2024.02.09, 08:29
Hidrogén hajtás a gyakorlatban

Kisteherautóba épít be sorozatban a Peugeot hidrogén-üzemanyagcellás hajtásrendszert. Gyűlnek a tapasztalatok.

A legtöbbet a Toyota hídrogén-felhasználású hajtásrendszereiről hallunk, míg legkorábbi ilyen autókat tesztelt a BMW, majd nagyobb számban a Hyundai Európában. Mindhárom márka személyautókba szerelte be az útkereső hajtásláncot. Közben a franciák sem aludták, bár más irányból közelítették meg a kérdést, ők kishaszonjárműbe szereltek üzemanyagcellás rendszert. 2021 év végén mutatták be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjármű szériaváltozatát.

A középkategóriás áruszállító hidrogén-tüzelőanyagcellás elektromos hajtáslánccal szerelt (FCEV) kivitelével így már két éve gyűlnek a tapasztalatok. A Peugeot úgy döntött ideje nagyobb szériában gondolkozni, és a franciaországi Hordain-ben működő üzemükben 2022 őszén beindult a típus dízel-, illetve villanymotoros változataival közös összeszerelő soron az üzemanyagcellás változat gyártása. Idén ötezer tüzelőanyag-cellás kishaszonjármű legyártásával kalkulálnak.

A kocsikba alkalmazott tüzelőanyag-cellák a SymphonHy nevű európai gyártótól származnak. Igaz a gyár egy gigamulti leányvállalt, a Symbio tulajdonában áll, ez utóbbi pedig a Forvia, a Michelin és aStellantis tőkéscsoport vegyesvállalata. A SymphonHy léte a Stellantis márkák üzemanyagcellás autóin alapul, a tervek szerint jelenleg 16 ezer, 2026-tól 50 ezer darabos éves gyártókapacitású a létesítmény. 2028-ra tervezik egy újabb üzem felhúzását, amivel az éves termelési kapacitás eléri a 100 000 darab tüzelőanyagcellát – 2030-ra pedig a Symbio amerikában kíván duplázni.

A Peugeot és a Symbio közösen fejlesztették ki az e-Expert adottságaihoz optimalizált hajtásláncot. A tüzelőanyag-cellás rendszerek három fő részből állnak. Ezek tulajdonságainak a módosításával két megoldásban gondolkozhatnak: a „light version” amikot a tüzelőanyag-cella hatótávolság-növelési szerepet játszik az akkumulátoros elektromos járműben. A másik megoldás, hogy a hidrogénüzemű áramfejlesztő adja a jármű hajtásához az áramot, a kisebb akkumulátor pedig kiegyenlítő tárolóként vesz részt az energiaáramlásban.

2402 E Expert 2
A segédvázkeretben fektették el a hidrogén-tároló gázpalackokat, az ülések alá az akkumulátor került

A Peugeot e-Expert Hydrogen ezek keveréke. A gyártó úgy fogalmaz, hogy úgy képzelhetjük el, mintha a jármű plug-in hibrid lenne, azonban a belső égésű motor helyett dolgozik benne a tüzelőanyag-cella. Az utasülések alá tették a 10,5 kWh kapacitású akkumulátort, amely 50 kilométer megtételéhez szükséges energiát tárol. A 45 kW-os tüzelőanyag-cella a tartályban tárolt 4,4 kg-nyi hidrogénnel 350 kilométer megtételét teszi lehetővé. A két energiaforrás működése nem különül el egymástól: a vezérlés a kapacitás függvényében választja ki, honnan veszi a hajtáshoz az áramot. Ezt a rendszert közepes teljesítményű (Mid-Power) konfigurációként említik. A megoldás alkalmazásának az indoka, hogy a jelenlegi európai hidrogéntöltő infrastruktúra még szórványos csupán, kell a konnektoros tölthetőség az akcióterület növeléséhez, másrészt a így kívánt csekély átalakítást a sorozatgyártású e-Expert.

A Peugeot úgy kombinál, hogy még nincs lejátszva, mely hajtáslánc lesz a befutó: full elektromos, üzemanyagcellás, vagy belső-égésű megújuló eredetű üzemanyaggal (amire esélyes a hidrogén). Mivel a hidrogén-tüzelőanyagcella és a hidrogénüzemű belső égésű motorok ugyanazt az energiahordozót használják, párhuzamos fejlesztésük költséghatékony. Ésszerű alternatívát jelenthetnek a benzin- és dízelmotorokkal, a hibrid rendszerekkel, valamint az akkumulátoros elektromos hajtásláncokkal szemben.

1928-ban elkészült az első autós gyermekülés

Ma már teljesen természetes, hogy az autóba a gyerekek a számukra készített biztonsági ülésben utaznak. Pedig nem volt ez mindig így.

...
2024.02.21. 11:13

1928-ban elkészült az első autós gyermekülés

Ma már teljesen természetes, hogy az autóba a gyerekek a számukra készített biztonsági ülésben utaznak. Pedig nem volt ez mindig így.

Legendás autó, legendás tulajok

Eladó a John Lennon és George Harrison által egykor használt Mercedes 600 Pullman limuzin.

...
2024.02.19. 18:06

Legendás autó, legendás tulajok

Eladó a John Lennon és George Harrison által egykor használt Mercedes 600 Pullman limuzin.

A legdrágább import-használt lehetne

Adna Ön egy francia autóért minimum 270 ezer eurót?

...
2024.02.18. 15:04

A legdrágább import-használt lehetne

Adna Ön egy francia autóért minimum 270 ezer eurót?

Júniusi motoros program

Motoros fesztivál lesz júniusban a Műegyetem rakparton.

...
2024.02.18. 09:45

Júniusi motoros program

Motoros fesztivál lesz júniusban a Műegyetem rakparton.

Japánok és amerikaiak vezetik a megbízhatósági versenyt

A J. D. Power megbízhatósági felmérése érdekes eredményeket hozott. Sajnos egyre több a probléma korunk autóival.

...
2024.02.15. 13:21

Japánok és amerikaiak vezetik a megbízhatósági versenyt

A J. D. Power megbízhatósági felmérése érdekes eredményeket hozott. Sajnos egyre több a probléma korunk autóival.

Robotautók versenye

Véget ért a BME keretein belül a 15. RobonAUT verseny döntő futama, amelyben 9 csapat, köztük 6 junior és 3 senior mérkőzött meg egymással a pályán.

...
2024.02.12. 08:34

Robotautók versenye

Véget ért a BME keretein belül a 15. RobonAUT verseny döntő futama, amelyben 9 csapat, köztük 6 junior és 3 senior mérkőzött meg egymással a pályán.

Útdíjemelések hatásai

A Simple felhasználók körében végeztek felmérést, azt próbálván kideríteni, hogy az útdíjdrágulás és a fizetős útszakaszok növelése mennyiben lesz hatással az autózási szokásokra.

...
2024.02.05. 06:33

Útdíjemelések hatásai

A Simple felhasználók körében végeztek felmérést, azt próbálván kideríteni, hogy az útdíjdrágulás és a fizetős útszakaszok növelése mennyiben lesz hatással az autózási szokásokra.

Eneregia21

Az Energia 21 Kezdeményezés a közlekedés zöld átállását igyekszik támogatni.

...
2024.02.04. 19:08

Eneregia21

Az Energia 21 Kezdeményezés a közlekedés zöld átállását igyekszik támogatni.