Hol a legveszélyesebb autózni Európában?

2022.04.21. 12:03

Összeállították az EU tagállamok közlekedésbiztonsági sorrendjét. Volt aki fejlődött, volt aki hátrébb szorult.

Az Európai Bizottság Mobilitási és Közlekedési Főigazgatósága a 2021-re vonatkozó előzetes adatok alapján készített listát a tagállamokban tapasztalható állapotokról, amely megmutatja, hogy mely országok hogyan állnak a közlekedésbiztonság terén. Emlékeztetőül: tavaly megközelítőleg 19 800 ember vesztette életét közúti balesetben az EU-ban. Ez 1000 halálos áldozattal több, mint amit 2020-ban számláltak, azonban közel 3000-rel kevesebb a 2019-es pandémia előtti időszakhoz képest. Az EU vezetés egyik célja, hogy 2030-ra a halálesetek száma a felére csökkenjen. Uniós szinten az elmúlt évtizedben 36 %-os csökkenést regisztráltak, így nem irreális a cél.

Adina Vălean közlekedésért felelős biztos így fogalmazott: “A lezárások enyhítésével a forgalom visszaáll a normális szintre, így gondoskodnunk kell arról, hogy párhuzamosan a közúti baleseti halálesetek száma ne tegye ugyanezt, ne emelkedjen vissza a 2019-es szintre.”

A tagországok közlekedésbiztonsági rangsorát az egymillió lakosra jutó közúti közlekedési baleseti halálesetek száma alapján állították össze. A rangsorban nem szerepelnek azok az országok, ahol évente 100-nál kevesebb halálos áldozatot követeltek a balesetek. A korábbiakhoz képest a rangsor nem változott jelentősen, a legbiztonságosabb utakat Svédországban találjuk (18 haláleset egymillió lakosra vetítve), míg 2021-ben Románia (93 haláleset/ 1 millió lakos) jelentette a legmagasabb arányt. Az uniós átlag 44 közúti haláleset volt egymillió lakosra vetítve.

Az előzetes adatok alapján kilenc tagállamban (Dánia, Németország, Írország, Ciprus, Litvánia, Málta, Lengyelország, Portugália, Svédország és Németország) 2021-ben regisztrálták az eddigi legalacsonyabb halálos közúti balesetek számát. A pandémia előtti 2019-es évhez képest 2021-ben 13%-kal csökkent a közúti halálesetek száma, a legnagyobb, több mint 20%-os csökkenés Dániában, Belgiumban, Portugáliában, Lengyelországban és Litvániában volt tapasztalható. Ezzel szemben az elmúlt két évben Lettországban, Szlovéniában és Finnországban nőtt a közúti balesetek halálos áldozatainak száma.

 

Közúti halálesetek egymillió lakosra vetítve – előzetes adatok 2021-re vonatkozóan

 

  egymillió lakosra vetített arány 2021 vonatkozásában %-os változás:
  2019 2020 2021 2020 2019 Av 2017-2019
EU-27 51 42 44 5% -13% -15%
Belgium 56 43 43 0% -23% -19%
Bulgária 90 67 81 21% -11% -12%
Csehország 58 48 50 3% -14% -14%
Dánia 34 28 23 -17% -32% -26%
Németország 37 33 31 -6% -16% -19%
Észtország 39 44 41 -7% 6% -1%
Írország 29 29 27 -6% -2% -5%
Görögország 64 54 57 5% -12% -14%
Spanyolország 37 29 32 10% -14% -16%
Franciaország 50 39 45 16% -9% -11%
Horvátország 73 58 72 23% -2% -7%
Olaszország 53 40 48 19% -10% -14%
Ciprus 59 54 49 -8% -15% -14%
Lettország 69 73 78 6% 11% 6%
Litvánia 67 63 52 -17% -22% -20%
Luxemburg 36 42 38 -8% 9% -13%
Magyarország 62 47 56 18% -10% -12%
Málta 32 21 17 -18% -44% -49%
Hollandia 34 30 28 -4% -16% -14%
Ausztria 47 39 40 4% -14% -13%
Lengyelország 77 66 59 -10% -23% -22%
Portugália 67 52 50 -3% -24% -22%
Románia 96 85 93 8% -4% -6%
Szlovénia 49 38 54 43% 12% 15%
Szlovákia 50 45 47 5% -4% -4%
Finnország 38 40 40 0% 6% -3%
Svédország 22 20 18 -6% -13% -28%
             
Svájc 22 26 23 -12% 7% -8%
Norvégia 20 17 16 -5% -19% -18%
Izland 17 22 24 13% 50% -33%

Liechtensteinben 2020-ban egy halálos közúti baleset történt, 2021-ben pedig nulla.

A 2021-es állapot bemutatása előzetes adatokon alapul, a végleges adatok 2022 őszén történő közzétételekor még kisebb változások elképzelhetőek. A táblázatban szereplő százalékos változások a halálesetek abszolút számán alapulnak, nem pedig az egymillió lakosra vetített arányon.

 

Obb 30ev

Legfrissebbek