Hol szennyeznek az elektromos autók?

2021.11.10. 15:49

Például Lengyelországban több szén-dioxidot generál az elektromos autó használat, mivel az elektromos energia többségét szénfűtésű erőművekből nyerik.

Az elektromos autók használata során a belső égésű motorokhoz mért széndioxid kibocsátás megtakarítás attól függ, mi módon nyerik az elektromos energiát, amit elhasználnak. Számít, hogy mivel fűtik az erőműveket, illetve az is, hogy a nap mely időszakában töltik ezeket a gépkocsikat. A legjobb a helyzet Svájcban, ahol atom- és vízierőművek biztosítják az elektromos áramot, itt 100 százalék a széndioxid kibocsátási megtakarítás. Utána következik Norvégia 98, Franciaország 96, Svédország 95 és Ausztria 93 százalék széndioxid kibocsátási megtakarítással a belső égésű motorral szerelt gépkocsikhoz képest.

Az utolsó helyen áll Ciprus 4 százalékkal, előtte van Szerbia 15 és Hollandia 37 százalékkal. Az elektromos gépkocsik legnagyobb európai gyártója, Németország 55 százalékos megtakarítást ért el a Radiant Energy Group (REG) tanulmánya szerint. Németországban és Spanyolországban azonban, ahol a nap-és a szélenergia-termelésbe hatalmas összegeket fektettek, a megújuló energiaforrások tárolásának hiánya azt jelenti, hogy a közlekedésből fakadó széndioxid kibocsátási megtakarítás erősen függ attól, hogy a nap mely időszakában töltik fel ezen gépkocsikat. Ha délután, amikor a napsugárzás és a szél erőteljes, 16-18 százalékkal több széndioxid-kibocsátását lehet megtakarítani, mint éjszaka, amikor az elektromos hálózatokat gáz-, vagy szénerőművek táplálják.

A Glasgowban zajló ENSZ-klímakonferenciához időzített elemzés készítői arra figyelmeztetnek, hogy az autóipar képessége a kibocsátás-csökkentésre arról függ, hogy jobb módokat találjanak az elektromos hálózatok karbonlábnyomának a csökkentésére, a megújuló energia tárolására, amely kihívással még számos európai országnak szembe kell néznie.

Legfrissebbek