2020.12.18, 07:09
Motorfék vagy vitorlázás?

A fékenergiavisszanyerés és a szabadonfutás, amit ma az autóipar vitorlázásnak hív, egyaránt csökkentheti a fogyasztást. Viszont együtt nem alkalmazhatók, a típusok fejlesztésekor el kell dönteni melyiket részesítik a tervezők előnyben.

Már a belső égésű motoknál elkezdték alakalmazni a gyártók az évtized közepétől a fékenergiavisszanyerést és a vitorlázást is a fogyasztás csökkentésére, persze mindkettőre kitaláltak szofisztikált megoldást. Az elsőre, hogy például a generátor csak tolóüzemben tölt, így nem vesz le teljesítményt, a másodikra pedig vagy váltóvezérléssel, vagy a motor belső ellenállásának a csökkentésével törekedtek a „szabadonfutásra”, például tolóüzemben a szelepek összenyitásával minimálisra csökkentve a motorfékhatást. A két fogyasztáscsökkentő technológia az elektromos autókban került a figyelem középpontjába.

Mi történjen inkább, amikor egy elektromos jármű vezetője leveszi a lábát a jobb oldali pedálról és ezzel egy tolóüzemet indít el? Két lehetőség van, az elektromos meghajtásról gondoskodó motor fordított üzemben generátorként a mozgási energiát elektromos energiává alakítja, vagy elektromos energia létrehozása nélkül folytassa útját a jármű, szabadonfutásra, tehát mai szóval vitorlázásra használva annak lendületet.

Mindkettővel megtakaríthat energiát, hiszen az egyikkel termeli, a másikkal pedig nem használ fel, miközben a jármű halad. Azonban elektromos áramot termelve a generátorüzemmódú motor ellenállása nagy, akár olyan a hatása, mintha a belső égésű motorral ellátott autóval fékeznénk, tehát nem gurul messzire, a rosszul felmért rekupációs szakasszal korai lelassítás is előfordul, amire ismét gyorsítás, tehát energiafelhasználás a válasz. Vitorlázás közben szintén a megteendő táv felmérése a lehet a gond, mert ha csak szabadonfut az autó, mikor tölti magát?

B Fokozat X Resize
VW Passat GTE üzemmódválasztója – ott a B-állás a D mellett

A válaszmegoldások a fenti felvetésekre nagyban függenek az autógyártótól és az adott modelltől is. Vannak elektromos járművek, amelyek a tolóüzem során folyamatosan visszanyerik az energiát. Ennek fejlettebb módja, mikor a vezető választhat egy erősebb és egy enyhébb visszatermelési mód között: az üzemmódválasztót „D” fokozatból „B” fokozatba kapcsolva. Egyes elektromos autókban a visszatermelés mértéke nagyon finoman szabályozható a gázpedál állásával.

A Volkswagen az új ID3 és ID4 modelleknél a szabadonfutást részesíti előnyben: a vitorlázásé az elsőbbség náluk, mert minden energiaátalakítás szükségszerűen magával hozza a veszteséget is. Ez vonatkozik a D fokozatra, amely az autó indulásakor automatikusan aktiválódik. A vitorlázás funkció bekapcsol, amint leveszi a lábát a vezető a gázpedálról. Amennyiben a sofőr lassítana is, a fékpedált lenyomva aktiválja a fékenergia visszanyerést. Közel 0.25 g erősségig – vagyis a hétköznapokban előforduló lassítások nagy részénél – az elektromotor végzi egyedül a fékezést, míg az elektromos fékrásegítő csak akkor aktiválja a kerékfékeket, amikor jelentősebb lassítást igénylő helyzet merül fel (a sofőr mélyebben tapos a pedálba).

Minden ID.4 az alapfelszereltség részeként rendelkezik a prediktív Eco Assistance rendszerével. Ez a navigációs rendszer és a jármű érzékelői által közvetített adatok feldolgozásával támogatja a vezetőt. Amint az ID.4 egy olyan részhez ér, ahol alacsonyabb sebességgel haladhat – például településeken, kereszteződéseknél vagy kanyarokban – az Eco Assistance jelzi a vezetőnek, hogy vegye le a lábát a gázpedálról. Ettől a pillanattól a rendszer a vezető beavatkozása nélkül biztosítja az optimális vitorlázást és energia visszanyerést. Az autó hasonlóan viselkedik, mint amikor egy előtte lassabban haladó jármű mögé megérkezik.

