Magazin

Függönylégzsák kamionba is

2019-03-29 10:15:40

A teherautó és kamion sofőrök baleseti sérülésveszélye jelentősen nő, ha hasonló kategóriájú-, vagy nagyobb járművel ütköznek, illetve, ha borulnak-, vagy árokba hajtanak és a jármű az oldalára dől.

Scania Oldallegzsak 2

A tehergépjárművek felborulásának gyakori oka, hogy a járművezető kénytelen kikerülő manővert végrehajtani, hogy elkerülje az ütközést egy közeledő járművel vagy más akadállyal. Ha ennek eredményeként a teherautó lehajt az úttestről, akkor ott általában nem megfelelő a talaj teherbírása, ezért a jármű az oldalára dőlhet vagy nagyobb sebességnél fel is borulhat. A boruló teherautó fülkéjében a járművezetők vagy az utasok megsérülhetnek a fülke oldalfalának, az ajtókeretnek ütődéstől, és halálos balesetet is szenvedhetnek, ha a kitört ablakon kiesve a saját járművük összenyomja őket. Az ilyen sérülésveszély csökkentésére hivatott a teherautókba tervezett oldalsó függönylégzsák.

Scania Oldallegzsak 1
Scania Oldallegzsak 1

A svéd Scania új generációs teherautói felszerelhetők az ajtók feletti tetőkárpitba épített borulási oldalsó függönylégzsákokkal, hogy jelentősen nagyobb védelmet nyújtsanak a járműben utazóknak. „Borulási oldalsó függönylégzsákunk – különösen a kormánylégzsákkal és az övelőfeszítőkkel társítva – sokkal nagyobb túlélési esélyt biztosít a járművezetőnek és utasainak egy felborulással járó baleset során, mert lényegesen enyhíti a balesetek kimenetelének súlyosságát az ilyen eszközzel fel nem szerelt tehergépkocsihoz képest” – mondta Christofer Karlsson, aki a Scania ütközésbiztonsági rendszerének kifejlesztéséért felelt.

A függönylégzsákok vezérlését gyorsulás- és borulás érzékelők segítségével oldják meg, a vezérlőelektronika a feldolgozott jelek alapján dönti el, hogy mely passzív biztonsági eszközt aktiválja az adott szituációban. A teherautó fülkéjének jellemzői, elsősorban nagyobb mérete okán a személyautókhoz képest egy jóval nagyobb méretű „paplan” fúvódik fel, amelyet több gáztérre osztottak. Az aktivált légzsák megakadályozza, hogy a borulási oldalon a fülkében tartózkodók kiessenek a járműből, csökkenti az ütődésből származó sérülések mértékét,, valamint üvegtörés esetén gátolja az üvegszilánkok fülkébe szóródását, ezáltal a másodlagos sérülések veszélyét is csökkenti. Csak ajánlani tudjuk a szállítmányozóknak!