2017.03.02, 10:26
Skót törekvések

A fiatal járművezetők Skóciában is a közúti közlekedéskel kiemelten veszélyeztetett képviselői közé tartóznak. A hivatalos baleseti adatok alapján Skóciában a halálos közúti közlekedési balesetek 21%-ában – azaz minden ötödik balesetben, mely tragédiával végződik – 25 év alatti a járművezető még nem töltötte be a 25. életévét. Minden egyes héten átlagosan számítva 54 olyan közúti közlekedési baleset történik, melyben legalább egy fő 17 és 25 év közötti. És minden héten legalább egy fő 25 év alatti fiatal (vagy fiatal felnőtt) veszíti életét, és 70 fő szenved valamilyen személyi sérülést közúti baleset következtében.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a fiatal járművezetők elérése preventív kampányok által rendkívül nehézkes, ők a balesetek megelőzésére irányuló üzenetekkel csaknem teljesen elérhetetlenek, bármilyen típusú kampányról legyen szó (hagyományosról, sokkolóról stb.). Ennek okai sokrétűek: az életkor, a tapasztalatlanság, a szellemi és érzelmi fejlődés életkorra jellemző szintje, továbbá az állandó optimizmus, valamint a sérthetetlenség és halhatatlanság érzete (pl. „velem ez úgysem történik meg”) egyaránt szerepet játszik a prevenció iránti közönyösségben.

A korábbi, évekkel ezelőtti baleset-megelőzési kampányokban az volt általános megközelítés, hogy amennyiben megmutatják a fiataloknak a veszélyeket, a kockázatos cselekedeteket (szabályszegéseket) és azok következményeit, akkor az érintettek tudata, s ezáltal közlekedői magatartása kedvező irányban változik. Ezért a múltban számos úgynevezett sokkoló típusú kampányt indítottak Skóciában, realisztikus és megdöbbentő képi felvételek közvetítésével, a a hagyományos és az elektronikus média igénybe vételével.

Felvetődött ugyanakkor a kérdés, hogy valóban ez a típusú kampány az igazán célravezető? Ennek tisztázására néhány éve felmérést végeztek a fiatal férfiak és nők körében. A felmérések azt mutatták, hogy a fiatal férfiak számára attól tartanak a leginkább, hogy fizikai képességeikben korlátozottá válnak, nem tudnak sportolni, továbbá a szebbik nem képviselői nem találják őket elég vonzónak. Ezzel szemben a fiatal hölgyek számára leginkább a fejsérülés szerzése, arcuk szépségének elvesztése jelentené a legfőbb tragédiát.

A felmérés eredményeinek ismeretében új típusú „előkampány”-t folytattak Skóciában, olyan sokkoló szövegek alkalmazásával, mint például: „Rosszul éreznéd magad, ha megölnéd a barátnődet? … De szerezhetnél helyette másikat” vagy „Ha meghaltál, akkor halott vagy!”. Az új, helyenként igen durva üzenetek főleg a fiatal nők körében bizonyultak hatásosnak, a férfiaknál ezek a szövegek kisebb hatékonyságot értek el. Az is megállapítható volt, hogy a fiatal férfi járművezetők a közlekedésben nagyobb veszélynek vannak kitéve, ezért újabb kampányok indultak újabb felmérések alapján.

A felmérések alapján azt lehetett valószínűsíteni, hogy az üzenetek nagyobb hatást érnek el, amennyiben a fiatal férfiakat megszólító kampányokat női szereplőkkel készítik el. A sokkoló kampányok jellege ennek megfelelően átalakult.

Azonban ez a változtatás sem hozta meg a kívánt eredményt, a helyzet ugyanis nem sokat javult. A baleseti adatok alapján továbbra is magas volt a fiatal járművezetők által okozott aránya. Különösen a kezdő vezetők statisztikája mutatott szomorú képet, hiszen a balesetet okozó minden ötödik járművezetőből egy fő legfeljebb fél éves jogosítvánnyal – azaz a vezetői engedély első megszerzésétől számított hat hónapon belül – okozott balesetet.

A skót szakemberek ezért ismét tovább léptek, nem akartak beletörődni a kialakult helyzetbe. A preventív kampányokat újragondolva megállapították, hogy az lehet a megoldás, ha a közúti közlekedésre nevelést, a szabályok oktatását, a veszélyek és kockázatokra való figyelemfelhívást, a szabálytisztelő közlekedési magatartás kialakítását még fiatalabb korban kezdik el, megfelelő, célzott és korosztály-specifikus programokkal. Ezért Skóciában a helyzet jövőbeni javítása érdekében visszanyúltak a kezdetekhez, az óvodás és iskoláskorúakhoz, s a gyerekeket korosztályát célozták meg a helyes közlekedésre való nevelési programokkal. A kampányt napjainkban is valamennyi médiaplatformon folytatják, a rendőrség, az autósiskolák és az iskolák bevonásával.

A megoldás másik kulcsát a szülők jelentették. Köztudott, hogy a gyermekek számára az első számú mintát döntően a szülők jelentik, ezért a megfogalmazott preventív üzenetben  egyértelművé tették, hogy alapvetően a szülők vezetési stílusa, szabálytiszteletének szintje vetíti előre, hogy milyen sofőr válik a gyermekből.

A felmérések alapján a célhallgatóság, azaz a felnőttek 83 %-a megértette a kampány célját és az üzenet valóságtartalmát. Azoknak a felnőtt járművezetőknek a 75 %-a, akik korábban úgy valósítottak meg közlekedési szabályszegést, hogy az autóban gyermekük is velük utazott, ígéretet tettek arra, hogy a jövőben nagyobb súlyt helyeznek a biztonságra, a példamutatásra, a jogkövető magatartásra és gyermekük megfelelő közlekedésre nevelésére. A legutóbb indított skót kampány végkövetkeztetése, hogy a „holnap fiatal sofőrjeit ma kell megmenteni”, így a közlekedésbiztonságra való nevelést már 11-12 éves kor alatt kell elkezdeni.

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

...
2024.05.04. 14:14

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.