2023.01.07, 10:40
Töltési módok és időigények

Az elektromos autók gyártói által megadott töltési idők ideális körülményeket feltételeznek. Milyen körülmények befolyásolják az időigényt?

A tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek akkumulátorának töltése alapvetően két tényező függvénye: az autó akkumulátorának kapacitása és a rendelkezésre álló töltő teljesítménye határozza meg a különböző töltési időket. Az akkumulátor kapacitása azon elektromos energia mennyisége, amelyet tárolni képes, míg a teljesítmény arra a mennyiségre utal, amit a töltő tud biztosítani a jármű számára. Az elektromos járművek vezetői többféle töltési mód közül választhatnak, ezek a 2-es típusú (lassú töltés), a 3-as típusú (félgyors töltés) és a 4-es típusú (szupergyors vagy ultragyors töltés).

Otthoni töltés jellemzői – A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) vagy kisméretű tisztán elektromos autók 2-es típusú lassú töltéssel az éjszaka folyamán „konnektorról” a garázsban is feltölthetők. E megoldás során a jármű a háztartási elektromos csatlakozóba illeszkedő adapteren keresztül kapcsolódik az elektromos hálózathoz. Ebben az üzemmódban (a hálózat terhelhetőségétől függően maximum 3,6 kW teljesítmény esetén) a plug-in hibrid modellek akkumulátora 3-4 óra, a tisztán elektromos típusoké (kisautók) pedig átlagosan 16 óra alatt tölthető fel nulláról 100%-ig, a teljesítménytől, a töltőkábeltől és az akkumulátorkapacitástól függően. A 200 km-nél nagyobb hatótávú, tisztán elektromos autók vagy plug-in hibrid modellek esetében azonban a 3-as típusú félgyors töltés gyakorlatiasabb, mivel a nagyteljesítményű elektromos autók akár 36 óráig is lóghatnak a kábelen, ha konnektorról töltik őket. A gyorsabb töltéshez falra szerelhető töltőkészülék szükséges, amely az elektromos berendezés és a jármű biztonságát szolgáló különböző védelmi rendszerekkel is rendelkezik. Ez a töltésmód nagyobb otthoni töltőteljesítmény alkalmazását teszi lehetővé, így rövidebb töltési időt is biztosít. A hibridmodellek a teljesítménytől és az akkumulátor jellemzőitől függően kevesebb mint három óra, egy tisztán elektromos hajtásrendszerű jármű pedig kevesebb mint tíz óra alatt tölthető fel ezzel a módszerrel.

Töltés telepített nyilvános töltőoszlopról – A legtöbb nyilvános töltőállomásnak 3-as típusú, azaz félgyorstöltővel kell rendelkeznie. Ebben az üzemmódban a tisztán elektromos vagy hibrid hajtásrendszerű járművek speciális csatlakozókon keresztül kapcsolódhatnak a váltakozóáramú (AC) elektromos hálózatra. Mivel a nyilvános töltőpontok teljesítménye nagyobb (mintegy 11 kW), a hálózatról tölthető hibridmodellek átlagos, teljes feltöltési ideje 30-60 perc, míg a tisztán elektromos járműveké négy és hat óra között alakul. A jelenlegi legfejlettebb, 4-es típusú, azaz szupergyors töltési mód alig több mint 30 perc alatt az akkumulátor legalább 70 százalékos, míg körülbelül egy óra alatt a teljes feltöltését is lehetővé teszi (persze ez is függ több tényezőtől, például a rendelkezésre álló tényleges töltőteljesítménytől, ami a hálózati terheltség, illetve a töltőpont egyidejű, több jármű általi használata csökkent).

A váltakozóáramú töltésmódokkal ellentétben a 4-es típusú töltés egyenárammal működik, ami gyorsabb töltést tesz lehetővé, mivel a járműnek már nem szükséges áramátalakítást végeznie. Tekintettel a magas árukra és a telepítési költségeikre, ezeket a töltőket nem otthoni használatra tervezték, és nem is ajánlják ilyen célra, hanem a 3-as típussal együtt alkalmazva leginkább a bevásárlóközpontokban, a közutak mentén, illetve adott esetben munkahelyükön találkozhatnak velük a felhasználók. A 4-es típusú berendezések kifejezetten kültéri nyilvános töltőállomásokhoz tervezett ultragyors töltőket is tartalmazhatnak, ahol a hosszú utazások során, illetve olyan helyzetekben tölthető fel a jármű, amikor nagyon kevés idő áll rendelkezésre. Ezzel a 250 kilowattot is meghaladó teljesítményű töltésmóddal kevesebb mint 30 perc alatt tölthető fel közel teljesen egy átlagos tisztán elektromos autó.

Fontos azonban megjegyezni, hogy a töltőberendezés és a jármű folyamatosan kommunikál egymással a töltési folyamat alatt, hogy ne lépje túl az akkumulátor megengedett teljesítményértékét. Más szóval egy legfeljebb 125 kW teljesítménnyel tölthető jármű esetében még akkor sem haladhatja meg a töltés teljesítménye a 125 kilowattot, ha épp 250 kilowattos töltőberendezésről töltik. Ennek az ellenkezője is igaz: még ha a jármű akár 250 kilowattos töltést is lehetővé tenne, egy kisebb teljesítményű töltővel nem érhető el ez az érték.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.