Rohamosan terjed az e-roller-használat, már „csak” szabályozásra lenne szükség.
Meglepő gyorsasággal lepik el Európa és Észak-Amerika egyes metropoliszait a városi közlekedést megkönnyítő elektromos rollerek. Olyan gyorsan érkeztek, hogy a hatóságok egyelőre nem tudnak mit kezdeni velük: az átfogó szabályozás hiányában általában a városok maguk próbálják meghatározni, hogy hol és milyen sebességgel közlekedhetnek ezek a járművek. Németországban viszont már megszületett a törvényi háttér, ott egységesen szabályozták a személyi használatú könnyű elektromos járművekre (PLEV) vonatkozó előírásokat.
Jó érzés gurulni az elektromos rollerekkel, ráadásul ezekkel a járművekkel a dugókban is jól lehet haladni. Az autókkal ellentétben pedig nem ontják a különféle légszennyező anyagokat, s még a parkolással sem kell bajlódni – állítják az európai, ázsiai és észak-amerikai városokat rohammal bevevő e-rollerek használói.
Viszont sok e-roller használó az úttesteken és járdákon össze-vissza száguldozva veszélybe sodorja a gyalogosokat, és önmagukat is. Ha 20-30 kilométer/órás sebességgel elesnek, jó eséllyel maradandó sérülést szenvednek – vélik az ellentábor képviselői.
Annyi az e-rollerekkel kapcsolatos érv és ellenérv, hogy nem meglepő, az új divatra fel nem készült hatóságok általában még nem tudnak mit kezdeni a jóval kevésbé közkedvelt elektromos robogók és Segwayek mellett megjelenő kétkerekű elektromos járművekkel. Az e-rollerek népszerűsége sok városban azzal magyarázható, hogy azokat jellemzően bérelni lehet, s a járgányokat bárhol ott lehet hagyni a szolgáltatási területen.
Az e-rollereket ugyanis – ellentétben a bérelt kerékpárokkal – nem kell eltolni egy dokkoló állomásig, a kétkerekűekre GPS-jeladót szereltek, s a szolgáltató emberei folyamatosan gyűjtik be a városok különböző szegleteiből a letett járműveket. Az e-rollereket használni akarók pedig a szolgáltató okostelefonos applikációjának révén találhatják meg a hozzájuk legközelebb lévő kétkerekűt, hiszen a GPS-jeladó pontosan és valós időben megmondja, hol találhatóak a járművek.
És viszonylag olcsó is a bérlés: a kölcsönzés 2-300 forintba kerül, s ehhez jön még a kilométerenként fizetendő 50-60 forintnyi díj. A jövőben újabb díjcsökkenés várható: esik a GPS-jeladók, illetve az akkumulátorok ára is. S úgy is csökkenthetőek a költségek, ha a felhasználók vállalják a járművek éjszakai töltését: a töltést szívesen kiszervező szolgáltatók több városban fizetnek a viszontszolgáltatásért.
Az USA-ban, ahol általában túlzsúfoltak a városokon átvezető főutak, viszont legtöbbször jól járható a többi városi út és utca, még szövetségi állami szinten sincs általános szabályozás. Jó példa Los Angeles, ahova 2017 őszén törtek be a rollereket kölcsönző szolgáltatók. Bár a szolgáltatók arra számítottak, hogy a bérlők a kerékpár sávokban haladnak majd, a leadott járműveket pedig a biciklitárolók közelében teszik le, a gyakorlatban minden másképpen történt. A felhasználók a járdán is cikáztak, a rollereket pedig néha úgy dobták le, hogy azzal zavarták a gyalogosokat is. Annyi volt végül a panasz, hogy a kaliforniai város tavaly úgy döntött, átmenetileg – a részletes szabályozás kidolgozásáig és életbe léptetéséig – teljesen kitiltja a közutakról az e-rollereket. Los Angeleshez hasonlóan döntött Milwaukee, Indianapolis és San Francisco is: mindhárom városban tavaly nyáron parancsolták átmenetileg az utakról az e-rollereket.
Los Angelesben most egy pilot-projekttel tesztelik a szabályokat, s ugyanez történik a fővárosban, Washingtonban is, ahol várhatóan néhány hónapon belül kidolgozzák a végleges működtetési szabályokat. A feltételek várhatóan szigorúak lesznek, és kötelezővé teszik a védőfelszerelések – leginkább sisak – használatát: gyakoriak a csonttöréssel járó balesetek, s egy rollerező már meg is halt Washingtonban, miután elcsapta egy autó. New York viszont egyelőre kitart: ott az állami szabályok szerint tilos közúton használni olyan motorral szerelt járművet, amelyen álló vezető, illetve kerékpárkormány található.
