2014.01.07, 09:50
Korai közlekedési jelzőlámpák

A közúti közlekedés ma már elképzelhetetlen forgalomirányító fényjelző készülékek nélkül. Ezek az eszközök különösen a nagyvárosokban, valamint a nagyobb forgalmú utak kereszteződésében segítik a forgalom áramlását, biztonságot nyújtva a közlekedőknek. Gondoljunk csak arra, mi lenne a helyzet, ha nem lennének jelzőlámpák például a fővárosi BAH csomópontban, az Örs Vezér téren, vagy a Hungária körút és a Kerepesi út kereszteződésében! 
Mint minden technikai találmánynak, így a közlekedési jelzőlámpáknak is saját történelmük van. Ez a történet csaknem másfél évszázaddal ezelőtt Európa egyik legfejlettebb országában, korának nagyhatalmának számító Angliában kezdődött. Az első közlekedési jelzőlámpa forgalomba helyezésére 1868. december 10-én Londonban került sor, a Westminster-palota előtti Great George Street és a Bridge Street kereszteződésben. 
A jelzőkészüléket John Peake Knight, nottinghami vasútmérnök (a Pullman kocsik kifejlesztője) találta fel, aki a vasúti közlekedésben alkalmazott szemaforhoz hasonlóan kívánta a közúti forgalmat szabályozni. Az eszköz piros, vagy zöld jelzést mutatott, amelyet éjszaka gázüzemű lámpa tett láthatóvá. A lámpa fényét egy kar mozgatásával szabályozták annak megfelelően, hogy a lámpa fénye szabad, vagy éppen tilos jelzést mutasson. Az úttörőnek számító gázüzemű közúti forgalomirányító jelzőlámpa azonban egy hónapig sem tölthette be szerepét, hiszen 1869. január 2-án felrobbant, és a szerencsétlenségben a szolgálatban lévő, a szerkezetet kezelő rendőr is életét vesztette.

A közúti forgalomnak a XX. század elejétől tartó jelentős növekedése, a gépjárművek megjelenése és rohamos elterjedése nem nélkülözhette a közúti jelzőberendezések fejlesztését. 1912-ben a Utah állambeli Salt Lake City-ben zöld és piros fényeket adó elektromos működési elvű jelzőlámpát alkalmaztak, amelyet rendőr szerkesztett.
Néhány év elteltével hasonló készülékek kezdték meg működésüket Cleveland-ben is. Utóbbi jellegzetessége, hogy a piros és zöld színek váltását megelőzően, a közlekedők figyelmének felhívása érdekében a jelzőrendszer hangos berregő jelzést is adott.
1920-ban jelent meg az első három színű (piros-sárga-zöld) jelzést mutató jelzőkészülék, amely a detroiti William Potts rendőrtiszt találmánya. Potts urat a találmánya miatt „Mr. Trafficlight”-nek is nevezték (jobbra a képen).
Az első modern, elektromos működési elvű közlekedési jelzőlámpát 1932-ben, ugyancsak az Egyesült Államokban fejlesztették ki (megalkotása Carlton Cole Magee nevéhez fűződik), amely tényleges üzembe helyezésére 1935-ben, Oklahoma városában került sor. Ez a jelzőrendszer lett a ma is használatos fényjelző készülékek alapja.
Kontinensünkön a 20-as években jelentek meg az első, elektromos üzemeltetésű jelzőlámpák. Az 1924-ben Berlinben felállított első közlekedési torony tetején lévő jelzőlámpákat a toronyban szolgáló rendőr kézzel szabályozta, míg Nagy Britanniában az első elektromos közlekedési lámpa 1927-ben Wolverhampton városában kezdte meg kísérleti működését. 
Magyarország sem maradt el a közúti technikai fejlesztések sorából, hiszen 1926-ban Budapesten rendszerbe állították az első közúti jelzőlámpát a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél, a Corvin Áruház tőszomszédságában.
 

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!

...
2024.04.13. 14:37

Harcolnak a forgalom-ellenőrző kamerákkal

Többek között denevérdobozokkal próbálják eltakarni a forgalomellenőrző kamerákat az ellenzők Londonban, így tiltakozva a dugódíj ellen. Nem Batman áll a jelenség mögött!

Túl vannak az egymillión

A BMW egymilliónál több elektromos autót értékesített, ez a szegmens lett náluk a húzóágazat.

...
2024.04.12. 05:47

Túl vannak az egymillión

A BMW egymilliónál több elektromos autót értékesített, ez a szegmens lett náluk a húzóágazat.

Elektromos autóval mentik az elektromos autókat

Elektromos segélykocsi siet a lemerült akkus elektromos autókhoz Ausztráliában. Nagyok a távolságok, kevés a töltő.

...
2024.04.11. 10:19

Elektromos autóval mentik az elektromos autókat

Elektromos segélykocsi siet a lemerült akkus elektromos autókhoz Ausztráliában. Nagyok a távolságok, kevés a töltő.