2022.07.04, 13:03
Higgyünk a csillagoknak?

Az európai EuroNCAP tesztrendszere már 25 éve befolyásolja az autópiacot. Hatással van a gyártók fejlesztési irányaira, a vásárlók döntéseire. Elfogadhatjuk fenntartások nélkül az értékeléseiket?

Idén 25 éves az európai újautó-minősítési program, az EuroNCAP. A személyautók biztonsági képességeit saját elvárásrendszer szerint értékelő szervezet az elmúlt negyed évszázad során alapvetően alakította át a működésének a célját. Míg a kezdetben a törésteszteken tapasztaltak szerinti értékelés volt a cél, ma már inkább a fejlesztési irányokat az elvárásrendszerrel való befolyásolás is képbe jött.

Bár szakmai háttérhangok szerint a szervezet egyik alapvető nem nyilvános célja az európai autóipar támogatása volt. A kilencvenes években a távol-keleti gyártók erőteljesen hódítottak az európai piacon, és vagy az árban, vagy a felszereltségben, vagy a technikai jellemzőkben rendre felülmúlták az öreg kontinens produktumait. Igazán csak a passzív biztonság terén maradtak el a japán és a dél-koreai autók az azonos kategóriájú európai típusoktól.

A Euro NCAP teszteredmények ezt nagyon hatásosan emelték ki, és hamarosan minden európai gyártó marketing anyagaiban megjelentek a törésteszt csillagok, amit a független szervezet adott a töréstesztek alapján. Érdekes módon olyan típusok, vagy márkák is felkerültek a szuperbiztonságos színpadra, amelyekről ilyen szempontból korábban nem vélekedett úgy a piac – a klasszikus Volvo, Saab, és német prémiumhármas biztonsági teljesítménye volt korábban az alapmérce.

Minden esetre a EuroNCAP újat hozott az autós világba, ráadásul egy autóműszaki szempontból izgalmas témát dolgozott fel új módon, és a teljes európai autókínálatot egy szempontrendszer szerint értékelve, ami lehetőséget adott a sorrend állításra is. Az első komolyabb bizalomvesztést a tesztrendszer akkor szenvedte el a részünkről, amikor a bevezetését követően igen hamar, a töréstesztek pontos metódusát kiismerve az autógyártók alkalmazkodtak és célfejlesztésekkel az autótípusok java ötcsillagossá vált.

2207 Euroncap 1

Az EuroNCAP megjelenése után lettek például egyre vaskosabbak az autók A-oszlopai, válaszul az úgynevezett offset töréstesztekre (mikor az ütköztetés nem frontális, hanem a kocsi tengelyvonalához képest 40 fokos irányból történik, mert ez jellemzőbb roncsolódási irány – például félfrontális balesetek, elsőbbségadás megadásának elmaradása miatti „kanyarodós” balesetek). Persze ez egyrészt jó, hiszen szerkezetileg valóban ellenállóbbá tették az ilyen jellegű valós balesetek esetére a karosszériákat, azonban azt senki nem vizsgálta, hogy például a kilátási holttérnövekedés miatt hány baleset történhetett – mert történtek és történnek máig.

A második bizalomvesztés akkor következett be amikortól a be nem kapcsolt biztonsági övre figyelmeztető hang hiánya csillagvesztést jelentett – ami véleményünk szerint nem egysúlyú például egy lehetséges súlyos fejsérülés kockázatának a lehetőségével. Innentől tekintjük részben piacbefolyásoló marketing szervezetnek az EuroNCAP-t, természetesen elismerve a munkásságuk pozitív hasznát is a közlekedésbiztonságra nézve. Számunkra ez annyit jelent, hogy fenntartásokkal kezeljük a kiosztott csillagokat, és mindig megnézzük a részletes eredményeket, kiszűrve a tényleg fajsúlyos, fontos mérési eredményeket.

Tehát az egyes típusok minősítésének értelmezésénél óvatosnak, vagy inkább alaposnak kell lenni. Már csak azért is, mert a EuroNCAP követelmények folyamatosan szigorodnak, és ennek során időről-időre eltávolodnak az aktuális piaci valóságtól is. A közlekedésbiztonsági fejlesztési irányok kijelöléséhez a szervezet rendszeresen átdolgozza a tesztfeltételeit, és új mérési-, értékelési szempontrendszereket vezetnek be. Ez azt eredményezi, hogy a vizsgálatok során támasztott új elvárásaik nem feltétlenül az autóipar aktuális állapotát tükrözik, hanem azt az elvárt ideált, amelyet a független szakértők véleménye szerint minél rövidebb időn belül el kell érnie az autógyártóknak.

Mindebből két dolog következik. Egyrészt, és ezt az Euro NCAP is kihangsúlyozza, a tesztnormák változásával a korábbi eredmények idejét múlttá válnak, azaz egy öt évvel ezelőtti méréssorozattal elért pontszám egyáltalán nem jelenti azt, hogy ugyanaz a típus ma is hasonló pontszámokat érne el (ezt időről időre szemlélteti is az Euro NCAP a régebbi típusok újratesztelésével). Másrészt, a minősítés során kapott csillagok száma (nullától ötig) nem feltétlenül az adott típus biztonságát, sokkal inkább a jármű valós teljesítménye és a tesztrendszer elméleti elvárásai közötti eltérést tükrözi.

