Lénárt Ágota sportpszichológus elárulta, hogyan vihető haza a nagy kamionos verseny egy millió forintos fődíja. A trükk egyszerű: a megoldás a koncentrációs készségek fejlesztésében, és különböző szorongásoldó gyakorlatok elsajátításában rejlik. Az október 3-án Zsámbékon induló 5 tengelyen – biztos kézzel! közlekedésbiztonsági és vezetéstechnikai megmérettetést a NiT Hungary, azaz a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szervezi.
Október 3-án, Zsámbékon indul az elődöntőkön legügyesebbnek bizonyult 10 kamionos versenyző az 1 millió forintos fődíjért és az azzal együtt járó szakmai elismerésért. Bár az előselejtezők még nem kezdődtek el, az 5 tengelyen honlapján található, felkészülést elősegítő online próbateszteken átlagosan heti 130-150 fő méri fel elméleti tudását. A felkészülésnél azonban nem csak az elméleti és vezetéstechnikai tudást kell tökéletesíteni, hanem fontos a lelki ráhangolódás is, amelyen a győzelem is múlhat – hívja fel a figyelmet Lénárt Ágota sportpszichológus.
A versenyzőnek a megmérettetés előtt fontos egy úgynevezett modellezett edzés során filmszerűen elképzelni a különböző helyzeteket, és annak megoldásait, gondolatban felkészülni a lehetséges hibákra, például hogyan kormányozzák vissza a kamionszerelvényt, ha az megcsúszik, hogyan javítsák a helyzetét, ha nem tudnak elég szűken beállni a két bója közé. A korábban már valóságosan elkövetett hibákat pedig gondolatban mindig javítani kell a helyes cselekvéssorra.
“Az agyunk nem tesz különbséget a már megtörtént vagy csak a képzeletben lejátszott események között, ezért a hibás mozdulatsort képzeletben mindig felül kell írni a jóval, hogy hasonló helyzetben az agy ne blokkoljon le, a tévesztés automatikusan ne ismétlődjön meg” – mondja el Dr. Lénárt Ágota, a “Fejben dől el – Sportpszichológia a gyakorlatban” című könyv egyik írója.
Az ismert sportpszichológus már 8-10 alkalmat is elegendőnek tart ahhoz, hogy szakmai segítséggel a versenyzők olyan gyakorlásterápiát kapjanak, amellyel kezelni tudják a stresszhelyzeteket és a koncentrációs zavarokat, s ezáltal teljesítményükben a maximumot nyújtsák. A negatív gondolkodásból eredő szorongásnál a self talking technikával olyan általános vagy szakmai instrukciókat lehet gondolatban megadni, mint a „jól fogok versenyezni”, „ügyes vagyok”, illetve a „most fékezek”, „szűkebbre veszem a kanyart”. A testi jellegű szorongásnál azonban az egyes relaxációs terápiák a leghatásosabbak, amelyek segítségével a versenyző tudatosan nyugalmi tónusra tud váltani. A módszerrel elérhető, hogy a kamionsofőr uralja saját testét, és ne a test adjon visszajelzést egy fenyegető szorongásélménnyel.
Rácz Imre tavalyi ezüstérmes versenyző 13 éves szakmai múltja és kamionnal megtett több mint 1 millió kilométere ellenére is érzett lámpalázat a 2014-es mérkőzés során. “A verseny előtt az állandó gyakorlás és az előírások újraolvasása mellett igyekeztem lelkileg is felkészülni. A lámpalázat önfegyelemmel győztem le, de remélem idén tudatosabb ráhangolódással a fődíjat is elviszem.” – nyilatkozik a korábbi verseny második helyezettje.
A rangos szakmai vetélkedőre a szervezők augusztus 14-ig várják a jelentkezőket. Az 5 tengelyen – biztos kézzel előselejtezők szeptember 12-én indulnak, bőven van tehát idő az elméleti és gyakorlati felkészülés mellett sportpszichológiai leckéket venni, mellyel a győzelem esélye többszörösére nőhet.
Jelentkezési határidő: 2015. augusztus 14.
További információk:
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.