2024.02.09, 08:29
Hidrogén hajtás a gyakorlatban

Kisteherautóba épít be sorozatban a Peugeot hidrogén-üzemanyagcellás hajtásrendszert. Gyűlnek a tapasztalatok.

A legtöbbet a Toyota hídrogén-felhasználású hajtásrendszereiről hallunk, míg legkorábbi ilyen autókat tesztelt a BMW, majd nagyobb számban a Hyundai Európában. Mindhárom márka személyautókba szerelte be az útkereső hajtásláncot. Közben a franciák sem aludták, bár más irányból közelítették meg a kérdést, ők kishaszonjárműbe szereltek üzemanyagcellás rendszert. 2021 év végén mutatták be az e-Expert Hydrogen könnyű haszonjármű szériaváltozatát.

A középkategóriás áruszállító hidrogén-tüzelőanyagcellás elektromos hajtáslánccal szerelt (FCEV) kivitelével így már két éve gyűlnek a tapasztalatok. A Peugeot úgy döntött ideje nagyobb szériában gondolkozni, és a franciaországi Hordain-ben működő üzemükben 2022 őszén beindult a típus dízel-, illetve villanymotoros változataival közös összeszerelő soron az üzemanyagcellás változat gyártása. Idén ötezer tüzelőanyag-cellás kishaszonjármű legyártásával kalkulálnak.

A kocsikba alkalmazott tüzelőanyag-cellák a SymphonHy nevű európai gyártótól származnak. Igaz a gyár egy gigamulti leányvállalt, a Symbio tulajdonában áll, ez utóbbi pedig a Forvia, a Michelin és aStellantis tőkéscsoport vegyesvállalata. A SymphonHy léte a Stellantis márkák üzemanyagcellás autóin alapul, a tervek szerint jelenleg 16 ezer, 2026-tól 50 ezer darabos éves gyártókapacitású a létesítmény. 2028-ra tervezik egy újabb üzem felhúzását, amivel az éves termelési kapacitás eléri a 100 000 darab tüzelőanyagcellát – 2030-ra pedig a Symbio amerikában kíván duplázni.

A Peugeot és a Symbio közösen fejlesztették ki az e-Expert adottságaihoz optimalizált hajtásláncot. A tüzelőanyag-cellás rendszerek három fő részből állnak. Ezek tulajdonságainak a módosításával két megoldásban gondolkozhatnak: a „light version” amikot a tüzelőanyag-cella hatótávolság-növelési szerepet játszik az akkumulátoros elektromos járműben. A másik megoldás, hogy a hidrogénüzemű áramfejlesztő adja a jármű hajtásához az áramot, a kisebb akkumulátor pedig kiegyenlítő tárolóként vesz részt az energiaáramlásban.

2402 E Expert 2
A segédvázkeretben fektették el a hidrogén-tároló gázpalackokat, az ülések alá az akkumulátor került

A Peugeot e-Expert Hydrogen ezek keveréke. A gyártó úgy fogalmaz, hogy úgy képzelhetjük el, mintha a jármű plug-in hibrid lenne, azonban a belső égésű motor helyett dolgozik benne a tüzelőanyag-cella. Az utasülések alá tették a 10,5 kWh kapacitású akkumulátort, amely 50 kilométer megtételéhez szükséges energiát tárol. A 45 kW-os tüzelőanyag-cella a tartályban tárolt 4,4 kg-nyi hidrogénnel 350 kilométer megtételét teszi lehetővé. A két energiaforrás működése nem különül el egymástól: a vezérlés a kapacitás függvényében választja ki, honnan veszi a hajtáshoz az áramot. Ezt a rendszert közepes teljesítményű (Mid-Power) konfigurációként említik. A megoldás alkalmazásának az indoka, hogy a jelenlegi európai hidrogéntöltő infrastruktúra még szórványos csupán, kell a konnektoros tölthetőség az akcióterület növeléséhez, másrészt a így kívánt csekély átalakítást a sorozatgyártású e-Expert.

A Peugeot úgy kombinál, hogy még nincs lejátszva, mely hajtáslánc lesz a befutó: full elektromos, üzemanyagcellás, vagy belső-égésű megújuló eredetű üzemanyaggal (amire esélyes a hidrogén). Mivel a hidrogén-tüzelőanyagcella és a hidrogénüzemű belső égésű motorok ugyanazt az energiahordozót használják, párhuzamos fejlesztésük költséghatékony. Ésszerű alternatívát jelenthetnek a benzin- és dízelmotorokkal, a hibrid rendszerekkel, valamint az akkumulátoros elektromos hajtásláncokkal szemben.

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

...
2024.11.16. 14:59

Venom és a VW

A Volkswagen ID. Buzz GTX szerepet kapott a Sony Pictures Venom trilógiájának utolsó filmjében.

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

...
2024.11.16. 07:35

Gyalogosan is ésszel

Jól eltalált kisfilmet készített a HUMDA a zebrákon való viselkedés bemutatására.

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

...
2024.11.10. 07:01

Holland közlekedési szokások

Hollandiában 2015 óta a tömegközlekedés és az autóüzemeltetés költségei mintegy 30 százalékkal emelkedtek. Átszálnak inkább két kerékre.

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

...
2024.11.04. 08:14

Alig van, de több lehet

Ötéves távlatban növekedni fog az elektromos járművek aránya a magyar logisztikában a Siemens megbízásából készült ágazati kutatás szerint.

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

...
2024.11.02. 07:24

Mintaadó Párizs

Hétfőtől kitiltják az áthaladó gépkocsiforgalmat Párizs belvárosában.

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

...
2024.10.31. 14:10

Hogy az esés megúszhatóbb legyen

Három új helyszínen telepítettek motoros-alácsúszásgátló szalagkorlátokat a magyar közút és a HUMDA együttműködésében.

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

...
2024.10.30. 11:24

Piacformálás

Hatályba lépnek a kínai elektromos járművekre kivetett uniós importvámok csütörtökön.

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.

...
2024.10.27. 08:43

A rossz idők szele hozta a harcias pickupot

Amit megtettek maguktól a harcban állók, azt most céges alapon is kínálatba vették. Katonai járművet fejlesztettek a Toyota Hilux pickup-ból.