2020.07.09, 06:45
A jogosítványszerzés első lépései

Pető Attila, a női vezetőkre szakosodott Mosolyzóna autósiskola vezető oktatója adott tippeket és jó tanácsokat a sikeres jogosítványszerzésért.

Sok a tanulóvezető az utakon, de sajnos közülük sokan nem tudják első nekifutásra sikeresen megszerezni a jogosítványt. Egyre fiatalabb korban igyekeznek letenni a jogosítványt: a 17 éves alsó korhatár csak a „B” kategóriás jogosítványszerzésre vonatkozik, az oda vezető tanfolyam korábban is elkezdhető. 16 és fél évesen be lehet iratkozni a tanfolyamokra, akár tantermi képzés, akár e-learning formájába. A 17. születésnap előtt 3 hónappal letehető a KRESZ vizsga. A részletekről Pető Attila oktatót kérdeztük, akit „kreszprofesszorként” is ismerhetnek.

Mosolyzona2
Pető Attila, a kreszprofesszor

Mi  a különbség a tantermi képzés és az e-learning között?

A tantermi képzés előnye, hogy a tapasztalatunk szerint a tanulók később könnyebben ismerik fel a KRESZ szabályokat a gyakorlatban. Míg az e-learning mellett az szól, hogy a tanfolyamot bármilyen környezetben, saját időbeosztásban, több platformon is elvégezhetik a tanulók. E-learning esetében még fontos megemlíteni azt is, hogy a tanulás során a modulok közt is modulzáró kisvizsgákat kell tenni. A végső megmérettetés, vagyis a hatósági vizsga, mind a két tanulási rendszerben közös.

Miként készülhetünk a KRESZ vizsgára?

A vizsga során, a számítógépen kell kitölteni egy tesztlapot, amely 55 feleletválasztós feladatból áll. A feladatokhoz esetenként kép, rajz, illetve videó is tartozhat. A modern informatikai hátteret kihasználva a mai mobileszközökhöz szokott vizsgázók otthonosan érezhetik magukat az érintőképernyős technikának köszönhetően, amely egyszerüsíti és gyorsítja is a vizsgafolyamatot.

Milyen kérdésekre számíthat a vizsgázó?

A vizsga során előfordulhatnak egyszerű szöveges kérdések, ezek mindig egypontosak, ezek vonatkozhatnak vezetéselméletre, illetve lehetnek műszaki kérdések is, amelyekből 5-5 darab van. A szöveges kérdéseken kívül vannak az ábrás kérdések, ez esetben például egy tábla jelentését, helyes használatát kell kiválasztani. A grafikai kérdések esetében közlekedési helyzeteket kell felismerni, szituációkat kell megoldani.

Hogy értékelik a feladatokat?

A vizsga során sok jelentkező nem fordít elegendő figyelmet a feladatok súlyozására, ugyanis az 55 kérdésből 10 darab három pontot ér, az adható pontok a képernyő bal felső sarkában láthatóak. Érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni a hárompontos kérdésekre, hisz a vizsga során összesen csak 10 hibapont ejthető. Kérdésenként egy perc gondolkodási idő áll rendelkezésre, a kimaradt kérdések pedig hibapontnak számítanak. A három pontos feladatok zömében ábrás kérdések, így ezekre ajánlott a leginkább felkészülni.

Van videós feladat is, erre miként lehet készülni?

A tesztsorozatban van két 10 másodperces videó, amelyben egy autó utasaként, figyelmet kell fordítani a jármű útjára, majd az utat szegélyező táblák alapján kell válaszolni az adott kérdésre, például, hogy a jármű leparkolhat-e, így alaposan szemmel kell követni a rövid utazást.

Mennyire van esély a helyes válaszok kikövetkeztetésére?

A legtöbben arra számítanak a vizsgák során, hogy a vizsgáztatók ki akarnak velük tolni, a kérdések beugratnak, és mindig ott lesz az a bizonyos ha. Itt a remek alkalom, hogy megnyugtassunk mindenkit: a KRESZ vizsgák során szembekerülhetnek komolyabb gondolkodást igénylő kérdésekkel, ám beugratósokkal nem. A kérdések során nem szabad elbizonytalanodni!

Milyenek a vizsga körülmények?

