszkolták, hogy ne sérüljenek a munka közben a fényezett részek
  • Vizes csiszolópapírral 3 lépésben lecsiszolták a felső, tönkrement műanyag-, és lakkréteget, a csiszolás 400-as, 600-as, és 800-as papírral történt
  • Polirpasztával felpolírozták a már láthatóan átlátszóvá és sárgaságát vesztővé vált burát
  • Kerámiás felületkezelkést kapott a fényszóró, ez egy speciális anyag, a felvitelére használt kiskendő negyedóra múlva törékennyé száradt. Tehát a felületen egy kemény, ellenálló és nagyon vékony réteg jön létre

 

A munkát végző szerelő megmutatta, amit lefotózni nehéz, hogy a fényszóró már a végső stádiumába jutott, mert elindult a belső hajszálrepedés képződés, ez a polírozás után jobban látszott. Ami miatt még használható, hogy a kiszáradás-repedezettség (alig látható, csak nagyon közelről, jó fényben) nem egyszerre alakul ki, a szélekről és az „alakos” részeken indul, ahol minimálisan eltérő az anyagvastagság az ível miatt, illetve belső feszültség is lehet az anyagban. Valamint ahol jobban éri a beeső napfény, és így a szárító hatású UV-sugárzás.

 

(A cikk elkészítésében a BLT Szerviz nyújtott segítséget, az autó ügyfélautó volt).

 

2312 Lampapolir 1
Ápolószer, ami megnöveli a felújítás élettartamát

 

2312 Lampapolir 6
“Kerámiázás”

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

...
2024.11.23. 07:10

Mit ne tegyünk csúszós úton?

Pár pontban összegyújtöttünk jótanácsokat, amelyek megtartásával minden sofőr jobban teljesíthet, amikor csúszik az út.

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

...
2024.11.20. 08:37

Ne marja a rozsda

Sokan nem gondolnak rá, pedig az autó fenéklemezei is sérülnek, sérülhetnek a normális utcai használat során is. Érdemes a tél előtt kijavítani a hibákat.

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.

...
2024.11.18. 07:15

Rosszul választott téligumival is lehet csúszkálni

A takarékoskodás is lehet hátrányos, például, ha a téligumibeszerzésnél azon spórol az autós, hogy csak a hajtott tengelyre vásárol évszakspecifikus abroncsot, vagy a kopott gumikat szintén csak az egyik tengelyen cseréli le.

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

...
2024.11.17. 06:28

10 dolog, amit ne tegyünk ködben

Benne vagyunk a köd-szezonba, és ez még hónapokig így lesz. Érdemes újra tisztázni pár vezetési gyakorlati tudnivalót.

Itt az ideje a téli felkészítésnek

Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.

...
2024.11.15. 06:37

Itt az ideje a téli felkészítésnek

Ha egyszer már havazik és jön a fagy, akkora a legtöbb addig el nem végzett téli ápolással elkéstünk, aznap már nem segítenek. Viszont ha felkészültünk a télre, könnyebb lesz az indulás és az autózás is.

Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!

Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.

...
2024.11.14. 06:17

Tönkremehet a gumiabroncs, ha rosszul tárolják!

Hiba azt gondolni, hogy a leszerelt autógumiknak nem lehet semmi baja. A helytelen tárolás többet öregíthet egy gumiabroncson, mint a folyamatos használat.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2024.11.12. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Csereidő: mehetnek fel a téligumik

Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.

...
2024.11.11. 06:20

Csereidő: mehetnek fel a téligumik

Már elég alacsony a napi középhőmérséklet a nyári abroncsok télire cseréléséhez. A naptár is időszerűséget jelez, bármikor hidegebbre fordulhat az időjárás.