2018.07.23, 12:04
Miért van ennyi gyorshajtó?

Szakmai berkekben köztudott, hogy a sebességtúllépés a közúti balesetek és tragédiák első számú oka Európában és Magyarországon egyaránt. Uniós terminológiával élve: a gyorshajtás ”a közutak legfőbb gyilkosa”.  Szakértői becslések szerint minden negyedik közlekedési haláleset a gyorshajtással függ össze, így annak visszaszorítása által a közösség országaiban évente mintegy 7000 ember életét lehetne megmenteni.

Magyarországon is a gyorshajtás a legelterjedtebb szabálysértés és a legfőbb baleseti ok, melynek elsődleges szerepe van a halálos, illetve a súlyos sérülések bekövetkezésében. Hosszú éves tapasztalatok alapján hazánkban a járművezetők által okozott személysérüléses közúti balesetek 25-30%-a, míg a tragédiák mintegy 35-40%-a a sebesség nem megfelelő megválasztására vezethető vissza. A rendőrség által gyűjtött előzetes statisztikai adatok szerint 2018. első félévében a személysérüléses közúti balesetek hátterének 32%-ában a sebesség nem megfelelő alkalmazása állt.

2017. július 22-én a Totalcar internetes felületén egy cikk jelent meg „Miért van enyni gyorshajtó?” címmel, mely a gyorshajtásokkal kapcsolatos aktuális hazai helyzetet tükrözi. A cikk szerzője ismerteti és példával is bemutatja a relatív és az abszolút gyorshajtás közti különbséget, továbbá közli annak a saját KRESZ-teszt felmérésnek az eredményét, mely szerint a válaszadók egyharmada nem ismeri helyesen a sebességhatárokkal kapcsolatos hatályos szabályozást.

Hasonló felmérés már korábban is történt, a Szonda Ispos reprezentatív felmérésének értkelésében az ORFK-OBB egyik munkatársa is részt vett. A néhány évvel ezelőtti, fókuszcsoportos beszélgetésen, továbbá telefonos megkeresésen alapuló felmérés egyik megállapítása ugyancsak az volt, hogy a közlekedők egy része nincs tisztában a hatályos sebességértékekkel.

Főleg a lakott területen kívüli, az autóúton, valamint az utánfutóval való közlekedés sebességhatárai terén volt tapasztalható bizonytalanság, különösen az idősebbek vonatkozásában (az idősek ismerethiányára részben magyarázatot adhat, hogy ők a vezetői engedélyük megszerzése idején még a maitól eltérő sebességértékeket tanultak meg – pl. lakott területen belül 60 km/h, lakott területen kívüli egyéb úton 80 km/h, autópályán pedig 120 km/h -, és nem követték a KRESZ időközben bekövetkezett módosításait. A fiatalabbak szabályismereti hiányossságára ugyanakkor ez már nem lehet magyarázat).

Vitathatatlan, hogy a közlekedési szabályok rendszerén belül a megengedett legnagyobb sebesség egyike a legalapvetőbb ismereteknek, melyet minden vezetői engedéllyel rendelkező személynek ismernie kell. Így az a tény, hogy a közlekedők jelentős hányada a hatályos sebességértékekkel sincs tisztában, már önmagában is egyértelműen jelzi a szabály megtartásának, a jogkövetési magatartásnak a súlyos hiányosságát.

A Totalcar cikke a sebességkorlátozással érintett útszakaszokon a sebesség megtartásának anomáliájára is kitér, videófelvétellel is bemutatva a jelenlegi helyzetet. Ezzel kapcsolatban szükséges megjegyezni, hogy a szakmai tapasztalatok szerint a gépjárművezetők egy része – sajnálatos módon – többnyire az általuk észlelt út- és forgalmi viszonyokhoz, s nem pedig a megengedett értékekhez igazítják járművük haladási sebességét.

Ennek megfelelően olyan sebességgel közlekednek, amit ők biztonságosnak vélnek, anélkül, hogy figyelemmel lennének a közúti jelzőtáblák jelzéseire. Márpedig a közútkezelő a táblákat nem véletlenül helyezi ki. Bár előfordulhatnak a közlekedők által „indokolatlannak tűnő”, vagy esetenként „kint felejtett” jelzőtáblák is, de a sebességkorlátozó táblák kihelyezésének alapvetően fontos biztonsági oka van (útfelújítások, közúton folyó munkálatok, keskenyebb haladási sávok, kellő távolságból nehezen észlelhető útburkolati hiányosságok, eltérő útburkolat, erős oldalszél, környezetvédelmi szempontok stb.).

Örvendetes, hogy a cikk a gyorshajtás valós veszélyeinek bemutatását, a közlekedési és szabályismereti szint bővítését, valamint a szabályszegésre hajlamosabb járművezetők figyelmének felhívását, esetleges „elgondolkodását” egyaránt szolgálja. Tekintettel arra, hogy a Totalcar egyike a legnépszerűbb és leglátogatottabb hazai portáloknak, így a „Miért van ennyi gyorshajtó?” című cikk – más, hasonló jellegű cikk mellett – a közúton közlekedők szélesebb tömegének közlekedési szokásait kedvező irányban is képes lehet befolyásolni – ami megegyezik a hazai közlekedésbiztonsági érdekekkel.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.