Szériaérett félrobotizált autóvezetési funkciók

2019.08.27. 15:43

Ha gyalogost vagy más akadályt észlel maga előtt az autó, akkor hiába tapossa a sofőr a gázpedált, az autó mégis lassulni fog.

Azok az igazán hatékony balesetmegelőző technológiák, amelyek képesek kiküszöbölni, semlegesíteni a leggyakoribb emberi hibákat. A japán Jomiuri Simbun napilap értesülései szerint az úgynevezett akaratlan gyorsítás elleni technológiát készül beépíteni egyes piacokon az autóiba a Toyota. A rendszer a gyalogosokat is óvja a gázolástól, illetve nagyobb sebességnél sem engedélyezi a veszélyes mértékű gyorsítást.

Banális, de veszélyes hiba, amikor az autóvezető összekeveri a pedálokat. Gyakori jelenség, amikor a sofőr a fék helyett a gázra lép, és a jármű kontrollálatlanul gyorsítani kezd. Az eseményt kritikusabbá teszi, hogy általában álló helyzetben vagy kis sebességnél következik be, olyan környezetben (például parkolóban), ahol gondos manőverezés, fokozott óvatosság lenne indokolt. Így a hirtelen, váratlanul megugró autó akár csak pár arasznyi utat megtéve is életveszélyes sérüléseket okozhat, a vezetőnek pedig nincs ideje arra, hogy tévedését felismerve korrigáljon.

A rendszer az autók meglévő szenzorrendszerei segítségével érzékeli, ha gyalogos tartózkodik a jármű előtt, és ha ilyenkor a vezető hirtelen gázt ad, megakadályozza a gyorsítást. Eddig csak olyan funkciók léteztek a piacon, amelyek autó vagy egyéb akadály észlelésekor gátolták a gyorsítást, ám a gyalogosgázolás ellen nem nyújtottak védelmet.

Mivel a technológia már létező fedélzeti rendszerekre épül, annak sincs elméleti akadálya, hogy azt utólag építsék be különböző Toyota modellekbe. A napilap szerint erre hamarosan lehetőséget is teremt az autógyártó. Mivel a rendszert elsősorban idős autóvezetőknek szánják, elsőként a köreikben népszerű modellekhez lesz elérhető a technológia.

A rendszer egyébként akkor sem engedélyezi a padlógázas gyorsítást, ha nincs közvetlen akadály a jármű előtt: ilyen helyzetekben azonban fokozatosan veszi el a gázt a vezérlés. A Toyota szerint a gyalogosok védelme abszolút prioritást élvez, a technológiát pedig csak a vásárlók kifejezett kérésére építik be az autóba, illetve módot teremtenek annak – szükség esetén – átmeneti kikapcsolására is.

Legfrissebbek