A Simple felhasználók körében végeztek felmérést, azt próbálván kideríteni, hogy az útdíjdrágulás és a fizetős útszakaszok növelése mennyiben lesz hatással az autózási szokásokra.
Az OTP Mobil végezte az autóhasználati szokások változását firtató felmérést a Simple felhasználók körében, mindez igen friss, mert idén januárjában a SurveyMonkey felületén kérdezték az autósokat. A kérdésekre több mint 15 000 válasz érkezett; a minta nem reprezentatív a magyar lakosságra. A közvéleménykutatásra az adott indokot, hogy az autópálya-matricák 2024-es áremelkedése a közlekedési szokásokat is megváltoztathatja: például többen döntenek a kevesebb autózás mellett, míg mások ezentúl kerülhetik az autópályákat bizonyos esetekben. Március 1-től kapható lesz a 24 órás autópálya matrica, ami az átutazóknak, alkalmi kirándulóknak szól.
A felmérés szerint sokakat befolyásol az áremelés és az újabb fizetős útszakaszok bevonása a díjrendszerbe. Az autópálya-matricák drágulása és a fizetős utak bővülése egyértelmű plusz anyagi terhet jelent az autósoknak. A Simple felhasználók felmérése ezt visszaigazolta, sokan a közlekedési szokásaikon is kénytelenek változtatni az anyagiak miatt. A válaszadók 15 százaléka úgy véli kevesebbet autózik majd és csak akkor vásárol rövid lejáratú matricát, ha nagyon muszáj. 8 százalék nyilatkozta, hogy inkább egyáltalán nem is használ díjfizetős útszakaszt a jövőben: ők majd szembesülnek azzal, hogy ez esetben, mivel mára már szinte minden főbb út, fontos csomópont, híd díjfizetős, így a közlekedésük ellehetetlenül, vagy csak szűk akciórádiuszban, illetve háromszoros utazási időben és ugyanazon cél eléréséhez magasabb kilométerszámban gondolkodhatnak. A válaszadók mindössze 8 százaléka jelezte, hogy nem érinti őket érzékenyen a változás, bevallásuk szerint nekik belefér a büdzséjükbe az áremelés.
A válaszadók harmada havonta legalább egyszer használ fizetős útszakaszt, 23 százalék hetente, 17 százalék pedig naponta közlekedik ilyen utakon. A megkérdezettek 16 százaléka évente legalább egyszer hajt fizetős útra, míg a maradéknak vagy nem esik útba, vagy csak akkor közlekedik díjköteles útvonalon, ha nagyon muszáj. A fizetős utakon való közlekedési jogosultságot minden második megkérdezett vármegyei e-matrica vásárlásával váltja meg. 22 százalék a heti (10 napos), 18 százalék az éves országos, míg 4 százalék a havi e-matricát preferálja. A többség (55 százalék) január elején váltja meg a következő évre a jogosultságot, de tízből egy fő már a decemberi elővásárlás idején beszerezte azt.
Idén január 1-től további 200 kilométernyi, eddig ingyenesen használható útszakasz lett fizetős, köztük az M0-ás autópálya teljes hossza is. Az érintett autósok közül 12 százalék az éves vármegyei vagy országos matrica vásárlás mellett döntött. A kisebb, egynapos kiruccanásokhoz, átutazásokhoz március 1-től már 24 órás érvényességű e-matrica is kapható lesz. A megkérdezettek 36 százaléka ugyan hasznosnak találja az újítást, de sokan a kisebb kiruccanások esetén is inkább a 10 napos e-matricát választanák.
A megkérdezettek fele egynapos kirándulások, utazások során venné igénybe az új e-matrica típust. Tízből egy fő akkor preferálná, ha átutazóban van, míg 8 százalék abban az esetben használná ki, ha véletlenül hajt fel egy fizetős szakaszra. Közel minden negyedik válaszadó viszont nem venne ilyen rövid lejáratú jogosultságot. Ennek a legfőbb oka, hogy sokan jóval többet utaznak, így jobban megéri számukra a hosszabb érvényességű megoldások valamelyike.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.
Piacformálás
Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.