2014.09.17, 15:37
Jogsi nélkül vezetett 40 tonnás járműszerelvényt

A Nógrád Megyei Rendőr-főkapitányság jelzése alapján 2014. szeptember 10-én 11:45 órakor a 21-es számú főút 50 km szelvényében a rendőrök ellenőrzés alá vontak egy nyergesvontatóból és félpótkocsiból álló (5 tengelyes, 40 tonnás) járműszerelvényt. A járművet egy 22 éves budapesti férfi vezette, aki érvényes vezetői engedélyt nem tudott bemutatni, mivel azzal soha nem rendelkezett (semmilyen kategóriára, még segédmotoros kerékpárra sem!). 


Hiányzott továbbá az árufuvarozási engedély is, ezen kívül a járműszerelvény vezetője a vezetési és pihenési időre vonatkozó valamennyi előírást megszegte (ezt gyakorlatilag rendszeresen tette, amikor tehergépjárműbe ült). A fiatalember a rendőrök kérdésére elmondta, hogy évekkel ezelőtt édesapja tanította meg gépkocsit vezetni. Közlekedési ismeretekből és vezetési gyakorlatból soha nem vizsgázott,  KRESZ tanfolyamra egyáltalán nem  járt, a közlekedési szabályokat pedig magától, önszorgalomból tanulta meg (legalábbis azokat, melyeket szerinte ismernie kell).
Igencsak meglepő a fiatalember nyilatkozatának az a része, mely szerint 18 éves kora óta a hazai és nemzetközi áruszállításban egyaránt részt vesz, s rendszeresen közlekedik nyergesvontatóval. Az eltelt négy év során még soha nem bukott le, egyetlen alkalommal sem vonták ellenőrzés alá, sem belföldön, sem külföldön. A 22 éves sofőrt egyébként egy meghatározó hazai hipermarket-lánc egyik beszállító cége alkalmazza „feketén”, mindenféle bejelentés nélkül. Az ellenőrzés során az egyedüli pozitívum az volt, hogy a járművezető használta a biztonsági övet.
Az ügyben hivatalból több eljárás is indul, ezek egy része a járművezetőt (közigazgatási és szabálysértési eljárások), más része pedig a fiatalembert alkalmazó munkáltatót érinti. Az eset mindenesetre megdöbbentő, s elgondolkodtató. Megdöbbentő, hiszen az eset egyértelműen mutatja, hogy 40 tonnás nyergesvontatók és kamionok volánja mögött is ülhetnek olyan személyek, akik vezetői engedéllyel soha nem rendelkeztek, s biztonságos vezetésre alkalmas állapotuk enyhén szólva kétséges. Márpedig, ha ilyen gépjárművel okoznak balesetet, annak következményei szinte kivétel nélkül súlyosak.
Érthetetlen az is, mi vesz rá egy fiatalembert arra, hogy képzettség és mindenféle engedély nélkül rendszeresen részt vegyen a belföldi és nemzetközi áruszállításban,  ráadásul a legnagyobb tömegű és méretű közúti járművel, mely vezetését jogszabály a fejlett világban mindenhol speciális feltételek teljesítéséhez köti.
Végezetül a munkáltató felelőtlensége is mélyen elgondolkodtató, hiszen a legalapvetőbb közlekedésbiztonsági érdekeket figyelmen kívül hagyva rendszeresen – ráadásul „feketén” – alkalmazott gépkocsi-vezetőként olyan személyt, aki erre semmilyen képzettséggel, engedéllyel nem rendelkezett.  A munkáltató ezáltal – amellett, hogy fuvaronként akár több tízmilliós értéket is rábízott a sofőrre – közvetett módon rendszeresen, rendkívüli mértékben veszélyeztette a közúti közlekedésben részt vevők biztonságát, életét, testi épségét, egészségét. 

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

...
2024.04.25. 06:19

Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott

Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

...
2024.04.23. 13:15

2026-ban Budapesten

A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

...
2024.04.20. 17:09

Terjed a roliellenesség

Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

...
2024.04.18. 09:19

Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra

Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

...
2024.04.17. 11:11

Big data a napi autózásban

Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

...
2024.04.16. 10:21

Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?

A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

...
2024.04.15. 14:32

Napfény, meleg, és motorkerékpárok!

Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.

...
2024.04.15. 13:14

Seprűvel a vihar ellen

A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.