2021.03.14, 15:15
Üzemanyagcella-modult fejlesztett ki a Toyota

A hidrogénnel üzemelő új modul kompakt mérete miatt többféle célra felhasználható, és sokféle járműbe, gépbe beépíthető.

A Toyotának nem idegen az üzemanyagcellás technológia: gondoljunk a Mirai üzemanyagcellás személyautó két generációjára, a Sora üzemanyagcellás autóbuszra, a házon belül fejlesztett üzemanyagcellás Hino haszonjárműre, és az egyéb üzemanyagcella-rendszerek értékesítésére, vagy a technológiával kapcsolatos értékes szabadalmak ingyenes megosztására gondolni. A munka során a Toyota szembesült a ténnyel, hogy sokféle, különböző iparágba tartozó cég szeretne olyan üzemanyagcellás rendszerhez hozzájutni, amelyet könnyen adaptálhat saját termékéhez.

Így fejlesztette ki a Toyota az új üzemenyagcella-modult, amely a második generációs Mirai nagyteljesítményű üzemanyagcellás rendszeréből a cellák kötegét, a légszívó rendszert, a hidrogénellátó rendszert, a hűtést és a vezérlő elektronikát egyetlen kompakt egységben tartalmazza. Összesen négyféle változat lesz kapható: vízszintes és álló helyzetben beépíthető, mindkettő 60, illetve 80 kW teljesítménnyel érhető el.

Már tavasszal elkezdi a Toyota a kompakt modul értékesítését olyan cégek számára, amelyek üzemanyagcellás járműveket (teherautók, buszok, vonatok és hajók stb.) vagy generátorokat gyártanak. A modul megtervezéséhez a japán gyártó felhasználta az üzemanyagcellás járművek tervezése során kifejlesztett technológiáit, valamint a különböző felhasználói környezetekben felhalmozott tapasztalatokat és szakértelmet.

A széles feszültségtartománnyal (400-750 V) rendelkező modul közvetlenül rákapcsolható meglévő, villanymotorral, inverterrel, akkumulátorral rendelkező elektromos eszközökre, ami leegyszerűsíti az üzemanyagcellás járművek és generátorok fejlesztését és gyártását. Az energiaigény és a rendelkezésre álló hely függvényében a négyféle modul szabadon kombinálható. Komoly előny a céges vásárlóknak, hogy mostantól nem kell üzemanyagcellás rendszerekhez tartozó egyedi alkatrészeket tervezniük, ráadásul a moduláris kialakítás integrálja és csökkenti azoknak a pontoknak a számát, ahol a modulnak csatlakoznia kell a befogadó eszközhöz, ami megkönnyíti a beépítést.

A modult úgy tervezte meg a Toyota, hogy hidrogénszivárgás ne fordulhasson elő, ha pedig mégis bekövetkezne, akkor azonnal észlelhető legyen, és gyorsan le lehessen állítani a rendszert. Úgy tervezték a modult, hogy széles üzemi tartományban működőképes legyen, alacsony vagy magas külső hőmérséklet mellett, nagy tengerszint feletti magasságon (ahol alacsony az oxigénszint) vagy rezgéssel járó környezetben is.

A kompakt üzemanyagcellás modulban nincs szükség párásítóra, mert az energiatermelés közben keletkező vizet keringetik a cellakötegen belül, így a lehető legnagyobb energiasűrűséget érték el egységnyi térfogatra vetítve. Az új modul karbantartása egyszerű, és ritkán van rá szükség, ami segít csökkenteni a teljes üzemeltetési költséget, a beszerzéstől és a felhasználástól kezdve a leselejtezésig.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.