A katonai alkalmazás megmutatja, hogy mit tud ma valójában az önvezető technológia, mi várható el tőle.
Akcióidőben nem engedhető meg a bizonytalan, kiszámíthatatlan működés, az alkalmazó katonáknak tudniuk kell mire képesek az alkalmazott eszközeik. Az USA tengerészgyalogság (USMC) 1. zászlóaljának, 2. tengerészgyalogos ezredének tagjai a közelmúltban hegyi hadviselési kiképzésen vettek részt, ahol egy kis 6×6-os kerékképletű, Hunter WOLF elnevezésű vezető nélküli szárazföldi jármű használatát tesztelték. Ez az egység egyike annak a három kísérleti tengerészgyalogos zászlóaljnak, amelyeknek a feladata az új elképzelések, új fegyverek és felszerelések értékelésére.
A tengerészgyalogság sajtószolgálata közzétett február 5-én készült képeket, amelyen a Hunter WOLF vezető nélküli földi járművel (UGV) gyakorlatoznak. Az ohiói székhelyű HDT Global 2012-ben kezdte meg a Hunter WOLF fejlesztését. A név igazán betűszó, a Wheeled Offload Logistics Follower rövidítése. A „követő” ebben az esetben a vezető nélküli jármű egyik elsődleges működési módjára utal, tehát hogy automatikusan követi a vezérlőt hordozó katonát. A vezérlő rendszer képes az UGV távoli működtetésére is, a gyártó azon dolgozik, hogy további autonóm képességeket is fejlesszen, de azokat az USMC a saját közlése szerint még nem tesztelte.
A viszonylag kicsi, 6×6-os kerékképletű, másféltonnás jármű moduláris felépítésű, 1 tonna teherbírású. Hajtóműve hibrid-elektromos, amely lehetővé teszi egy feltöltéssel úgy 300 km megtételét, vagy 120 órás működési időt. Üzemanyagként használható gázolaj, vagy JP-8 kerozin. De felszerelhető a gép plusz tankkal is. A fedélzeti generátora 20 kilowatt elektromos teljesítményt képes biztosítani a rászerelt eszközöknek, ezek lehetnek érzékelők, távvezérelt fegyverállomások, illetve 15 kilowatt áramot exportálhat külső eszközök működtetéséhez. A hibrid hajtással a jármű „néma” üzemmódban is mozoghat vagy statikus helyzetben működhet, hogy csökkentse annak az esélyét, hogy az ellenség észlelje.
A Nyugat-Virginiában tartott hegyi hadviselés kiképzése során a tengerészgyalogosok a jelek szerint a Hunter Wolfot használták felszerelések és készletek mozgatására, valamint a szimulált sérült evakuálására. A gyártó HDT Global ismertetői szerint a Hunter Wolf konfigurálható aknamentesítésre, korlátozott harctéri utász munkákra, közvetlen- és közvetett tűztámogatásra. A jármű felszerelhető egy négyrotoros pilóta nélküli drónnal, amely videokamerákat hordozhat, így az eszközcsoport megfigyelési- és felderítési feladatokra is alkalmazható.
A lezajlott gyakorlat szerint ma elsődlegesen, tervezhető módon a nehéz terepen mozgó egységek felszerelésének a szállítására, sebesültszállításra alkalmazható lényegében az alkalmazó közeli felügyeletével. Ezzel tudja az új eszköz tehermentesíteni a katonát. A részleges önvezetési képessége arra való, hogy mentesítse a kezelőjét az irányítás feladatától – hiszen önműködően követi a gép a kezelőt. Így az adott egységből több katona tud a harcfeladatra összpontosítani. A közeli felügyelettel csökkentik annak az esélyét, hogy a gép terepértékelési hiba miatt alakadjon, így elvesszen az eszköz és a vele szállított felszerelés.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.