2024.02.09, 08:29
Hidrogén hajtás a gyakorlatban

Kisteherautóba épít be sorozatban a Peugeot hidrogén-üzemanyagcellás hajtásrendszert. Gyűlnek a tapasztalatok.

A legtöbbet a Toyota hídrogén-felhasználású hajtásrendszereiről hallunk, míg legkorábbi ilyen autókat tesztelt a BMW, majd nagyobb számban a Hyundai Európában. Mindhárom márka személyautókba szerelte be az útkereső hajtásláncot. Közben a franciák sem aludták, bár más irányból közelítették meg a kérdést, ők kishaszonjárműbe szereltek üzemanyagcellás rendszert. 2021 év végén mutatták be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjármű szériaváltozatát.

A középkategóriás áruszállító hidrogén-tüzelőanyagcellás elektromos hajtáslánccal szerelt (FCEV) kivitelével így már két éve gyűlnek a tapasztalatok. A Peugeot úgy döntött ideje nagyobb szériában gondolkozni, és a franciaországi Hordain-ben működő üzemükben 2022 őszén beindult a típus dízel-, illetve villanymotoros változataival közös összeszerelő soron az üzemanyagcellás változat gyártása. Idén ötezer tüzelőanyag-cellás kishaszonjármű legyártásával kalkulálnak.

A kocsikba alkalmazott tüzelőanyag-cellák a SymphonHy nevű európai gyártótól származnak. Igaz a gyár egy gigamulti leányvállalt, a Symbio tulajdonában áll, ez utóbbi pedig a Forvia, a Michelin és aStellantis tőkéscsoport vegyesvállalata. A SymphonHy léte a Stellantis márkák üzemanyagcellás autóin alapul, a tervek szerint jelenleg 16 ezer, 2026-tól 50 ezer darabos éves gyártókapacitású a létesítmény. 2028-ra tervezik egy újabb üzem felhúzását, amivel az éves termelési kapacitás eléri a 100 000 darab tüzelőanyagcellát – 2030-ra pedig a Symbio amerikában kíván duplázni.

A Peugeot és a Symbio közösen fejlesztették ki az e-Expert adottságaihoz optimalizált hajtásláncot. A tüzelőanyag-cellás rendszerek három fő részből állnak. Ezek tulajdonságainak a módosításával két megoldásban gondolkozhatnak: a „light version” amikot a tüzelőanyag-cella hatótávolság-növelési szerepet játszik az akkumulátoros elektromos járműben. A másik megoldás, hogy a hidrogénüzemű áramfejlesztő adja a jármű hajtásához az áramot, a kisebb akkumulátor pedig kiegyenlítő tárolóként vesz részt az energiaáramlásban.

2402 E Expert 2
A segédvázkeretben fektették el a hidrogén-tároló gázpalackokat, az ülések alá az akkumulátor került

A Peugeot e-Expert Hydrogen ezek keveréke. A gyártó úgy fogalmaz, hogy úgy képzelhetjük el, mintha a jármű plug-in hibrid lenne, azonban a belső égésű motor helyett dolgozik benne a tüzelőanyag-cella. Az utasülések alá tették a 10,5 kWh kapacitású akkumulátort, amely 50 kilométer megtételéhez szükséges energiát tárol. A 45 kW-os tüzelőanyag-cella a tartályban tárolt 4,4 kg-nyi hidrogénnel 350 kilométer megtételét teszi lehetővé. A két energiaforrás működése nem különül el egymástól: a vezérlés a kapacitás függvényében választja ki, honnan veszi a hajtáshoz az áramot. Ezt a rendszert közepes teljesítményű (Mid-Power) konfigurációként említik. A megoldás alkalmazásának az indoka, hogy a jelenlegi európai hidrogéntöltő infrastruktúra még szórványos csupán, kell a konnektoros tölthetőség az akcióterület növeléséhez, másrészt a így kívánt csekély átalakítást a sorozatgyártású e-Expert.

A Peugeot úgy kombinál, hogy még nincs lejátszva, mely hajtáslánc lesz a befutó: full elektromos, üzemanyagcellás, vagy belső-égésű megújuló eredetű üzemanyaggal (amire esélyes a hidrogén). Mivel a hidrogén-tüzelőanyagcella és a hidrogénüzemű belső égésű motorok ugyanazt az energiahordozót használják, párhuzamos fejlesztésük költséghatékony. Ésszerű alternatívát jelenthetnek a benzin- és dízelmotorokkal, a hibrid rendszerekkel, valamint az akkumulátoros elektromos hajtásláncokkal szemben.

Kereszteződés figyelés

Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.

...
2024.07.08. 10:57

Kereszteződés figyelés

Alapvetően a tilos jelzésen áthaladók lefülelésére fejlesztették ki a Poliscan Redlight ellenőrző eszközt, ami azonban nem csak a tiloson áthaladók megörökítésére képes.

Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál

A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.

...
2024.07.05. 08:18

Vasúti és közúti retróhétvége a Balatonnál

A nosztalgiajárművek kedvelőit várja a MÁV-VOLÁN-csoport retrórendezvénye a Balatonnál szombaton és vasárnap.

Válassz okosan, vezess biztonságosan

Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.

...
2024.07.03. 08:07

Válassz okosan, vezess biztonságosan

Folytatódik a Diageo és az Attraction ittas vezetés elleni kampánya az ORFK-OBB és Talmácsi Gábor támogatásával.

A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban

A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.

...
2024.07.02. 08:32

A budapestiek évi 2 napot ülnek dugóban

A budapesti dugók nem is olyan nagyok: a forgalmi dugók világranglistáján csak a 72. helyen áll a magyar főváros.

48 éve kötelező a biztonsági öv használata

1976. január elsejével érkezett a KRESZ, amelyben a korábbiakhoz képest az egyik nagy változás az volt, hogy kötelező lett a biztonsági öv használata a gépjárművekben.

...
2024.07.01. 07:38

48 éve kötelező a biztonsági öv használata

1976. január elsejével érkezett a KRESZ, amelyben a korábbiakhoz képest az egyik nagy változás az volt, hogy kötelező lett a biztonsági öv használata a gépjárművekben.

Szombaton látogatható lesz a fogaskerekű-remíz

Nyílt napot tart a BKV szombaton a városmajori kocsiszínben.

...
2024.06.28. 06:08

Szombaton látogatható lesz a fogaskerekű-remíz

Nyílt napot tart a BKV szombaton a városmajori kocsiszínben.

Városi sportok és a baleset-megelőzés

Az ORFK-OBB is ott volt a hétvégi olimpiai kvalifikációs rendezvényen.

...
2024.06.25. 06:00

Városi sportok és a baleset-megelőzés

Az ORFK-OBB is ott volt a hétvégi olimpiai kvalifikációs rendezvényen.

Kevesebben vettek idén elektromos autót

Májusban csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban.

...
2024.06.22. 13:10

Kevesebben vettek idén elektromos autót

Májusban csökkent az eladott új autók száma az Európai Unióban.