Ázsia országai közül elsősorban Kínában terjednek gyorsan az e-rollerek: itt elsősorban nem a környezetvédelmi megfontolások vezetik a felhasználókat, hanem az, hogy a látványos gazdasági fejlődés ellenére sokan még mindig nem engedhetnek meg maguknak autóvásárlást. Kínában két részre osztották az elektromos kisjárműveket: az e-biciklik és e-rollerrek nem számítanak járműnek, azokkal legfeljebb 20 kilométeres óránkénti sebességgel lehet haladni, míg a nagyobb elektromos járművekkel, a mopedekkel és motorokkal ugyanúgy lehet közlekedni, mint robbanómotoros társaikkal.
Európában előbbre járnak a szabályozással, az EU-ban egyre inkább egységesen kezelik a személyes használatra szolgáló könnyű elektromos járműveket (PLEV): ebbe a kategóriába az e-rollerek és a kis teljesítményű elektromos robogók mellett a Segway-féle, illetve azokhoz hasonló egyensúlyozó kétkerekűek kerültek be. Az év elején életbe lépett német szabályozás értelmében a PLEV-eket húsz kilométeres óránként sebesség alatt lehet sisak nélkül vezetni, e fölött már csak védőfelszereléseben lehet kimenni az utakra.
Németországban az e-rollereket járdán tilos használni, a kétkerekűeknek a bicikliutakon, illetve biciklisávokban kell haladniuk, s csak akkor mehetnek be a többi jármű közé, ha nincs külön sáv a kerékpárok számára. Fontos fejlemény, hogy a PLEV-ekre is kell kötelező biztosítást kötni, s a járműre fel kell szerelni egy rendszámra emlékeztető táblát, amely igazolja a biztosítás meglétét, s az azonosítási számot. Így károkozás esetén könnyen azonosítható az elkövető. (Még a bérelt járművek esetében is, hiszen digitálisa tárolják, hogy ki-, és mikor használta a balesetbe keveredett e-rollert.)
Az e-rollerek teljesítményét ötszáz wattban, az önegyensúlyozó járművekét pedig 1200 wattban maximálták Németországban, s csak azok a járművek mehetnek ki a forgalomba, amelyekre működőképes féket szereltek fel. A világítás, illetve a kanyarodásjelző ügyében még nem született végleges döntés, a tapasztalatok alapján határozzák meg, kell-e indexlámpa a járművekre.
Hollandiában – Kínához hasonlóan – két kategóriára osztották az elektromos kisjárműveket: 25 kilométeres óránkénti sebeségnél lassabban, illetve gyorsabban haladókra. A gyorsak csak rendszámtáblával közlekedhetnek, a vezetőknek sisakot kell viselniük és biztosítást kell kötniük a járműre. Hasonlóak a szabályok Franciaországban is, ahol az e-rollerek a biciklisávban közlekedhetnek, viszont nem léphetik túl az óránkénti 25 kilométeres sebességet.
Míg Hollandiában és Németországban már jól szabályozottnak tekinthető a PLEV-közlekedés, Nagy-Britanniában hivatalosan csak a közforgalomtól elzárt magánterületeken lehet használni ezeket a járműveket. Lapjelentések szerint egyelőre annak ellenére nem tervezik a szabályok megváltoztatását, hogy a legalizálást támogatók szerint az e-rollerek nem haladnak gyorsabban, mint a biciklisávokat jogszerűen használó kerékpárok. Amíg nincs változás, a városban közlekedő e-rolleresek szabályt sértenek, de helyi források szerint a rendőrök nem zaklatják azokat, akik szemmel láthatóam felelősségteljesen használják járművüket.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Tovább drágulnak az új autók
Néhány héten belül lejár a türelmi időszak, és az Európai Unió országaiban minden eddiginél szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások lépnek hatályba. Ez rossz hatással lesz az újautó-árakra.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Helyszínelő drónok
Mikor joystickot látni egy baleseti helyszínnél a rendőr kezében, akkor érdemes tudni, hogy nem játszik, hanem helyszínel.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Venom és a VW
A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Gyalogosan is ésszel
Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Holland közlekedési szokások
Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Alig van, de több lehet
Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Mintaadó Párizs
Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.
Hogy az esés megúszhatóbb legyen
Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.