Elektromos autók biztonsága

2021.09.29. 09:51

Szakértők szerint az elektromos járművek biztonsága nem marad el a hagyományos belsőégésű motorral hajtott modellekétől.

Az elektromos autók a belső égésű motorral szereltektől számos pontban különböznek, és nem csak a hajtás terén. Az energiatároláshoz használt akkumulátortelep mérete és súlya befolyásolja az autó strukturális felépítését, ez pedig a passzív biztonságot. A nagyfeszültségű elektromos részegységek jelenléte a benzines és dízel autókhoz képest más típusú veszélyeket rejt, úgy az üzemeltetés, mint az esetleges mentés közben.

Az elektromos autók nagyfeszültségű rendszerét, hogy se menet közben, se a töltés során ne jelentsen veszélyt védőmegszakítókkal és érzékelőrendszerrel látták el, és ügyeltek az érintésvédelemre is – de ez nem jelenti azt, hogy hozzá nem értő ember nyugodtan belenyúlkálhat például a géptérbe. Minden elektromos alkatrész olyan védelemmel rendelkezik, hogy autómosóban, esőben vagy árvízben sem lépjen fel áramütés veszélye.

A töltési folyamat például csak azután indulhat el, hogy az automatikus rendszerellenőrzés biztonságos csatlakozást érzékel a jármű és a töltőállomás között. Hiba esetén megszakítja az áramfelvételt. Bár több hírt ismerünk már, amelyben elektromos autók gyulladtak ki, jellemzően töltés közben, azonban a statisztikai adatok azt mutatják, hogy az elektromos járművek esetében a tűzveszély gyakorisága nem nagyobb, mint a belsőégésű motorral szerelt autóknál.

Az elektromos autók új generációiban a hajtásrendszer-akkumulátora az autók aljában (padlólemezében) elhelyezett, itt a legvédettebb egy esetleges ütközéskor a deformációktól. A törésteszteken a korszerű elektromos autók egyenrangúan szerepelnek a belsőégésű motorral szerelt autókkal. Például a Skoda ENYAQ iV elektromos típus ötcsillagos minősítést szerezett az Euro NCAP ütközésbiztonsági referenciatesztjén. Baleset esetén a fedélzeti nagyfeszültségű rendszer elemei automatikusan lekapcsolódnak az akkumulátorról, így fesztelenített a sérült rendszer.

Az elektromos járművek helyes kezeléséhez nem csak az autószerelők vesznek részt továbbképzésen, hanem a tűzoltók is. A tűzoltók például hőkamerával is vizsgálhatják a nagyfeszültségű akkumulátor állapotát és szükség esetén lehűthetik, hogy megakadályozzák a hajtásrendszer-akkumulátorának kigyulladását. Mivel az akkumulátorok néha késleltetve vagy ismételten is kigyulladhatnak, az elektromos járműveket balesetet követően biztonsági okokból elkülönítve, vagy vízmedencében helyezik el, amíg nem zárható ki a sérült akkumulátor öngyulladásának vagy újbóli meggyulladásának veszélye.

Legfrissebbek