A fáradtan vezetés veszélyével sajnos a járművezetők többsége nincs tisztában. Közúti ellenőrzése nem megoldott (Európa más országaiban sem, ahol erre évekig konkrét kísérletek folytak), s a fáradtság többnyire a baleseti statisztikákban sem jelenik meg. Márpedig a témakör minden figyelmet megérdemel, hiszen szakértői vélemények alapján a személysérüléses közúti balesetek csaknem egyötödében valamilyen szinten szerepet játszik a fáradtság, a kipihentség hiánya.
Az elalvásos balesetek visszaszorítása terén kiemelkedően nagy potenciál rejlik a gépjármű-technikai fejlesztésekben, ezen belül az intelligens technikai eszközök kifejlesztésében és széles körű elterjesztésében. Ezen a területen első sorban a gépjárműbe beépített intelligens (ITS) eszközöktől várhatók jelentős eredmények.
A prémium márkákban és a magasabb felszereltségű modellekben már ma is elérhetők az olyan eszközök, melyek a sávelhagyásra, a bizonytalan sávtartásra, vagy éppen a biztonságos követési távolság csökkenésére hívják fel a figyelmet, s szükséges esetben akár beavatkozásra is képesek (lassítással, korrigálással, fény- illetve hangjelzés alkalmazásával stb.)
Egyre elterjedtebb az ACC, azaz Adaptive Cruise Control, melyet egyre több márka esetében lehet rendelni (nem csak a prémium márkáknál). Az ACC egy olyan intelligens tempomat rendszer, ami lelassítja vagy felgyorsítja a gépjárművet annak függvényében, hogy halad-e a forgalmi sávban előttünk másik jármű. A gépjármű vezetője (a hagyományos tempomathoz hasonló módon) a kormányról, vagy műszerfalról vezérelve beállítja a maximális sebességet, ezt követően pedig szenzorok felügyelik az adott forgalmi sávban elöl haladókat. Az ACC rendszere az információk alapján avatkozik be a jármű mozgásába (fékezve, vagy gyorsítva), ügyelve a biztonságos követési távolság megtartására (ez a képen láthatóan 2 másodpercnyi követési távolságot jelent).
Az ITS területén jelenleg számos fejlesztés van folyamatban, jármű-, alkatrész-, valamint tartozékgyártó cégek által egyaránt. A német cégóriás, a Bosch-Csoport fejlesztése például olyan technikai megoldás létrehozására irányul, mely a gépjármű kormányzása módjának, jellemzőinek megfigyelésén alapszik, elektronikus kormány szervo, illetve más szenzorok segítségével.
Kormányzásunk módjából ugyanis következtetni lehet a járművezető fáradtságára, kimerültségére (pl. útkanyarulat, kanyarodás, vagy sávelhagyás esetén váratlan, hirtelen, azaz nem folyamatos kormánymozdulat végzése stb.), azaz olyan állapotára, mely a biztonságos közlekedéssel részben, vagy egyáltalán nem összeegyeztethető. Fáradtság észlelése esetén a szoftver jelzést ad a járművezető felé (pl. egy kávéscsésze jelenik meg hangjelzés kíséretében a műszerfalon, a visszapillantó tükörben, vagy hangos beszéd javasolja a járművezetőnek a pihenő tartását stb.). Emellett természetesen egyéb beavatkozásra, pl. a sebesség automatikus csökkentésére is van technikai lehetőség.
A Bosch AG az említett technikai megoldást alapvetően személygépkocsikban és a könnyű haszongépjárművekben, valamint a tehergépjárművekben kívánja alkalmazni. Az előzőek mellett kísérletek folynak olyan multifunkcionális belső visszapillantó tükrökkel, melyek az „eredeti” funkció mellett a tolatóradar képének megjelenítésére, továbbá a járművezető szemének, a pupilla mozgásának, a pislogás gyakoriságának, valamint a szem átlagosnál hosszabb idejű becsukódásának megfigyelésére egyaránt alkalmasak lehetnek.
Az intelligens rendszer veszély esetén azonnal reagál a járművezető felé, figyelmeztetve őt a pihenő szükségességére. Az ismertetett technikai eszközök a hatékonyság növelése érdekében természetesen össze is hangolhatók, kombinálhatók, valamint egy speciális szoftver segítségével ki is egészíthetők.
Adott a lehetőség arra is, hogy az ITS eszközök által észlelt információk összevethetők legyenek az olyan fontos adatokkal, mint például a jármű sebessége, a napszak, a látási viszonyok alakulása, valamint a megtett vezetési idő, hiszen fáradtságunkra nem csak az ébrenlét időtartama, hanem más tényezők is befolyással bírnak.
A fáradt állapotban történő járművezetés visszaszorítása, valamint az elalvásos balesetek megelőzése terén az egyik legnagyobb hatás az ITS eszközöktől várható. Ezért reméljük, hogy az ITS megoldások a közeli jövőben széles körben elterjednek, s az alapvetően biztonsági, és nem kényelmi jellegű megoldások anyagilag is elérhetővé válnak az új gépjárművet vásárlók körében.
Hétvégi program Debrecenben
Ismét megrendezik a „Debrecen Drive” autó- és járműipari rendezvényt a Nagyerdőben.

