A mélygarázsokba a legritkább esetben férnek be a nagy tűzoltóautók, márpedig a kigyulladt elektromosautókat gyakran ott kell oltani. Készült erre egy specialista.
A villanyautók kihívást jelentenek a tűzoltók számára, az oltásuk nehéz, az akkutűz önmagát táplálja, továbbá jellegénél fogva könnyen terjed. Így nehéz eloltani az akkumulátortüzeket, különösen, ha mélygarázsban, vagy parkolóházban áll a lángoló jármű. Ott a korlátozott belmagasság miatt a hatékony, klasszikus tűzoltóautók nem férnek hozzá közvetlenül az oltani való autóhoz, márpedig a felszerelést és a speciális oltóanyagot el kell juttatni a helyszínre.
A brit ProSpeed cég épített erre a speciálfeladatra egy érdekes tűzoltóautót, amelynek az alapja a Toyota Hilux pickup. A gyártó a „Hiload 6×6 Rapid Intervention Vehicle” nevet adta az elkészült járműnek. A duplakabinos Hilux alapjaira épülő, 6×6-os meghajtású tűzoltóautó módosított alvázzal és osztóművel, valamint légrugós, szintszabályzós futóművel rendelkezik. Motorja 2,4 literes dízel, váltója hatfokozatú automata. A jármű 3000 kg-os terhelhetősége a háromszorosára a normál Toyota Hiluxénak. Az össztömege 5600 kg, a platója – amelyre tűzoltósági tároló konténer került – pedig 1230 mm-rel hosszabb az eredetinél (2755 mm), így a Hiload az oltóanyagon, szivattyún és fecskendőn felül minden egyéb, oltáshoz és mentéshez szükséges felszerelést (fűrészek, létrák, teleszkópos és hidraulikus Pentheon feszítők, vágószerszámok, rádiók, védőruhák) is elvisz.
A háromtengelyes jármű magassága csak 35 mm-t nőtt (Hilux 1850 mm), így befér a legáltalánosabb 1,9 méteres magasságkorlátozású mélygarázsokba és többszintes parkolóházakba. Ugyanakkor a nagy hasmagasság, a hatkerék-meghajtás, a differenciálzárakkal 6×4-es és 6×6-os konfigurációban fixre zárható hajtáslánc, valamint a BF Goodrich terep gumiabroncsok az erdő- és bozóttüzek oltására is alkalmas járművé teszik a Hiloadot. Az egyedi tervezésű, hosszú alváz és a harmadik tengely mellett a további külső módosítások közé tartozik az erős és csörlővel ellátott első lökhárító, a nagyteljesítményű LED-es fényhíd, a tetőcsomagtartó és a hűtőmaszk mögé rejtett fényjelzők. Még egy hőkamerát is elrejtettek a meghagyott Toyota embléma mellett, a jó felbontású képét a műszerfalon, egy utólag beépített tableten nézhetik tűzoltók.
Az elektromos járművek a statisztikák szerint ugyan kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a belsőégésű motorral (is) hajtott társaik, de a lítium-ion akkumulátorcsomagok nagy hőfokon, intenzíven égnek és nehezen olthatók. Nem a legpraktikusabb megoldás és sokszor nem is lehetséges az egész járművet egy nagy, vízzel megtöltött tartályba meríteni és ott napokig pihenni hagyni (ami a spontán újragyulladás ellen kitalált módszer), de a hagyományos villanyautó-oltási technika, a 6-10 ezer liter víz rászivattyúzása sem túl hatékony. A Hiload 6×6-ot víztakarékos tűzoltó rendszerrel, a Coldcut Cobrával szerelték fel. Ezzel a tűzoltó egy szúrótüskével a bajba került jármű padlójába és akkumulátorházába lyukat tud ütni, amelyen át 300 bar nyomással vizet lehet pumpálni közvetlenül az akkumulátorházba, lehűtve a modulokat, ami megakadályozza a tűz terjedését. A próbák szerint a Coldcut Cobra 12 percen belül képes eloltani a tüzet a lítium-ion cellákban, mindössze 240 liter víz felhasználásával, ami a Hiload víztartály-kapacitásának az ötödét sem éri el, és eltörpül a hagyományos villanyautó-oltások vízigényéhez képest. Vonóerejével és csörlőjével a Hiload jó eséllyel ki tudja húzni a kiégett járművet a mélygarázsból.
A Hiload 6×6-ot Yorkban, Angliában tervezték és szerelték össze, jelenleg Csehországban tesztelik. Állítólag már egy elektromos járműgyártó megvásárolta a tűzoltóflottájába, de a Prospeed nem árulta el, hogy melyik márkáról van szó. Egyébként más típusú 4×4-es és 6×6-os Hilux-konverziókat is kínál a cég, főleg katonai célokra: létezik mentő, 12 fős csapatszállító és még ágyúhordozó változat is, de civil változatokat (hálózat-karbantartó, hókotró, útsózó stb.) is készítettek már.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
Füvezés után vezetni? Még a németeknél sem ajánlott
Németországban enyhítettek a marihuánafogyasztás szabályain. De ez nem jelenti azt, hogy bárki, aki füvet szív, az nyugodtan volán mögé ülhet. Továbbra is fennáll a jogosítvány elvesztésének a kockázata, még akkor is, ha várhatóan új, engedékenyebb THC-korlátot vezetnek majd be.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
2026-ban Budapesten
A Transport Research Arena Európa rangos közlekedési konferenciája, amelynek két év múlva Budapest lesz a házigazdája.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Terjed a roliellenesség
Gelsenkirchen az első német város, ahol betiltják a bérelhető elektromos rollereket.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Civilek vadászhatnak tilosban parkoló autókra
Svédországban egy alkalmazás segítségével fotót készítve a tilosban parkoló autókról lehet „feljelenteni” a szabálytalankodót. A gondolat nem új, az viszont igen, hogy ez esetben a feljelentő pénzt kap a tevékenységéért.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Big data a napi autózásban
Egy modern autó 19 terabájtnyi adatot is termelhet működési óránként.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Évente hány új úrvezető csatlakozik az autósok közösségéhez?
A Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) tájékoztatása szerint 2021-ben 93 680 fő tett sikeres B kategóriás vizsgát, 2022-ben pedig 99 174-en.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Napfény, meleg, és motorkerékpárok!
Az ORFK-OBB támogatásával tartottak szezonnyitó rendezvényt a KTM Centrumban motorosok számára.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.
Seprűvel a vihar ellen
A kínai ipar Európai térnyerése ellen tenne az EU, azonban a német autóipar ellene van a kínai elektromos autókra kivetendő uniós védővámoknak.