A mobiltelefon használat egyike a leggyakoribb közúti közlekedési szabályszegéseknek, melyeket a járművezetők elkövetnek. Márpedig a telefonálás, vagy az okostelefonok valamely alkalmazásának használata (sms írás, közösségi háló látogatás, képek nézegetése stb.), akár hosszú másodpercekre is elvonhatja a járművezető figyelmét, mialatt a jármű „vakon”, mindenféle kontroll nélkül, változatlan sebességgel halad előre. A figyelemelvonás rendkívüli veszélyekkel, kockázatokkal járhat, ezért nem véletlen, hogy a telefonhasználat az úgynevezett „csendes közúti gyilkosok” egyik legfőbb megtestesítője.
A jogellenes telefonhasználat az Egyesült Királyságban is jelentős közlekedésbiztonsági probléma, mellyel szemben a jogalkotók szabályozási eszközökkel, a különböző hatóságok pedig az ellenőrzés és a megelőzés (felvilágosítás és meggyőzés stb.) eszközeivel küzdenek. A jogellenes mobiltelefon használathoz kötődő balesetek, a személyi sérüléses és halálozások megelőzése érdekében idén októberben az Egyesült Királyságban innovatív módszert vezettek be. Ennek lényege egy új, a mobiltelefon használatát felderítő és annak jogellenességére figyelmeztető előjelző rendszer.
Az úgynevezett „mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszert” október elején mutatták be a TISPOL manchaster-i konferenciáján, majd ezt követően az első eszköz meg is kezdte a működését. A rendszer olyan érzékelőt tartalmaz, amely az aktív telefonhasználathoz kötődő 2G, 3G és 4G jeleket egyaránt képes felismerni, és ebben az esetben a LED kijelzőn figyelmeztető jelzést küld az érintett jármű felé (a jelzés világos piros körben lévő, és piros átlóval áthúzott, fehér fénnyel megvilágított mobiltelefon ikonját mutatja). A technológia a Bluetooth használatát is érzékeli, ebben az esetben azonban nem indítja el a figyelmeztető jelet.
Az új mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszer tisztán a balesetek megelőzéséről, a prevencióról, a szabályszegők figyelmének felhívásáról szól, és az első rendszer abban a tekintetben, mely a mobiltelefon jogellenes használata közvetlen kapcsolatot tart fenn az elkövetővel, a járművezetővel.
A rendszer jelenleg nincs összekapcsolva a végrehajtással, azaz a mobiltelefon használattal kapcsolatos szabályszegést szankció nem követi (ugyanakkor a berendezés használata elviekben nem zárja ki a jövőbeni egyidejű hatósági ellenőrzés megvalósítását, de jelenleg erről még nincs szó, a rendszer tisztán preventív célzatú).
Az innovatív technikai megoldás nehezen tudja megkülönböztetni a gépkocsiban ülő egyes mobiltelefon használókat. Ezt a megvalósítók természetesen már a tervezés fázisában is tudták, hiszen a LED kijelző aktiválását utas általi mobilhasználat is okozhatja. Ugyanakkor a közutakon szerzett tapasztalatok egyértelműen azt mutatják, hogy az aktiválások túlnyomó többsége a járművezetőkhöz kötődik.
(Bár abban sem lát senki problémát, illetve kivetnivalót, ha a közúti járművek vezetői haladásuk során találkoznak egy-egy ilyen figyelmeztető jelzéssel, mert ez is alapvetően a prevenciót szolgálja, s része az oktatási üzenetnek.).
A rendszer kifejlesztésében közreműködött Dr. Helen Wells (a Keele Egyetem közúti közlekedési bűncselekményekkel és közúti közlekedési szabályszegésekkel foglalkozó kriminológusa), míg a megvalósítás és a gyártás a Westcotec céghez fűződik. A TISPOL konferencián az új rendszer iránti érdeklődés jelentős volt. Az első berendezés Norfolkba került, de számos más brit rendőri egység is érdeklődést mutatott a rendszer iránt, illetve azzal kapcsolatban székhelyeiken bemutatót kért. Ezen túl külföldről is érkeztek megkeresések a mobiltelefon használatot felderítő és figyelmeztető rendszer esetleges jövőbeni alkalmazása érdekében, többek között Belgiumból, Finnországból, Litvániából, Új-Zélandból, valamint az Egyesült Államokból.
(A fényképen a Keele Egyetem részéről dr. Helen Wells, valamint a gyártó Westcotec részéről Chris Spinks látható az első legyártott berendezés előtt).
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Az idei kedvenc kerékpárút
A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.