Magazin

Önvezetők kínai tesztje

2019-04-10 22:58:53

Kínában a Peugeot elindíthatja a saját autonóm járműveinek a közúti tesztelését. 30 milliós városban tehetik próbára a technikát.

Peugeot Kina 1

A kínai kormánytól kapott engedélyt a Peugeot, hogy a 30 millió lakosú Csungkingban megkezdje autonóm közlekedésre alkalmas prototípusainak közúti tesztjét. A francia márka 2015 nyarán Franciaországban elsőként kezdhette el az önvezető prototípusainak a közúti tesztelését, majd 2017 márciusától a hivatásos tesztpilótákat átlagos felhasználókkal válthatta fel az önvezetők vezetőülésében. Száz önkéntes tehette így próbára a járműveket.

Az anyaországban szerzett tapasztalatok alapján formálják a kínai tesztsorozatot. Külön feladat, hogy az európai jogi és műszaki környezetben kifejlesztett technológiákat a helyi adottságokhoz alakítsák – a törvénykezési és infrastrukturális helyzethez, a térképadatbázis minőségéhez, illetve a közlekedés egyéb szereplőinek magatartásához.

A vállalat kísérleti önvezető járművei eddig 125 ezer kilométert tettek meg Európa közútjain. Ezek a gépkocsik 2., 3. és 4. fokú autonóm funkciókkal rendelkeztek. Az ötfokú skálán a nulla jelenti a hagyományos, teljesen ember vezette gépkocsit, míg az 5. szinten egyáltalán nem igényel beavatkozást a technológia. A Peugeot összes új generációs sorozatgyártású járműve képes már az 1. szintű autonóm közlekedésre: ezek olyan vezetőtámogató megoldásokat kínálnak, mint a távolságtartó tempomat, a ráfutás vagy gázolás kockázatát észlelve automatikus fékezésbe kezdő rendszer, a holttér-felügyelet, a sávelhagyást megakadályozó technológia vagy a Park Assist parkolás-támogató rendszer.

A következő, kettes szinten a vezető elengedheti a kormányt, de folyamatosan felügyelnie kell a jármű viselkedését, amint az önállóan sávot vált az autópályán (amennyiben vezetője erre utasítást ad), vagy éppen a forgalmat és az út ívét követve egyenletesen halad. A harmadik szinten kis- és nagy sebességnél egyaránt önállóan halad a jármű, a vezető bármivel foglalkozhat, ám ott kell ülnie a kormánynál, hogy vészhelyzetben beavatkozzon. Az autonómia negyedik szintjén a jármű semmilyen körülmények között nem igényel felügyeletet, de utasai igény szerint átvehetik az irányítást – ez utóbbi már nem lehetséges a legmagasabb, ötödik szinten, ahol az ember kizárólag utasként szerepel a mobilitás egyenletében.

Ugyancsak friss hír, hogy a Peugeot 2020-tól megkezdi a 2. szintű autonóm mobilitási funkciók piaci bevezetését. Ezt olyan, ma már egyre szélesebb körben elterjedt megoldásokkal készít elő, mint például a fedélzeti rendszerek és a vezető közötti, minden korábbinál teljesebb körű és ösztönösebb információcserét elősegítő i-Cockpit kezelőfelület. Ugyanakkor a Peugeot Sochaux-i gyártóüzemének tavaly májusban megkezdte próbaüzemét egy teljesen önirányító vontató, amely jelenleg a beszállítói ipari park és az összeszerelő üzem közötti, három kilométeres távon ingázik. A 25 km/óra sebességre képes, de a Sochaux-i gyár területén legfeljebb 15 km/órával közlekedő TractEasy autonóm vontatójármű képes értelmezni a környezetét, miután 2018 őszén átadták a gyár területén azt a „csatlakoztatott” útszakaszt, amely aktív párbeszédet teremt a jármű és a közlekedési jelzőlámpák, a kereszteződések és az infrastruktúra egyéb elemei között.

Peugeot Kina 2
Peugeot gyári zárt területen hazsnált önvezető vontató

A kísérleti fázist követően már 2019 első negyedévében két autonóm vontatójárművet állítanak forgalomba: ezek a nap 24 órájában, szünet nélkül szállítják az alkatrészeket a Peugeot 3008 összeszerelő sorára. A projekt végső célkitűzése, hogy ilyen robottraktorok szállítsák a Peugeot 308 és 3008 modellek összes alkatrészét, a lökhárítóktól kezdve a csomagtérajtókon át a műszerfalig.