Az Audi a MANN+HUMMEL szűrőipari beszállítóval együttműködve olyan részecskeszűrőt fejleszt elektromos autókhoz, amely összegyűjti a környező levegőben lebegő részecskéket.
A járművek hajtásrendszerétől függetlenül a közúti forgalomban lévő finom por 85%-át fék, gumiabroncs vagy útkopás okozza – ezért is fordulhat elő, hogy az olyan kötöttpályás járművek, mint a villamosok, jelentős „portermelők”. A legkisebb, szabad szemmel alig észrevehető porrészecskék mindössze néhány mikrométer méretűek, átmérőjük 10 mikrométer, ezért könnyen belélegezhetők. Az elmúlt évben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb szálló por határértékeket javasolt, de szakértők szerint Németország számos városi területén lehetetlen lenne betartani ezeket az új értékeket.
Az Audi a MANN+HUMMEL beszállítóval közösen kifejlesztett egy frontszűrőt, amely képes összegyűjteni a környezetéből származó részecskéket; hasonlóan működik, mint az egyes városokban már használt helyhez kötött rendszerek. A teszteket 2020-ban indították el, és négy évig fog futni – magyarázta Fabian Groh, az AUDI AG csatolórendszer-fejlesztési projektmenedzsere. A szűrőt beépítik a jármű hűtője elé, így csak néhány módosításra van szükség az autón, így a telepítési költségek alacsonyak. A szűrőelem vezérlése a kapcsolható hűtőlevegő-bemeneten keresztül történik, és mechanikai funkciója a porszívóéhoz hasonlítható. Hasonló elv szerint a finom porszemcsék a szűrőben maradnak, és a levegő továbbra is át tud áramlani rajta.
A szűrőt eddig az Audi e-tron tesztjárművekben használták. Menet közben a jármű mozgása révén passzívan szűr; levegő áramlik át a szűrőrendszeren, amely a legkisebb részecskéket is felfogja. Egy másik lehetőség a szűrés az álló töltés során. A már minden elektromos járműbe beépített ventilátor húzza át a környező levegőt a hűtőn keresztül. Ez ideális városi környezetben való használatra, ahol a részecskeszennyezés sokkal magasabb, mint a vidéki területeken.
A tesztjárműveken végzett értékelések nemcsak a szűrők hatékonyságának elemzésére szolgáltak, hanem annak megállapítására is, hogy a technológia befolyásolja-e a jármű általános használatát. Az Audi e-tron több mint 50 000 kilométeres tartóssági tesztje után egyértelmű volt a válasz: a szűrőknek nincs negatív hatása az elektromos jármű működésére, beleértve a forró nyári napokat vagy a gyorstöltést sem. A szűrő könnyen karbantartható, és csak a szokásos szervizintervallum elérésekor kell cserélni.
Minden a játékkal indul
A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_toyota_drift.jpg)
Minden a játékkal indul
A Toyota technológiai kutatási központjában a világon elsőként tudták összehangolni két önvezető autó határtartományon való mozgását.
Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban
Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_olasz_zona.jpg)
Parkolás, tankolás, útdíj Olaszországban
Számunkra idegen forgalomtechnikai megoldások és magas büntetési tételek intik óvatosságra az Itáliába utazót.
E-bringa ami mégsem az
Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2020/03/nemet_kerekparos_zona_resize.jpg)
E-bringa ami mégsem az
Lefoglaltak Hollandiában 3500 kínai elektromos kerékpárt közlekedésbiztonsági okokból. Már nem annyira kerékpárok, inkább motorkerékpárok.
Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek
Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_olasz_trukk.jpg)
Turisták a célpontjai az olasz autópálya-bűnözőknek
Új lopási módszert azonosított a hatóság Olaszországban. Az autópályákon működő bandák megtévesztéssel igyekeznek pénzt kicsalni az áldozataiktól.
Kereszteződés figyelés
Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_keresztezodes2_resize.jpg)
Kereszteződés figyelés
Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.
Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál
A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2024/07/2407_434_gozos_resize.jpg)
Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál
A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.
Válassz okosan, vezess biztonságosan
Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2023/10/2310_diaego_kampany.png)
Válassz okosan, vezess biztonságosan
Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.
A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban
A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.
![...](https://kreszvaltozas.hu/t43frasd/uploads/2022/04/2204_dugo_1.jpg)
A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban
A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.