2018.06.20, 08:36
Rögzítési hibák a gyermeküléseknél

A közúti közlekedésbiztonság egyik világvezetőjének tartott Egyesült Királyságban a közúti közlekedésbiztonsággal kapcsolatos programok és kommunikációs kampányok alapvetően a Közlekedési Minisztérium hatáskörébe tartoznak. A minisztérium irányítja és koordinálja többek között az Egyesült Királyság tradicionális, legnagyobb szabású, a közúti közlekedés csaknem valamennyi területére kiterjedő kampányának, a ”THINK!” (”Gondolkozz!”) kampánynak a munkálatait. A balesetek megelőzésére irányuló tevékenységben természetesen nem csak a kormányzat, hanem a hatóságok és a civil szféra szereplői is részt vesznek.

Az ország egészére kiterjedő „Belt Up Britain!”  program hátterében az áll, hogy a felmérések alapján a brit sofőrök igen gyakran helytelenül rögzítik az autóban utazó gyermekeket, jelentős biztonsági hibákat vétve, ezáltal sok gyermek kellő védettség hányában utazik a gépkocsiban.  (A Protectchild Org. felmérése alapján a szülők 27%-a valamilyen hibát vét a gyermeke gépkocsiban szállítása során, míg a „Good Morning Britain” című, nagy nézettségű reggeli TV műsor nem hivatalos felmérése ennél is nagyobb hibaarányt tárt fel.)

Bár a gyermekek döntő többsége az Egyesült Királyságban biztonsági gyermekülésben utazik, és az övük is rögzítve van, ugyanakkor figyelmetlenség, kapkodás, vagy az ismeretek hiánya miatt számos gyermek elhelyezése nem megfelelő: pl. a rögzítés hiányossága miatt mozog az ülés, az övek nem szabályosan, hanem a test lágyabb részei előtt, vagy éppen a gyermek nyaka, hóna alatt vannak elvezetve, nem a megfelelő méretű ülésben helyezik el a gyereket, vagy éppen a legkisebbeket nem a menetiránynak háttal szállítják.

A médiakampány keretében bemutatták a forgalomban tapasztalt hibákat, szakemberek tájékoztattak a helyes és biztonságos rögzítés szabályairól, törésteszt bemutatásával igazolták a gyermekülés fontosságát, továbbá olyan szülőt hívtak be gyermekével együtt a stúdióba, akik baleset részesei voltak és a rögzítés hiányosságai miatt a gyermek sérülést szenvedett.

A kampány során a gyermek biztonságos szállítását a szülői felelősség (hangsúlyozottan az anyai gondoskodás) egyik legfontosabb területei között említették, hangsúlyozva, hogy: „Adjon egy esélyt a gyermekének! Szánjon rá néhány másodpercet, és minden esetben ellenőrizze indulás előtt, hogy a gyermek szabályosan lett rögzítve!

Ugyancsak a helytelen rögzítés témakörét dolgozta fel a gyermekek közúti biztonsága érdekében kampányokat folytató és rendezvényeket szervező Good Egg Safety. Legutóbbi, 2017. évi kampányuk során egy rövidfilmet is készítettek, melyet brit TV csatornákon sugároztak, de ez a film számos internetes felületen, valamint közösségi portálokon, video megosztókon jelenleg is elérhető.

 

A filmben bemutatják azt az öt rögzítési hibát, melyek a tapasztalatok szerint a leggyakrabban fordulnak elő a brit utakon, és tanácsot adnak ezek elkerülésére. Ezek az alábbiak:

– Ellenőrizd a pántok magasságát! (a pántok ne a nyak előtt, hanem a vállakon át haladjanak!)

– Ellenőrizd az övek rögzítettségét! (gyakori hiba, hogy az övek nincsenek rendesen becsatolva, a csatok nem kerülnek a helyükre, illetve a kapkodó, gyors mozdulat során kiugranak a foglalatból)

– Távolítsd el a túl vastag ruházatot! (vastag kabátban a gyermek nem rögzíthető megfelelően a biztonsági ülésben, az öv nem feszül közvetlenül a testhez, így veszélyes „mozgástér” alakul ki, és a pántok lecsúszhatnak a csúszós felületű „pufi” dzsekiről)

– Ellenőrizd a biztonsági övet, amellyel a gyermekbiztonsági ülés rögzítve van (a kialakított elvezetési helyen haladjon át, és szilárd rögzítettséget biztosítson).

– Ügyelj arra, hogy az öv ne legyen megcsavarodva, és a csat is megfelelő helyen legyen!

A Good Egg Safety munkatársai országjáró körút keretében vidéki helyszíneken, bevásárlóközpontok parkolóiban és egyéb helyeken is megjelennek, ahol a helyes gyakorlat bemutatása mellett személyes tanácsokkal is ellátják a szülőket és az egyéb érdeklődőket.

 

 

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.