Kalandozzunk a katonák világába

2021.09.09. 09:59

A hadseregek speciális felépítésű járműveket igényelnek, ebből mutatunk be kettőt. Mindkettő Peugeot műszakiságú, az egyik azért érdekes mert egy Európában nem kapható pick-upra épül, a másik pedig elektromos.

A Peugeot a fejlődő régiókban kínálja a platós Landtrek típust. Katonai járműként térhet vissza Európába, miután a katonai járművek fejlesztésére szakosodott francia Technamm az általuk átépített pickupot felkínálta a francia fegyveres erők szolgálatára. A jármű a különleges erők innovációs hálózatának idei szemináriumán és kiállításán, a Sofins 2021 (Special Operation Forces Innovation Network Seminar and Exhibition) rendezvényen mutatkozott be. A speciális polgári, katasztrófavédelmi és katonai járművekre szakosodott cég korábban már tervezett és gyártott a francia hadsereg számára csapatszállító és felderítő gépkocsit. A hosszan szolgáló Peugeot P4 kiváltására tervezett Technamm Masstech alapjait azonban – kellőképpen robusztus hazai összkerékhajtású modell hiányában – egy japán típus adta.

A frissen bemutatott Technamm Land Tech 3.5 ezzel szemben a Peugeot Landtrek 4×4-es platós kisteherjárműre épül. Az állandó összkerékhajtású típus teherbírása kiviteltől függően 1,0-1,2 tonna, a legnagyobb vontatható tömeg eléri a 3,5 tonnát. Szabad hasmagassága civil változatban 235 mm (kerékmérettől függően), a jármű képes 600 mm mély gázlón áthajtani, a hátsó differenciálmű pedig elektronikusan zárható, ami az összkerékhajtással együtt a terepalkalmasságot javítja.

A Technamm céljainak a duplafülkés változat felelt meg: ennek második üléssorában elfér három katona. A platón szükség esetén további ülőhelyeket alakítanak ki (a menetirányra merőlegesen). A tetőlemezre szerelt csomagtartó kerettel bővíthető a Land Tech 3.5 szállító kapacitása, míg a fülke mögé szerelt bukókeretre kommunikációs berendezések és fegyverzet rögzíthető – a prototípusra egy 12,7 mm-es nehézgéppuskát szereltek. A kocsi karosszériáját nem páncélozták, de felszerelték a légi szállításhoz szükséges rögzítési pontokkal.

A Peugeot Landtrek kétféle motorral készülhet. A kisebb egy 1,9 literes dízelmotor 150 lóerővel és 350 Nm nyomatékkal, a sebességváltója Getrag fejlesztésű, hatfokozatú manuális kapcsolású. Az erősebb motor 2,4 literes, szintén soros négyhengeres, de benzines: a teljesítménye 210 lóerő, a legnagyobb forgatónyomatéka 320 Nm. Ehhez a motorhoz hatfokozatú kézi vagy szintén hatfokozatú automata sebességváltó társítható.

A Technamm nem hozott nyilvánosságra további technikai részleteket, mivel a Land Tech 3.5 katonai célú prototípus. Valamivel többet árultak el azonban egy másik, szintén Peugeot alapú fejlesztésükről, az ExpertTech–ről. Ez a Peugeot Expertr tíípusra alapul, annak is tisztán elektromos kivitelére. A haszonjármű rakterét speciális padlózattal tették többfunkcióssá: a csúszásgátló fémpadlón a különböző szerelvények (pl. fegyvertartó állvány, adminisztrációs állomás, rádió, határoló- és rögzítőfalak stb.) tetszőleges helyen és pozícióban beépíthetők. Az autó így gyorsan átszerelhető az adott bevetés kívánalmai szerint: így katonai, polgári vagy katasztrófavédelmi célokra egyaránt megfelel. A személyzet biztonságos utazásáról és munkavégzéséről integrált biztonsági övvel szerelt, szintén tetszőlegesen áthelyezhető, 90 fokonként elforgatható ülések gondoskodnak.

Peugeot Katonai Autok 1
Elektromos katonai furgon: biztosan nem fejlesztik ki, ha nincs rá igény

Ahogy a Landtrek esetében, a Peugeot e-Expert hajtásláncát sem módosította a Technamm. A 100 kW (136 LE) teljesítményű villanymotort választhatóan 50 vagy 75 kWh kapacitású akkumulátor táplálja, amelyek 230 / 330 kilométerre elegendő energiát képesek tárolni. 130 km/óra végsebességével a Peugeot e-Expert (és az arra épülő ExpertTech) országúti közlekedésre is alkalmas, de elektromos üzeme elsősorban olyan környezetben jelent előnyt, ahol szempont a csendes, károsanyag-kibocsátástól mentes használat lehetősége.

Legfrissebbek