2024.01.24, 09:42
Villanyautót házilag

A Peugeot olyan megoldást tervez, amellyel a meglévő, belső égésű motorral hajtott autó építhető át utólag elektromos üzemüre.

Az oroszlános márka a Qinomic nevű céggel dolgoztatja ki a megoldást, és egy éven belüli piacra kerüléssel számol. A lényeg, hogy kezdetben a Peugeot (és társmárkái) haszonjárműveit lehet majd villamosítani. Nagy érdeklődésre számítanak, mert az európai innovációs és technológiai intézet, az EIT által tavaly közzétett jelentés szerint Európa országaiban három év alatt 40 százalékkal nőtt azoknak a városrészeknek a száma, ahová kizárólag csekély-, vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművel szabad behajtani. Tehát a propaganda (meggyőzés) mellett a társadalmi kényszerítést is felhasználják a döntéshozók a minél gyorsabb elektromos átállás érdekében, és várhatan ez utóbbi nyomás erősödni fog.

Az ipar mindenestre rákészül a válaszra, ezt mutatja az autóipar kínálatának gyors átalakulása, ezáltal a piac átstruktúrálódása, hiszen tavaly tartósan 20 százalék fölött részesedtek az újautó-eladásokból az elektromos kocsik az EU-ban. Persze amellett sem mennek el, hogy összességében alacsonyabb eladási volumeneket produkálnak, mint akár tíz éve, ez pedig azt jelenti, hogy az autópark lecserélődése lelassult. Nem csak magyar jelenség az autópark öregedése, egész Európában nő a használatban álló járművek átlagéletkora.

Az elektromos átállást viszont gyorsítanák, ennek egyik megoldása lehet a belső égésű motorral üzemelő használt járművek átépítése elektromosra – mint ahogy a nyolcvanas évek végén Magyarországon a kétütemű motorral szerelt Trabant, Wartburg, Barkas típusokban cserélték le sokszor sorozatszerűen a gyári motorokat korszerűbb négyütemű Fiat, VW sőt Dacia motorokra. A régi járművek „játékban tartását” egy olyan logika is támogatja, amely szerint minél hosszabb ideig  használunk egy járművet, a gyártási-újrahasznosítási környezeti terhek annál inkább eloszlanak megtett km-re, vagy élettartamra vetítve míg minél gyakrabban cseréljük újra az autónkat, annál magasabb lesz az élettartamára vetített károsanyag kibocsátás (beleértve a gyártásához, elbontásához szükséges energiaigényeket is).

Így lehet értelme, és lehet gazdaságos a viszonylag fiatal, hosszú várható élettartamú használt járművek belső égésű hajtásláncát lecserélni akkumulátoros elektromos egységre. Az utólagos átépítések brit specialistája, a haszonjárművek mellett veterán luxusautókat is villamosító Lunaz által a közelmúltban közzétett tanulmány arra jutott, hogy az általuk elektromos üzemre átépített kukásautók teljes élettartamra vetített CO 2 -kibocsátása 72 százalékkal alacsonyabb, mintha meghagyták volna azokat dízelmotorosnak; ugyanakkor 27 százalékkal még annál is kedvezőbb volt, mintha az ügyfél egy vadonatúj elektromos teherjárművet vásárolt volna a dízelek helyett.

Ugyanerre készül most a Peugeot, épp csak egy jóval szélesebb ügyfélkör számára releváns szegmensben: a középkategóriás könnyű áruszállítók piacán. Az autógyártó és a Qinomic először egy évvel ezelőtt, 2022 decemberében ültek le a tárgyalóasztalhoz. Most közzétették a 2024 második félévétől megrendelhető csomag előzetes, vázlatos paramétereit. Ezek szerint 200 kilométer körüli WLTP hatótávolsággal, gyors tölthetőséggel, valamint 900 kilogrammot meghaladó hasznos teherbírással számolhatnak azok, akik ezt a megoldást választják. Azonban még sem az árakról, sem a szállítási határidőről nem áll rendelkezésre információ, ahogy azt sem ismertette a gyártó, hogy az Expert melyik generációjához fejlesztik az átépítő csomagot.

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.