Peugeot 308 Euro Ncap

A cikk indíttatását a Peugeot sajtóanyaga adta, amelyben ismertették, hogy az új Peugeot 308 most csak négycsillagos autó lett (amelynek korábbi generációi 5 csillagos eredményt értek el, tehát a gyártó tisztában van a mindenkori feltételrendszerrel). A mostani eredmény hátterében az áll, hogy az Euro NCAP nagy hangsúlyt fektet az elektronikus segédrendszerek, félautonóm vezetési funkciók meglétére és működésére.

Az utóbbi idők egyik leginkább kiemelt közlekedésbiztonsági fejlesztése, a gépkocsi elé kerülő akadályokat felismerő, az ütközést automatikus vészfékezéssel elkerülő technológia is egy ilyen elem – holott a valós működésük során a napi közlekedési rutinban bizony pont ellentétes hatást is el tudnak érni, konkrétan balesetveszélyes helyzetet is okozhatnak vészmanőverezés közben, ami ellentétes az eredeti funkciójukkal.

Az intelligens vészfékező rendszerek ma a legfejlettebnek tekintett változataiban egy kamera és egy radar pásztázza együtt a jármű előtti területet; ez az a technológia, amelyet az Euro NCAP etalonnak tekint. A Peugeot 308-asban is benne van a vészfék-asszisztens, de más működési elven dolgozik: a rendszer egyszerűbb változatú, amelyben radar nem, csupán egy nagy felbontású kamera figyeli az utat. Ezzel a rendszerrel az Euro NCAP 2022-as vizsgálati protokollja szerint egyszerűen nem kaphat öt csillagot a tesztelt autó. Így ilyen egyszerű kiesni az ötcsillagosok klubjából egy, a többi tesztszempont alapján jól teljesítő autóval is, ráadásul olyan gyártónak, aki nagy tapasztalattal rendelkezik az EuroNCAP tesztmegfelelőség terén.

 

Obb 30ev

Az ORFK-OBB az AMTS-en

Jó sok rövidítés a címben: elindult az idei "Közlekedik a család" vetélkedőnk, már lehet is rá jelentkezni az AMTS-en lévő standunkon. Még ott van rá a vasárnap.

...
2023.03.18. 19:08

Az ORFK-OBB az AMTS-en

Jó sok rövidítés a címben: elindult az idei "Közlekedik a család" vetélkedőnk, már lehet is rá jelentkezni az AMTS-en lévő standunkon. Még ott van rá a vasárnap.

5 jó dolog az új Honda Civicben

Szereted a sportosabb autókat és a műszakiságot? Akkor ez a Te autód!

...
2023.03.07. 14:29

5 jó dolog az új Honda Civicben

Szereted a sportosabb autókat és a műszakiságot? Akkor ez a Te autód!

Hogyan alakul a bringahasználat?

Közvéleménykutatás szerint a kerékpárt és rollert használók számára a legfontosabb a közlekedési eszközük műszaki állapota és épsége, ezt követi a KRESZ szabályok betartása és a saját fizikai biztonságuk.

...
2023.03.02. 07:34

Hogyan alakul a bringahasználat?

Közvéleménykutatás szerint a kerékpárt és rollert használók számára a legfontosabb a közlekedési eszközük műszaki állapota és épsége, ezt követi a KRESZ szabályok betartása és a saját fizikai biztonságuk.

Kék átverés

Rákóczi Feri rádiós műsorvezető idézést kapott a Rendőrségtől. Napokig találgatták a műsorában, hogy mi lehet az ok, tegnap kiderült!

...
2023.02.28. 15:58

Kék átverés

Rákóczi Feri rádiós műsorvezető idézést kapott a Rendőrségtől. Napokig találgatták a műsorában, hogy mi lehet az ok, tegnap kiderült!

Még mindig fázunk a villanyautókban?

A Ford kigondolt egy újabb megoldást, hogy az elektromos autók hatótávolságának csökkenése nélkül legyen meleg az utastérben.

...
2023.02.25. 09:58

Még mindig fázunk a villanyautókban?

A Ford kigondolt egy újabb megoldást, hogy az elektromos autók hatótávolságának csökkenése nélkül legyen meleg az utastérben.

Mert a gép megbízhatóbb, ugye?

Több százezer autót hív vissza a Tesla az önvezető rendszer hiányossága miatt.

...
2023.02.17. 08:32

Mert a gép megbízhatóbb, ugye?

Több százezer autót hív vissza a Tesla az önvezető rendszer hiányossága miatt.

Gyorshajtók reszkessetek!

Felújítva és a képességeiket bővítve kerülnek vissza a szolgálatba a Fáma III. lézerelvű sebességmérők.

...
2023.02.16. 15:46

Gyorshajtók reszkessetek!

Felújítva és a képességeiket bővítve kerülnek vissza a szolgálatba a Fáma III. lézerelvű sebességmérők.

A Tesla bukott, a Lexus az élen

Elkészült a J. D. Power 2023. évi jármű-megbízhatósági felmérése. A Lexus visszaszerezte a korábban elvesztett első helyét, a Tesla leszerepelt.

...
2023.02.14. 08:14

A Tesla bukott, a Lexus az élen

Elkészült a J. D. Power 2023. évi jármű-megbízhatósági felmérése. A Lexus visszaszerezte a korábban elvesztett első helyét, a Tesla leszerepelt.