2020.08.06, 08:59
Idős sofőrök: hol a kockázat és kinek?

Az autóvezetés a függetlenség és a mobilitás egyik alapja. S bár tény, hogy az öregedés fizikai és szellemi velejárói hatással vannak a járművezetésre, azonban egyáltalán nem biztos, hogy a kor előrehaladtával a fiók mélyére kell süllyeszteni a slusszkulcsot.

Az öregedés egyéni folyamat, amely mindenkénél másképp zajlik. Persze vannak olyan egészségügyi problémák, amelyeket nehéz elkerülni: ilyenek a látáscsökkenés, a hallásproblémák, a reflexek lassulása, a koncentráció és a figyelem fenntartásának nehézsége, illetve a mozgásszervi problémák. Az említettek a mindennapokban is szokásrendváltást, figyelmet kívánnak, az utakon azonban veszélyesek is lehetnek.

Valóban veszélyt jelentenek az idősek?

Sok az idős sofőr az utakon. Elsősorban nem a sokat emlegetett elöregedő társadalom-elmélet miatt, egyszerűen Magyarországon a tömeges jogosítványszerzés a késő hetvenes-, és a nyolcvanas években vált jellemzővé. Így ez az első, széles körben jogosítványhoz jutó generáció ért be az időskorba, számukra a vezetés természetes, az életmód része, és élnek is vele, amíg lehet, jelenlétük az utakon természetes, ugyanúgy mint a kezdő sofőröké.

Arról azonban megoszlanak a vélemények, helyes-e egy bizonyos életkor fölött a volán mögé ülni? Az átlag vélekedés szerint az idősebb generáció nagyobb kockázatot jelent az utakon, mint a fiatalság, a statisztikai alapján azonban korántsem ennyire fekete-fehér a helyzet: a Swansea University 2016-os kutatásai azt mutatják, hogy a 70 év feletti sofőrök 3-4-szer kevesebb balesetet okoznak, mint a 17-21 év közötti korosztály, ugyanakkor a 75 év feletti számadatokban megfigyelhető egy enyhe kiugrás. Az elemzés a balesetek típusaira is kitér, az eredmények pedig arról számolnak be, hogy a fiatalok körében a balesetek többnyire gyorshajtás és a jármű feletti kontroll elveszítésének a számlájára írhatók, míg az idősebb korosztálynál a koccanások a jellemzőek, amelyek általában a figyelmetlenségre vezethetők vissza.

Professzor dr. Nemes György traumatológus, a Közlekedéstudományi Egyesület Közlekedésegészségügyi Szakosztályának elnöke így fogalmazott: „az idősebb sofőrök reakcióideje nagyobb a fiatalsághoz képest, ugyanakkor az is igaz, hogy lassabban és átgondoltabban közlekednek: odafigyelnek az autó műszaki állapotára, betartják a biztonsági előírásokat, jellemzően nem vezetnek alkoholos befolyás alatt, sem pedig éjszaka vagy rossz időjárási körülmények között.”

Így őrizhető meg a biztonság

Az egészség – fizikai és mentális formában is – kulcsfontosságú a biztonságos közlekedésben, így az idős sofőröknek érdemes az átlagosnál gyakrabban felkeresni a háziorvost és elvégeztetni egy általános ellenőrzést: a látásélességet normál körülmények között is célszerű évente tesztelni, majd a változásokhoz mérten igazítani szemüveget, vagy a kontaktlencsét. Hasonló a helyzet a hallással is, szintén ajánlott bizonyos időközönként megvizsgáltatni, ha pedig a háziorvos hallókészülék viselését írja elő, azt feltétlenül használni kell autóvezetés közben is. A jó alvás is csodákra képes, érdemes az esti rutint úgy kialakítani, hogy a pihentető alvás meglegyen. Időskorban gyakori panasz az alvászavar és az álmatlanság, ezekről szintén érdemes szakemberrel konzultálni, és azt is ellenőrizni, hatással vannak-e a nyugtató-altató készítmények a vezetési képességre.

Az autóban ülve kiemelten lényeges a megfelelő koncentráció és figyelem: ki kell tapasztalni, hogyan sikerül a leghatékonyabban fenntartani a figyelmet, hiszen fontos odafigyelni a követési távolság betartására, illetve arra, hogy az autó a forgalom ütemének megfelelően, a többi járművel harmóniában haladjon. Fontos az idősek esetében is, hogy a sofőr tisztában legyen saját képességeivel. Ha bizonyos forgalmi szituációk kényelmetlennek vagy nyugtalanítónak tűnnek, érdemes azokat elkerülni: legyen szó egy forgalmas kereszteződésről vagy a magas sebességet megkívánó autópályákról.

Az intő jelek

Az öregedés egyáltalán nem jelenti azt, hogy örökre el kell búcsúzni a vezetéstől, viszont van néhány intő jel, amelyet felfedezve érdemes elgondolkozni azon, biztonságos-e a volán mögött maradni. Magyarországon ugyan nincs felső korhatára a jogosítványszerzésnek, viszont a kor előrehaladtával egyre rövidebb időtartamon belül – 40 éven felül már ötévente, 65 éven felül háromévente, 70 után pedig kétévente – kell megújítani a jogosítványt, a döntés pedig a háziorvos kezében van.

