Bő egy évtizede Finnországban a szeszesital fogyasztás, s a kapcsolódó ittas járművezetés kiemelt egészségügyi és közlekedésbiztonsági problémának számított. A helyzet kezelése érdekében a kormányzat a megfelelő módszereket kereste, és meg is találta. Először a jogszabályi háttérben vezettek be szigorításokat, majd gyakorlati síkra lépve megrefomrálták a rendőri intézkedéseket. Jelentős mértékben fokozták a közúti alkoholellenőrzések számát, s ennek érdekében új elektromos kézi légalkoholmérő készülékeket szereztek be.
Napjainkban minden finn rendőr rendelkezik saját elektromos légalkoholteszterrel, akinek feladatát részben, vagy egészben a közúti ellenőrzések végrehajtása képezi. Ezen túl jogszabály rendelkezik arról, hogy valamennyi közúti ellenőrzést kötelező jelleggel légalkohol méréssel kell kezdeni, a jármű vezetőjével szemben.
Az alkoholellenőrzések módszerét is megváltoztatták, s bevezették azt az új eljárási módot, melyet Európában a „finn módszer” néven ismernek. A módszer lényege, hogy gondos előkészítést követően meghatározott útszakaszon több leállító és biztosító rendőr bevonásával egyidejűleg több járművezető ellenőrzése történik meg, rendkívül rövid idő alatt. Amennyiben a jármű vezetője nem ittas, úgy azonnal tovább haladhat, míg pozitív eredmény esetén az érintetteket félreállítják, s velük szemben eljárás veszi kezdetét.
Ezzel a módszerrel egy-egy ittasság ellenőrzés mindössze néhány másodpercet vesz igénybe, s negatív eredmény után a gépkocsivezető késedelem nélkül folytathatja az útját. (A helyszín megválasztásával kapcsolatban fontos, hogy az a biztonságos tömeges leállításra alkalmas legyen, feleslegesen ne tartsa fel a forgalmat, s ne veszélyeztesse az ellenőrzők és ellenőrzöttek testi épségét.)
A finn módszer egyike lett a bevált európai gyakorlatoknak („best practice”), így nem csoda, hogy annak alkalmazását más európai országok rendőrségei is átvették (Svájc, Szlovénia stb.). A finn módszerről hazánkban elsőként az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság honlapja tudósított. Ennek köszönhetően a módszer szakmai berkekben – s azon túl is – ismertté vált, s egyes megyei közlekedésrendészeti vezetők el is határozták az új ellenőrzési mód alkalmazását saját illetékességi területükön.
Legutóbb 2015. március 09-én, 12.00 és 16.00 közötti időben Nógrád megyében hajtottak végre finn típusú tömeges alkoholszondás ellenőrzéseket, melyről Palkovics Viktor r. őrnagy, a Nógrád megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályánek vezetője közölt részleteket.
„A gondos előkészítést és a tervek jóváhagyását követően a fokozott ellenőrzéseket a Salgótarjáni Rendőrkapitányság működési területén, 2 helyszínen, összesen 10 rendőr részvételével hajtottuk végre. Ez az állomány először az első helyszínen, két óra időtartamban ellenőrzött, majd áttelepült a második helyszínre, s ott folytatódtak az ittasság ellenőrzések. A fokozott ellenőrzés ideje alatt csaknem 400, egészen pontosan 385 járművezetővel szemben került sor alkoholszonda alkalmazására. Alapvetően mind a 10 rendőr rendelkezett elektromos légalkoholteszterrel, így mindenki végezhetett alkoholszondás ellenőrzést.
Ugyanakkor már előre kijelöltük azt a két fős elfogó részleget is, amelynek szükség esetén a helyszínt önkényesen elhagyni szándékozók elfogása volt a feladata. Ilyen beavatkozásra szerencsére nem került sor. Egyébként nem ez volt az első alkalom, hogy a finn módszert alkalmaztuk, hiszen tavaly ősz óta ez volt a negyedik ilyen típusú ellenőrzésünk. Az ellenőrzéseknél mindig kiemelten ügyelünk a helyszín megválasztására, a forgalom felesleges feltartásának mellőzésére, valamint a biztonságra. Minden járművezetőt ellenőrzés alá vonunk, személygépkocsi, tehergépkocsi, autóbusz, mezőgazdasági vontató, vagy éppen egy nyomon haladó jármű vezetőjét egyaránt. Persze a megkülönböztető jelzéseit használó járművek ezen ellenőrzések alól is kivételt képeznek. Érdemes megemlítenem, hogy a rövid ideig tartó finn típusú fokozott ellenőrzéseket a közlekedők túlnyomó többsége kedvezően fogadta, s rendőri intézkedés elleni panasz ezidáig egyetlen esetben sem érkezett.”
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.