Magazin

Munkában az önvezető Toyota Proace

2020.12.29. 08:24

Két sofőr nélküli Toyota Proace áll üzembe személyszállításra a norvégiai Oslóban.

Toyota Proace Onvezeto 1

Oslóban egy helyi tömegközlekedési vállalat, a Ruter tesz kísérletet az önvezető Toyota kisbuszokkal. Társa ebben az autonóm buszjáratot üzemeltető Holo és a Toyota Motor Europe is. A próbához két Toyota Proace-t szerelnek fel a „Sensible 4” finn cég szenzorrendszerével, valamint új generációs vezérlő szoftverével. A finn vállalkozás alapítói a nyolcvanas évek óta foglalkoznak autonóm mobilitással, jelenlegi plug-and-play rendszereiket kifejezetten az utólagos integráció igényeit szem előtt tartva fejlesztik.

A finn cég a terveik szerint 2022-ben dobja piacra a világ első, időjárástól függetlenül működő, 4. szintű autonóm járművezérlő szoftverjét. A norvég kísérlet része a hosszú tesztelési sorozatnak. A saját járatszám (529) alatt közlekedő, hat utas szállítására alkalmas, kerekes székes rámpával is rendelkező Toyoták üzemeltetése igazi éles bevetés.

A Sensible 4 mesterséges intelligenciát alkalmazó rendszere kedvezőtlen körülmények között (eső, havazás, jegesedés, köd) is képes a szenzorok működtetésére, a 3D LIDAR adatok feldolgozására. „Az autonóm mobilitás egészen addig nem terjedhet el széles körben, amíg a technológiák nem képesek a körülményektől függetlenül, nap mint nap teljesíteni. Norvégia ideális tesztkörnyezet a számunkra: ha itt működik a rendszerünk, mindenhol működni fog” – nyilatkozta a projekt indításakor Harri Santamala, a finn vállalat vezérigazgatója.

Toyota Proace Onvezeto 2
Azért kell egy sofőr a volán mögé, aki felügyeli a gépet

A Sensible 4 rendszerének előnye a nagyobb menetsebesség. Míg a Holo jelenleg alkalmazott autonóm járművei 18 km/óra sebességgel közlekednek, a Toyota Proace-ek elméletben 40 km/óra sebességgel is haladhatnak. Egyenlőre azonban visszafogták a száguldozást, a kísérleti projektben 30 km/órában maximálják a járművek sebességét. Az egy éven át tartó projekt első szakaszában feltérképezik a kijelölt útvonalat, valamint a norvég törvényekben előírt 500 tesztórát teljesítik a Toyota Proace-ek. Amennyiben ez a fázis sikeresen lezárul, akkor legkorábban 2021 első negyedévében megkezdődhet az utasok szállítása.