2024.02.05, 06:33
Útdíjemelések hatásai

A Simple felhasználók körében végeztek felmérést, azt próbálván kideríteni, hogy az útdíjdrágulás és a fizetős útszakaszok növelése mennyiben lesz hatással az autózási szokásokra.

Az OTP Mobil végezte az autóhasználati szokások változását firtató felmérést a Simple felhasználók körében, mindez igen friss, mert idén januárjában a SurveyMonkey felületén kérdezték az autósokat. A kérdésekre több mint 15 000 válasz érkezett; a minta nem reprezentatív a magyar lakosságra. A közvéleménykutatásra az adott indokot, hogy az autópálya-matricák 2024-es áremelkedése a közlekedési szokásokat is megváltoztathatja: például többen döntenek a kevesebb autózás mellett, míg mások ezentúl kerülhetik az autópályákat bizonyos esetekben. Március 1-től kapható lesz a 24 órás autópálya matrica, ami az átutazóknak, alkalmi kirándulóknak szól.

A felmérés szerint sokakat befolyásol az áremelés és az újabb fizetős útszakaszok bevonása a díjrendszerbe. Az autópálya-matricák drágulása és a fizetős utak bővülése egyértelmű plusz anyagi terhet jelent az autósoknak. A Simple felhasználók felmérése ezt visszaigazolta, sokan a közlekedési szokásaikon is kénytelenek változtatni az anyagiak miatt. A válaszadók 15 százaléka úgy véli kevesebbet autózik majd és csak akkor vásárol rövid lejáratú matricát, ha nagyon muszáj. 8 százalék nyilatkozta, hogy inkább egyáltalán nem is használ díjfizetős útszakaszt a jövőben: ők majd szembesülnek azzal, hogy ez esetben, mivel mára már szinte minden főbb út, fontos csomópont, híd  díjfizetős, így a közlekedésük ellehetetlenül, vagy csak szűk akciórádiuszban, illetve háromszoros utazási időben és ugyanazon cél eléréséhez magasabb kilométerszámban gondolkodhatnak. A válaszadók mindössze 8 százaléka jelezte, hogy nem érinti őket érzékenyen a változás, bevallásuk szerint nekik belefér a büdzséjükbe az áremelés.

A válaszadók harmada havonta legalább egyszer használ fizetős útszakaszt, 23 százalék hetente, 17 százalék pedig naponta közlekedik ilyen utakon. A megkérdezettek 16 százaléka évente legalább egyszer hajt fizetős útra, míg a maradéknak vagy nem esik útba, vagy csak akkor közlekedik díjköteles útvonalon, ha nagyon muszáj. A fizetős utakon való közlekedési jogosultságot minden második megkérdezett vármegyei e-matrica vásárlásával váltja meg. 22 százalék a heti (10 napos), 18 százalék az éves országos, míg 4 százalék a havi e-matricát preferálja. A többség (55 százalék) január elején váltja meg a következő évre a jogosultságot, de tízből egy fő már a decemberi elővásárlás idején beszerezte azt.

Idén január 1-től további 200 kilométernyi, eddig ingyenesen használható útszakasz lett fizetős, köztük az M0-ás autópálya teljes hossza is. Az érintett autósok közül 12 százalék az éves vármegyei vagy országos matrica vásárlás mellett döntött. A kisebb, egynapos kiruccanásokhoz, átutazásokhoz március 1-től már 24 órás érvényességű e-matrica is kapható lesz. A megkérdezettek 36 százaléka ugyan hasznosnak találja az újítást, de sokan a kisebb kiruccanások esetén is inkább a 10 napos e-matricát választanák.

A megkérdezettek fele egynapos kirándulások, utazások során venné igénybe az új e-matrica típust. Tízből egy fő akkor preferálná, ha átutazóban van, míg 8 százalék abban az esetben használná ki, ha véletlenül hajt fel egy fizetős szakaszra. Közel minden negyedik válaszadó viszont nem venne ilyen rövid lejáratú jogosultságot. Ennek a legfőbb oka, hogy sokan jóval többet utaznak, így jobban megéri számukra a hosszabb érvényességű megoldások valamelyike.

Minden a játékkal indul

A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.

...
2024.07.25. 07:23

Minden a játékkal indul

A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.

Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban

Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.

...
2024.07.24. 10:49

Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban

Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.

E-bringa ami mégsem az

Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.

...
2024.07.23. 07:38

E-bringa ami mégsem az

Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.

Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek

Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.

...
2024.07.18. 12:41

Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek

Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.

Kereszteződés figyelés

Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.

...
2024.07.08. 10:57

Kereszteződés figyelés

Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.

Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál

A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.

...
2024.07.05. 08:18

Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál

A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.

Válassz okosan, vezess biztonságosan

Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.

...
2024.07.03. 08:07

Válassz okosan, vezess biztonságosan

Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.

A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban

A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.

...
2024.07.02. 08:32

A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban

A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.