A vezető a vezetési mód választóval átválthat D állásból B (brake – fékezés) állásba. Ebben a módban az ID.4 hajtása szinte mindig visszanyeri a tolóüzem során keletkezett energiát, de nem a teljes megállásig. A határt 0.13 g értéknél állították be, amely elég a lassításokhoz, azonban nem elég ahhoz, hogy a jármű űllóra fékezzen. Egyes ID.4 modelleknél a vezetők rendelkezésére áll egy második eszköz a vezetési mód választón túl, hogy a vitorlázás és az energia rekuperáció közötti választást befolyásolják, ez pedig a Plus sport csomag részeként elérhető vezetői profil választás lehetősége. A Sport profil a fékenergia rekuperációt támogatja a D állásban is, de nem olyan mértékben, mint a B állás esetén. Egyes helyezetekben az akkumulátor töltöttségi szintje is szerepet játszik, hiszen teljes töltöttség mellett nem tud több visszanyert energiát tárolni.

Szentendrei program ajánlat

Vasárnap ingyenesen látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a közlekedési kultúra napján.

...
2025.05.10. 14:20

Szentendrei program ajánlat

Vasárnap ingyenesen látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a közlekedési kultúra napján.

Hogy halad a munka az Árpád hídnál?

Budapesti Flórián téri munkák: a bontással és az állványépítéssel egy időben elkezdődött a javítás.

...
2025.05.07. 08:42

Hogy halad a munka az Árpád hídnál?

Budapesti Flórián téri munkák: a bontással és az állványépítéssel egy időben elkezdődött a javítás.

Biodízel az új Skodákba

A gyártósorról leguruló minden új dízel Skoda tankjába az első töltés hidrogénezett növényi olaj (HVO) üzemanyaggal történik.

...
2025.05.06. 08:41

Biodízel az új Skodákba

A gyártósorról leguruló minden új dízel Skoda tankjába az első töltés hidrogénezett növényi olaj (HVO) üzemanyaggal történik.

BKK nosztalgiaszezon Budapesten

A BKK régi villamosokat, klasszikus Ikarus autóbuszokat, veterán trolikat és az 1969-ben gyártott első Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is bemutatja az október végéig tartó nosztalgiaszezonban.

...
2025.05.02. 07:59

BKK nosztalgiaszezon Budapesten

A BKK régi villamosokat, klasszikus Ikarus autóbuszokat, veterán trolikat és az 1969-ben gyártott első Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is bemutatja az október végéig tartó nosztalgiaszezonban.

Rendőrnap a szép időben a Városligetben

Még tartanak a délutáni programok Budapesten, a Városligetben a XII. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

...
2025.04.26. 15:01

Rendőrnap a szép időben a Városligetben

Még tartanak a délutáni programok Budapesten, a Városligetben a XII. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

Csökkent a használt elektromosok ára

Mint mindig, a piacformáló állami elektromosautó vásárlási támogatás idején, úgy most is lejjebb mentek a használt villanyautók árai.

...
2025.04.20. 09:55

Csökkent a használt elektromosok ára

Mint mindig, a piacformáló állami elektromosautó vásárlási támogatás idején, úgy most is lejjebb mentek a használt villanyautók árai.

Az önvezető, ami nem az

Kína korlátozza az "önvezető" kifejezés használatát az autóreklámokban.

...
2025.04.18. 08:51

Az önvezető, ami nem az

Kína korlátozza az "önvezető" kifejezés használatát az autóreklámokban.

Megnyitották a BMW debreceni „tehetség gyárát”

TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális szakképzési programja keretében.

...
2025.04.09. 08:22

Megnyitották a BMW debreceni „tehetség gyárát”

TalentFactory - "tehetség gyár" - kezdte meg a működését a BMW Group Gyár Debrecen duális szakképzési programja keretében.