Hétvégi program Debrecenben
Ismét megrendezik a „Debrecen Drive” autó- és járműipari rendezvényt a Nagyerdőben.
Szentendrei program ajánlat
Vasárnap ingyenesen látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a közlekedési kultúra napján.

Szentendrei program ajánlat
Vasárnap ingyenesen látogatható a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum a közlekedési kultúra napján.
Hogy halad a munka az Árpád hídnál?
Budapesti Flórián téri munkák: a bontással és az állványépítéssel egy időben elkezdődött a javítás.

Hogy halad a munka az Árpád hídnál?
Budapesti Flórián téri munkák: a bontással és az állványépítéssel egy időben elkezdődött a javítás.
Biodízel az új Skodákba
A gyártósorról leguruló minden új dízel Skoda tankjába az első töltés hidrogénezett növényi olaj (HVO) üzemanyaggal történik.

Biodízel az új Skodákba
A gyártósorról leguruló minden új dízel Skoda tankjába az első töltés hidrogénezett növényi olaj (HVO) üzemanyaggal történik.
BKK nosztalgiaszezon Budapesten
A BKK régi villamosokat, klasszikus Ikarus autóbuszokat, veterán trolikat és az 1969-ben gyártott első Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is bemutatja az október végéig tartó nosztalgiaszezonban.

BKK nosztalgiaszezon Budapesten
A BKK régi villamosokat, klasszikus Ikarus autóbuszokat, veterán trolikat és az 1969-ben gyártott első Budapestre szállított szovjet metrókocsikat is bemutatja az október végéig tartó nosztalgiaszezonban.
Rendőrnap a szép időben a Városligetben
Még tartanak a délutáni programok Budapesten, a Városligetben a XII. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.

Rendőrnap a szép időben a Városligetben
Még tartanak a délutáni programok Budapesten, a Városligetben a XII. Országos Rendőr- és Tűzoltónapon.
Csökkent a használt elektromosok ára
Mint mindig, a piacformáló állami elektromosautó vásárlási támogatás idején, úgy most is lejjebb mentek a használt villanyautók árai.

Csökkent a használt elektromosok ára
Mint mindig, a piacformáló állami elektromosautó vásárlási támogatás idején, úgy most is lejjebb mentek a használt villanyautók árai.
Az önvezető, ami nem az
Kína korlátozza az "önvezető" kifejezés használatát az autóreklámokban.

Az önvezető, ami nem az
Kína korlátozza az "önvezető" kifejezés használatát az autóreklámokban.