2023.12.21, 18:45
Kilométer milliomosok

Másfél millió kilométert vezetett le balesetmentesen két autóbusz-vezető, akiket Békés vármegyében elismerésben részesített a rendőrség is.

Békésben idén a Volánbusz Zrt. két autóbusz-vezetője, Megyeri Sándor és Bujdosó Gábor érte el, hogy másfél millió kilométert vezetett le baleset nélkül. A munkahelyük mellett a Békés Vármegyei Balesetmegelőzési Bizottság is elismerésben részesítette őket, Hudák Pál r. ezredes, a Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányság rendészeti rendőrfőkapitány-helyettese, a bizottság elnöke december 21-én gratulált nekik. Megyeri Sándor 23 éve autóbuszsofőr, mindig távolsági vonalakon járt. Tizennégy évig a Békéscsaba–Dunaújváros vonalon, most a Békéscsaba–Budapest közti járatokon vezetett. Szereti a munkáját, amelynek vannak szépségei, de nehézségei is bőven.

– Sajnos szinte mindennap adódnak olyan helyzetek, amikor mások szabálytalansága miatt kell dönteni, cselekedni. A hirtelen sávváltások problémáját mindenképpen kiemelném – mondta Megyeri Sándor. – A gépkocsivezetők nem veszik figyelembe, hogy egy összességében, az utasokkal együtt több mint 15 tonnás busz nem úgy fékezhető, mint egy személyautó. Sokszor úgy váltanak sávot, hogy nekem jelentősen lerövidül a követési távolságom, ami rendkívül veszélyes. Azért tartok szabályos követési távolságot, hogy jól lássam, mi történik előttem, és időben tudjak reagálni. A hirtelen sávot váltó autósok viszont rendszeresen úgy jönnek be elém, hogy nem marad meg a biztonságos távolság.

Azt is hangsúlyozta: mindig megkéri az utasait, hogy foglaljanak helyet, mert álló utast a budapesti járaton nem szállíthat, és nem véletlenül van ez a szabály. Bármikor adódhat olyan forgalmi helyzet, amikor hirtelen fékeznie kell. Nagyon igyekszik figyelni, úgy lassítani, fékezni, hogy a mögötte ülők kényelmesen utazzanak, de előfordul, hogy nem a saját hibájából kialakuló helyzetben neki kell elkerülnie a balesetet. A felfokozott életritmusból adódóan előfordul, hogy az utasokkal a kommunikáció is több türelmet igényel, de vannak olyanok is, akik rendre apró figyelmességekkel köszönik meg, hogy biztonságosan célba juttatta őket. A karácsony közeledtével kapott már csokoládét, szaloncukrot, de év közben a kecskeméti pihenőjénél gyakran meghívják egy kávéra is. Ez nagyon jóleső érzéssel tölti el.

– Hetente általában négyszer, de van, hogy ötször dolgozom, és teszem meg oda és vissza autóbusszal az összesen nyolcórás utat. Kora este, negyed 7 körül érkezem Békéscsabára, akkor még megtankolom, rendbe teszem a járművet. Kevés kivétellel ugyanazzal a busszal járok, szinte magaménak érzem, vigyázok rá. Szenteste napján is fél 8 körül érek majd haza.

Kollégája, Bujdosó Gábor is dolgozik karácsonykor, bár ő 25-én és 26-án rója majd a kilométereket.

– Kötegyánban lakom, Gyulára és Körösnagyharsányba vezetek járatokat, hajnali 4 órától este 6-ig dolgozom a megfelelő pihenőidővel. Pályakezdőként tehergépkocsi-vezető voltam, majd 1992. április elsején letten buszvezető. És ez nem vicc, tényleg 31 éve vagyok a Volánnál – mondta mosolyogva Bujdosó Gábor. – Most napi 300 kilométert teszek meg, itt, vidéken sok a törzsutas. Az emberek naponta utaznak dolgozni, iskolába egyik településről a másikra. Türelmes, higgadt sofőr vagyok, igazodom a menetidőhöz, de betartom a szabályokat, és az útviszonyoknak megfelelő sebességgel vezetek. A vonalon, ahol járok, van olyan szakasz, ahol indokolt az óvatosság. Sokszor nem is értem azokat, akik például egy keskenyebb vagy rosszabb minőségű úton, esetleg a szembeforgalom miatt akár szűken is megelőznek úgy, hogy nem mennek sokkal gyorsabban, mint én, ráadásul aztán nem sokkal később lekanyarodnak. Én nem vállalok kockázatos manővereket.

Erre tanította a nagylányát is, amikor autóvezetésből vizsgázott. Az előzés feltételeit például úgy kérte számon tőle, hogy ha éjszaka álmából felkeltik, akkor is fel tudja sorolni, és a gyakorlatban is figyeljen rá. Arra is felhívta a figyelmét, hogy nem elég a számítógépes oktatóprogramokon bejelölni a KRESZ-kérdésekre a jó választ, az adott szabályt és a forgalmi helyzetet értelmezni kell, a valóságban meg kell nézni, meg kell élni ahhoz, hogy értsük: a szabályok logikusak, a balesetek megelőzését, a biztonságot szolgálják.

– A lányom Nyíregyházán lakik, gyakran meglátogatjuk. Az út egyik szakaszán rendszeresen van rendőri ellenőrzés, ott olyan szépen, a külterületen megengedett sebességgel, 90-nel halad a forgalom. Miért nem lehet így akkor is, ha éppen nincs ellenőrzés? – teszi fel a kérdést Bujdosó Gábor. – Hiszen mindenkinek a saját érdeke lenne, hogy ahová elindult, oda biztonságosan meg is érkezzen.

A két autóbusz-vezetőnek Hudák Pál r. ezredes, vármegyei rendészeti rendőrfőkapitány-helyettes megköszönte, hogy felelősségteljesen végzik a munkájukat, szabályosan közlekednek, jó példát mutatnak.

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

...
2024.04.30. 08:34

Közlekedésbiztonsági utca a XI. Rendőrnapon

A XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon április 27-én „Közlekedésbiztonsági utcát” is találhattak a Városligetbe látogatók. Látogató pedig voltak bőven!

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

...
2024.04.27. 07:35

Az idei kedvenc kerékpárút

A Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyei Beregi kör kerékpárút lett az Év kerékpárútja.

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.