Légtisztító Audi megoldás

2023.01.04. 15:29

Az Audi a MANN+HUMMEL szűrőipari beszállítóval együttműködve olyan részecskeszűrőt fejleszt elektromos autókhoz, amely összegyűjti a környező levegőben lebegő részecskéket.

A járművek hajtásrendszerétől függetlenül a közúti forgalomban lévő finom por 85%-át fék, gumiabroncs vagy útkopás okozza – ezért is fordulhat elő, hogy az olyan kötöttpályás járművek, mint a villamosok, jelentős „portermelők”. A legkisebb, szabad szemmel alig észrevehető porrészecskék mindössze néhány mikrométer méretűek, átmérőjük 10 mikrométer, ezért könnyen belélegezhetők. Az elmúlt évben az Egészségügyi Világszervezet (WHO) a korábbiaknál lényegesen alacsonyabb szálló por határértékeket javasolt, de szakértők szerint Németország számos városi területén lehetetlen lenne betartani ezeket az új értékeket.

Az Audi a MANN+HUMMEL beszállítóval közösen kifejlesztett egy frontszűrőt, amely képes összegyűjteni a környezetéből származó részecskéket; hasonlóan működik, mint az egyes városokban már használt helyhez kötött rendszerek. A teszteket 2020-ban indították el, és négy évig fog futni – magyarázta Fabian Groh, az AUDI AG csatolórendszer-fejlesztési projektmenedzsere. A szűrőt beépítik a jármű hűtője elé, így csak néhány módosításra van szükség az autón, így a telepítési költségek alacsonyak. A szűrőelem vezérlése a kapcsolható hűtőlevegő-bemeneten keresztül történik, és mechanikai funkciója a porszívóéhoz hasonlítható. Hasonló elv szerint a finom porszemcsék a szűrőben maradnak, és a levegő továbbra is át tud áramlani rajta.

A szűrőt eddig az Audi e-tron  tesztjárművekben használták. Menet közben a jármű mozgása révén passzívan szűr; levegő áramlik át a szűrőrendszeren, amely a legkisebb részecskéket is felfogja. Egy másik lehetőség a szűrés az álló töltés során. A már minden elektromos járműbe beépített ventilátor húzza át a környező levegőt a hűtőn keresztül. Ez ideális városi környezetben való használatra, ahol a részecskeszennyezés sokkal magasabb, mint a vidéki területeken.

A tesztjárműveken végzett értékelések nemcsak a szűrők hatékonyságának elemzésére szolgáltak, hanem annak megállapítására is, hogy a technológia befolyásolja-e a jármű általános használatát. Az Audi e-tron több mint 50 000 kilométeres tartóssági tesztje után egyértelmű volt a válasz: a szűrőknek nincs negatív hatása az elektromos jármű működésére, beleértve a forró nyári napokat vagy a gyorstöltést sem. A szűrő könnyen karbantartható, és csak a szokásos szervizintervallum elérésekor kell cserélni.

Legfrissebbek