Érdemes kipihenten érkezni a vizsgára, ezt segíti az is, hogy a vizsgák általában délelőtt zajlanak. Ne stresszeljenek rá a vizsgára! Sokakban okoz gátat a vizsgák során, hogy ismeretlen embereknek kell bemutatniuk a tudásukat, ám a KRESZ vizsgák során a vizsgabiztos szinte csak „biodíszként” szolgál. Azután, hogy leellenőrizték a vizsgázó adatait és a a vizsgahelyre küldték, a vizsgát a vizsgázók a monitor előtt töltik, a vizsgabiztos még a szemkontaktust se tudja felvenni a vizsgázóval.

A gyakorlati vizsga nehezebb?

Jó, ha előre leszögezzük, hogy a vezetés megtanulásához szorgalom és sok gyakorlat szükséges. Habár rengetegen róják az utakat, a vezetés mégsem olyan könnyű, mint azt sokan elsőre gondolnák. Habár eredetileg a minimális óraszám 30, amivel letehető a forgalmi vizsga, ennek ellenére nem biztos, hogy ez elegendő. Ha valaki úgy érzi, hogy még gyakorlásra szorul, igényelhet plusz órákat a 30 óra leteltével.

Hogy válasszunk oktatót?

A jó oktató elengedhetetlen a gyakorlat megtanulásában. Érdemes minél több helyen tájékozódni. Ez duplán fontos, hiszen a sikeres tanuláshoz nem csak a jó oktató, de a stresszmentes környezet is szükséges. Kinek hiányzik a folytonos feszültség és kiabálás, mikor épp egy autóval próbál kijutni a csúcsforgalomból?

A gyakorlat során is fontos az elméleti tudás?

Jó, ha minden órán úgy áll a tanuló a vezetésnek, hogy a fejében végigfuttatja az előző órán tanultakat. Emellett, az utazások alkalmával, akár egy buszút során figyelje meg a vezetőt és a járművet körülvevő forgalmat. Figyelje meg mások miképp vezetnek, és mire figyelnek a vezetés közben.

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

...
2025.11.02. 08:34

Melyik a csúszósabb: a falevelek vagy a hó?

A lehullott falevelek bizonyos helyzetekben – főleg ha több, vizes rétegben rakódnak egymásra – komoly veszélyt jelentenek a közlekedőkre.

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

...
2025.10.28. 06:06

Defekt után mankókerék

A teljes értékű pótkerekek helyett az autógyártók által adott hely-, és súlytakarékos mankókerekek felszerelve gyengébb képességűak, mint az eredeti abroncsok. Felszerelésükkor ezt az autó vezetésekor figyelembe kell venni, és mielőbb kicserélni az eredetivel megegyező méretű és minőségű abroncsra.

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

...
2025.10.25. 07:23

Óraátállítás: meg kell szokni

Október 26-án, vasárnap hajnali 3:00-ról 2:00-ra állítjuk át az óráinkat. Megkezdődik a téli időszámítás.

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

...
2025.10.24. 07:14

Fénylik, de nem mindegy hogyan!

Ködben, csapadékos időben kiemelten fontos a helyes világításhasználat. Rossz látási viszonyok között a nappali menetfény sok esetben kevés a jó látáshoz és a láthatósághoz!

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

...
2025.10.13. 08:31

Vonóhorog felszerelése

Személyautók és kisteherautók akkor vontathatnak szabályosan utánfutót, ha rendelkeznek vonóhoroggal. Új autók esetén ez rendszerint feláras extra, használtautókra, ha nem rendelkeznek vele, utólag is felszerelhető.

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

...
2025.10.10. 06:25

Jó fényszóróval nekivágni a fényhiányos időszaknak

A műanyag fényszórók problémája, hogy ugyan jobban ellenállnak a kőfelverődésnek, mint az üveg, viszont puhább a felületük, így sérülékenyebbek a karcolásokkal szemben, ráadásul öregednek. Viszont polírozással felfrissíthetőek.

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

...
2025.10.05. 11:38

Utánfutóval szabályosan

Nem mindegy, hogy mivel mit szeretne vontatni az autós, és az sem mindegy, hogy azt miképp teheti. Szabályok vonatkoznak a vontatható tömegekre, a vontatójárműre és a sofőr szükséges képesítésére is.

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.

...
2025.10.01. 08:01

A lehullott nedves falevél úgy csúszik, mint a hó

Az úttesten lévő falevelek rontják a gumiabroncsok tapadását, ez elsősorban kanyarodáskor és fékezéskor lehet veszélyes. Az átnedvesedett falevelek legalább annyira csúszósak, mint a hó.