A látáscsökkenés eredményeként homályossá válhatnak a közlekedési táblák és lámpák, a hallásproblémák pedig a megkülönböztető jelzések, vagy a dudálás figyelmen kívül hagyásával járhatnak. A memóriaproblémák megnyilvánulhatnak abban, hogy az idős sofőr eltéveszti a kijáratokat, elfelejt irányjelzőt használni, esetleg eltéved, a reflexek csökkenése hirtelen fékezéssel vagy sávváltásokkal járhat. Ha a sofőr ezen problémák közül bármelyikkel egyre gyakrabban szembesül, érdemes a háziorvoshoz fordulnia, és kikérni a véleményét a jogosítvánnyal kapcsolatban!

Felismerés és támogatás

A legfontosabb, amit az idős sofőr tehet, az a felismerés és az elfogadás. Természetes, hogy az idő előrehaladtával egyes képességek csökkennek: előfordulhat, hogy valaki 40 éven keresztül tökéletesen és balesetmentesen közlekedett, a megváltozott egészségügyi kondíció azonban már nem teszi lehetővé, hogy beüljön a volán mögé. Ezt rendkívül nehéz elfogadni és feldolgozni, egy hasonló szituációt követően az idős ember akár depresszióba, elszigeteltségbe is zuhanhat, hiszen az emberek ma a jogosítványukat a függetlenség szimbólumaként tarthatják számon. Ebben a helyzetben nagy segítséget jelenthet a család őszintesége, aki tisztelettel, előítéletek és általánosítás nélkül képes meggyőzni az idős családtagot arról, hogy az autóvezetés többé nem biztonságos a számára. Sokat segíthet más mobilitási alternatívák felkínálása a család vagy a rokonok részéről, így az idős családtag nem érzi majd úgy, hogy teljesen el lett vágva a külvilágtól.

Gyakoribb az autóelkobzás, mint gondolnánk

Több európai országban is az autó elkobzásával járhat, ha valaki durván megszegi a közlekedési szabályokat.

...
2024.03.28. 14:33

Gyakoribb az autóelkobzás, mint gondolnánk

Több európai országban is az autó elkobzásával járhat, ha valaki durván megszegi a közlekedési szabályokat.

Ha nem Fiat, akkor Vespa

Igazi sztár lett abból a 103 éves olasz hölgyből, aki jogosítvány nélkül Fiatot vezetett.

...
2024.03.26. 13:22

Ha nem Fiat, akkor Vespa

Igazi sztár lett abból a 103 éves olasz hölgyből, aki jogosítvány nélkül Fiatot vezetett.

„Sweet sixteen”

Billy Idol dalában jobban hangzik, a Központi Statisztikai Hivatal összesítésében már kevésbé, a 16-os szám, amely felé a személyautóink átlagéletkora tart.

...
2024.03.23. 07:45

„Sweet sixteen”

Billy Idol dalában jobban hangzik, a Központi Statisztikai Hivatal összesítésében már kevésbé, a 16-os szám, amely felé a személyautóink átlagéletkora tart.

Követik az idők szavát: páncélozott Toyota

Gyári extraként rendelhető páncélozás a Toyota Hiluxhoz: de nem az európai piacon.

...
2024.03.20. 11:05

Követik az idők szavát: páncélozott Toyota

Gyári extraként rendelhető páncélozás a Toyota Hiluxhoz: de nem az európai piacon.

2,6 millió km-t futott Toyota: és még bírta volna

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban.

...
2024.03.16. 08:05

2,6 millió km-t futott Toyota: és még bírta volna

Tizenhat év alatt hétszer tette meg a Föld és a Hold közötti távolságot egy Toyota pickup az Egyesült Államokban.

Ilyen sem történik sokszor

Megbírságoltak egy 103 éves olasz nőt, mert lejárt jogosítvánnyal és biztosítás nélkül vezetett.

...
2024.03.15. 07:05

Ilyen sem történik sokszor

Megbírságoltak egy 103 éves olasz nőt, mert lejárt jogosítvánnyal és biztosítás nélkül vezetett.

Autók negatív extrákkal

450 ezer kilométert tüntettek el egy Volvo számlálójából, hogy jobb áron eladhassák. Ilyen és ehhez hasonló rekordok születtek tavaly.

...
2024.03.14. 11:24

Autók negatív extrákkal

450 ezer kilométert tüntettek el egy Volvo számlálójából, hogy jobb áron eladhassák. Ilyen és ehhez hasonló rekordok születtek tavaly.

LEGO-BMW csodák

A Speed Champions sorozat 676 alkatrészből álló újdonságaként lesznek kaphatók a BMW versenyautói LEGO-készletben.

...
2024.03.10. 14:18

LEGO-BMW csodák

A Speed Champions sorozat 676 alkatrészből álló újdonságaként lesznek kaphatók a BMW versenyautói LEGO-készletben.