2016.11.04, 09:05
Mert az élet szép!

A közúti balesetek megelőzésére irányuló kampányok rendkívül változatosak. Az eddigi hagyományos és az úgynevezett sokkoló kampányok közös tulajdonsága, hogy valamilyen módon a közúti közlekedéshez kötődnek: képi formában ugyanis a közlekedést, annak valamely területét, az úthasználókat, vagy azok egy-egy csoportját jelenítik meg.

A 2016. szeptemberében megindított legújabb német közlekedésbiztonsági kampány a megjelenítés szempontjából egészen más, hiszen a kampány három hivatalos óriásplakátjának látszólag semmi köze a közlekedéshez. „Weil Leben Schön Ist!”, azaz „Mert az élet szép!” a neve az említett kampánynak, melyet a Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI) és a Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) hívott életre 2016. szeptember 09-én a „Runter vom Gas!” („Le a gázról!”, vagy magyarosabban: „Lassíts!”) program keretében.

A kampány meghirdetésével egy időben új közlekedésbiztonsági plakátok jelentek meg az autópályák mentén és a közúti közlekedés szempontjából frekventált más helyeken. A plakátkampányt anyagilag a Német Állami Balesetbiztosító (Deutschen Gesetzlichen Unfallversicherung) is támogatja.

A kampány újszerűsége abban rejlik, hogy a plakátokon nem utak, autók, vagy éppen járókelők láthatók, hanem azok az emberi élet rendkívüli szépségeit mutatják be nagy érzelmi töltetű pillanatfelvételek által. Három ilyen plakát is készült. Az egyiken egy nevető baba látható, aki felhőtlenül örül a mellette fekvő macinak, a másik plakáton a barátság és a boldog együttlét pillanatát láthatjuk a naplemente fényeiben, míg a harmadik kép egy csodálatos természeti helyszínen készült, fiatal párral az előtérben, akik egy sziklán állva gyönyörködnek a tájban és a természetben.

A nem mindennapi módon megfogalmazott üzenet nyilvánvaló: az emberi élet szép, és a képen láthatókhoz hasonló további fantasztikus élmények, események és pillanatok átélésétől foszthatja meg magát az, aki közlekedése során gyorsan hajt.  „Az élet túl szép ahhoz, hogy gondatlanul kockára tegyük! Ez az egyértelmű üzenete az új kampánynak” jelentette ki a kampány meghirdetése kapcsán Dorothee Bär, parlamenti államtitkár, a Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium parlamenti államtitkára, majd hozzátette: „Szeretnénk a közlekedőket arra emlékeztetni, hogy mindig úgy közlekedjenek, hogy épségben és egészségben érkezzenek meg, és továbbra is sok-sok hasonló felejthetetlen pillanatban lehessen részük!”

A kampány során eddig 700 db óriásplakát készült és került kihelyezésre az utak – többnyire autópályák mentén. A szemléltetési mód újszerűsége mellett a német kampánynak van egy másik fő érdekessége is, ugyanis első alkalommal nyílik lehetőség arra, hogy a közlekedők maguk is aktívan vegyenek részt egy közlekedésbiztonsági kampányban. Ennek területe alapvetően a facebook, valamint egyes német online média felületek.

A lényeg: a kampány saját honlapján (www.runtervomgas.de) megjelölt felületre bárki behelyezheti azt az általa elkészített digitális képet, mely saját életének egy-egy szép pillanatát, eseményét, családtagját, vagy éppen házi kedvencét ábrázolja. A „Weil Leben Schön Ist!” felirat automatikusan íródik a képre.

Az így elkészült kép elmenthető, kinyomtatható és bárhol elhelyezhető (falon, munkahelyen stb.), mely egyrészt emlékezteti a kép készítőjét arra, hogy milyen pillanatokat veszíthet el saját gyorshajtása következményeként, másrészt – a kampány hírének továbbvitele mellett – további jó példával szolgálhat mások felé is.

A résztvevők által elkészített képek egy versenyen is részt vesznek, amennyiben legalább tíz szimpátia-szavazatot szereznek (értsd: legalább tízen lájkolnak rá). Tíz szavazat megléte esetén a kép részese lesz a versenynek. A képeket a kampány végén egy szakmai zsűri értékeli, és az első három helyezettet jutalmazzák (az érintettek 1 500 euró értékű utazási utalványt, Nikon digitális fényképezőgépet, illetve GoPro Hero akciókamerát nyerhetnek).

Az első önkéntes képkészítők között közismert német személyek, színészek, zenészek és celebek (pl. a Németország Hangja műsor nyertese, sztárfodrászok stb.) is vannak, akik saját fotóikon keresztül mutatták be, miért is veszik le a lábukat időben a gázról és melyek azok a pillanatok, amelyekről a jövőben sem szeretnének lemaradni. A közlekedők aktivizálásával a szervezők azt kívánták elérni, hogy a kampány híre a lehető legszélesebb körben terjedjen el, minél többen legyenek aktív részesei a programnak, és személyes jellegűvé tegyék a sebességtúllépés visszaszorítására irányuló küzdelmet.

„A fokozott online jelenlét nagy segítséget nyújthat abban, hogy az embereket érzékennyé tegye a közúti közlekedés biztonsága iránt” – jelentette ki Dr. Walter Eichendorf, a Német Közlekedésbiztonsági Tanács elnöke.

 

Háttér

A „Runter vom Gas” közlekedésbiztonsági kampány története csaknem egy évtizedes múltra tekint vissza. A Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium (BMVI), valamint a Német Közlekedésbiztonsági Tanács (DVR) által 2008-ban életre hívott kampányban a Német Állami Balesetbiztosítás (DGUV) is részt vesz annak érdekében, hogy a német utakon közlekedőket a lehető legnagyobb biztonság vegye körül, és kevesebben váljanak baleset részesévé, áldozatává.

A hivatalos szövetségi statisztikai adatok szerint 2015-ben 3 459 fő vesztette életét a német utakon, míg a baleseti sérültek száma megközelítette a 397 000 főt. Négy évvel korábban, 2011-ben még 4 009 halálos áldozatot követelt a közlekedés Németországban.

Az évtizedfordulót követően 2011-ben kiadott nemzeti Közlekedésbiztonsági Program azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ig szövetségi szinten 40%-kal csökkenjen a német utakon életüket vesztett személyek száma (ez 10%-kal alacsonyabb célkitűzést jelent az Európai Unió azonos időszakra vonatkozó programjához képest).

A „Runter vom Gas” kampány ennek a célkitűzésnek a teljesülésében kíván minél nagyobb szerepet betölteni, a leghatékonyabb közlési módok alkalmazásával, és a közlekedők széles körének az aktív bevonásával.

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

...
2024.05.04. 14:14

Jó magyar eredmény az önvezető autók versenyén

5. helyen zárt a HUMDA Lab az Abu Dhabi Autonomous Racing League önvezető autóversenyen.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.